Sekret sukcesu
- Piotr K. Hajdecki,
- 01.01.2006
Zabawa w pracy
Podczas swoich wykładów na niemieckim Katholische Universität Eichstätt-Ingolstadt prof. Creusen wyświetla film pokazujący, jak męczące i stresujące przygotowania do otwarcia nowego marketu udało się przekształcić w dobrą zabawę. Nowy market to nowi, nie znający się pracownicy. Otwarciu nowego marketu zwykle towarzyszą napięte terminy, pojawiające się nieprzewidziane i niestandardowe problemy, które wymagają błyskawicznego rozwiązania. Profesor podkreśla: "Ludzie świadomi własnych zalet, wykonujący pracę, która angażuje ich silne strony, odnajdują w pracy przyjemność, zabawę, osiągając równocześnie bardzo dobre wyniki". Ludzie podczas zabawy są bardziej kreatywni i lepiej znoszą pracę w warunkach stresu.
Ale można przytoczyć więcej korzyści związanych z entuzjastycznym podejściem do pracy w Media-Saturn. Klienci również lubią zabawę. Nie chcą, by robienie zakupów stało się kolejną nudną czynnością. Dość wspomnieć tylko o zakładzie, który Media-Saturn zaproponował swoim klientom. Przed mistrzostwami Europy w piłce nożnej firma zaproponowała klientom w Niemczech następujący zakład: jeśli klient kupi nowy telewizor a Niemcy wygrają mistrzostwa, Media Markt zwróci pieniądze za telewizor. Pomysł przyjął się znakomicie i przyniósł firmie znaczący wzrost przychodów. Media-Saturn słynie z oryginalnych akcji promocyjnych, które nie tylko bezpośrednio zwracają uwagę klientów, ale są przedmiotem zainteresowania mediów, gwarantując koncernowi darmowy rozgłos. Zalew reklam sprawia, że coraz trudniej się przebić z własnym komunikatem reklamowym. Akcje promocyjne Media-Saturn dzięki swojej oryginalności nie tylko są dostrzegane, ale wiele z użytych w nich tekstów na stałe weszło do języka potocznego. Wygląda na to, że Media-Saturn ciągle nie brakuje pomysłów - dzięki psychologii pozytywnej.
Zobacz również:
- GenAI jednym z priorytetów inwestycyjnych w firmach
- Szef Intela określa zagrożenie ze strony Arm jako "nieistotne"
- International Data Group powołuje Genevieve Juillard na stanowisko CEO
Moc pozytywnych emocji
Badania przeprowadzone przez Barbarę Fredrickson potwierdziły, że pozytywne emocje tworzą w człowieku pokłady intelektualnego, fizycznego i społecznego kapitału, który może być wykorzystany w sytuacjach kryzysu albo gdy pojawiają się szanse wymagające od człowieka wielkiej mobilizacji. Ludzie będący w dobrym nastroju są bardziej otwarci, kreatywni i tolerancyjni. Są bardziej lubiani, łatwiej przychodzi im zawiązywać przyjaźnie i tworzyć koalicje. Pozytywne emocje stanowią źródło dodatkowej energii.
Inne badania pokazują, że pokłady emocji pozytywnych i subiektywne poczucie szczęścia czynią ludzi bardziej odpornymi na infekcje, pozwalają im żyć dłużej i lepiej radzić sobie z przeciwnościami losu.
Ale menedżerów zapewne zainteresuje bezpośredni związek pomiędzy optymizmem a wydajnością pracy. W trwających 18 miesięcy badaniach mierzono związek pomiędzy ilością emocji pozytywnych a efektywnością pracowników. Badania wykazały, że istnieje korelacyjny związek pomiędzy optymizmem a wydajnością pracy. Osoby optymistyczne były lepiej oceniane przez przełożonych i otrzymywały wyższe wynagrodzenie.
W innych badaniach przedstawionych przez Martina Seligmana wykazano związek pomiędzy poziomem optymizmu sprzedawców a wynikami sprzedaży. Okazało się, że osoby z wysokim wskaźnikiem optymizmu osiągały lepsze wyniki.
Uśmiech a powodzenie w biznesie
Stare chińskie powiedzenie mówi, że jeśli się nie uśmiechasz, nie możesz otworzyć sklepu. Rzeczywiście, uśmiech i pogodne usposobienie pomagają w biznesie. Ale nie każdy uśmiech jest predykatorem sukcesu. Badacze wyróżniają dwa rodzaje uśmiechu:
- Uśmiech Duchenne - nazwany tak od nazwiska naukowca, który go odkrył i po raz pierwszy opisał. Uśmiech ten charakteryzuje uniesienie kącików ust do góry, zmarszczenie skóry w okolicach oczu i szczery serdeczny błysk w oku.
- Uśmiech Pan-Am - nieszczery, będący bardziej grymasem aniżeli sposobem serdecznej ekspresji.
Pieniądze a szczęście
Kiedy kilka lat temu amerykański Time oznajmił światu, że pieniądze szczęścia nie dają, wiele się zmieniło. Rzeczywiście, badania naukowe potwierdzają, że bogaceniu się towarzyszy wzrost satysfakcji z życia tylko do momentu zaspokojenia potrzeb podstawowych. Dalszy wzrost bogactwa nie powoduje zwiększenia zadowolenia z życia. Co prócz pieniędzy zaoferować, by przyciągnąć najlepszych pracowników, by ich utrzymać, by pracowali twórczo i efektywnie? Odpowiada na to psychologia pozytywna - zaoferować im pracę, która będzie angażować ich silne strony, która będzie odpowiadać ich poziomowi umiejętności. Jasno określić stawiane wymagania i kryteria, według których oceniana będzie ich praca. Sprawić, by stała się zabawą, grą. Pomagać im w rozwoju. Pamiętajcie - psychologia pozytywna.
Autor ukończył na Katholische Universität Eichstätt-Ingolstadt kurs prowadzony przez prof. dr. Utho Creusena "Psychologia pozytywna w biznesie". W ramach kursu uczestniczył również w telekonferencji z "ojcem założycielem" psychologii pozytywnej prof. Martinem Seligmanem. W pracach nad artykułem korzystał z pomocy prof. dr. Creusena, pełniącego w Media-Saturn-Holding funkcję członka zarządu i CHRO, oraz Bernharda Taubenbergera, szefa działu komunikacji koncernu.