Rozmowa kwalifikacyjna - najczęstsze błędy

Rynek pracy się ożywia i profesjonaliści IT mogą być kuszeni nowymi propozycjami. W jaki sposób zabłysnąć podczas rozmowy kwalifikacyjnej i wyprzedzić innych kandydatów? Wystarczy unikać kilku powszechnych błędów.

Rozmowa kwalifikacyjna - najczęstsze błędy

Przedstawiamy siedem najczęstszych błędów popełnianych przez kandydatów do pracy podczas rozmów kwalifikacyjnych - niezależnie od stanowiska, o które się ubiegają.

1. Kłamią na temat swoich kwalifikacji. Jeśli chcesz przekreślić swoje szanse na nową pracę, najłatwiej zrobić to kłamiąc w CV lub podczas rozmowy kwalifikacyjnej na temat kwalifikacji, historii zatrudnienia, czy wykształcenia. Kłamstwo zostanie wykryte bardzo szybko i niezależnie od jego wagi - będzie oznaczało dyskwalifikację w wyścigu po pracę.

2. Przychodzą na rozmowę nieprzygotowani. Należy się przygotować. Kandydaci tracą swoje szanse na zdobycie stanowiska, ponieważ przychodzą na spotkania z pracodawcą czy z headhunterem nieprzygotowani. W dzisiejszych czasach, dzięki wszechwiedzącemu internetowi, można bardzo łatwo odnaleźć podstawowe dane na temat firmy, jej kultury biznesowej, potrzeb, projektów. Kandydat dzięki temu lepiej potrafi się "sprzedać" podczas rozmowy wstępnej.

3. Są negatywnie nastawieni. Negatywna postawa lub negatywne wyrażanie się na temat poprzedniego pracodawcy to powszechny błąd, który popełniają kandydaci podczas rozmów kwalifikacyjnych.

Jeśli mówią źle o swojej poprzedniej pracy, potencjalny nowy pracodawca zaczyna zastanawiać się, jak długo potrwa, zanim kandydat zacznie się tak wyrażać o nim, ma też wątpliwości, czy kandydat będzie usatysfakcjonowany nową pracą. Trzeba ostrożnie mówić o powodach odejścia z poprzedniej pracy, najlepiej wybrać jeden powód i mówić o tym bardzo zwięźle.

4. Nie zadają odpowiednich pytań. Kandydat, który zadaje konkretne, szczegółowe pytania na temat pracy lub pracodawcy podczas rozmowy kwalifikacyjnej robi dobre wrażenie na osobie zatrudniającej. Należy zadawać jak najwięcej pytań, żeby nie sprawiać wrażenia niezainteresowanego pracą. Dobre pytania to znak dobrego kandydata. Jednak nie należy pytać o urlopy czy premie, w każdym razie nie podczas pierwszej rozmowy. Należy skoncentrować się raczej na zadaniach związanych z nowym stanowiskiem niż na osobistych korzyściach.

5. Są powolni. Tak, chodzi o wolne poruszanie się, chodzenie, ospałość. Na takie szczegóły specjaliści HR także mogą zwracać uwagę.

6. Nie zamykają rozmowy. Można porównać rozmowę o pracę do procesu sprzedaży. Profesjonalni sprzedawcy starają się zamknąć sprzedaż podczas spotkania z potencjalnym klientem, a kandydat do pracy powinien próbować zamknąć wstępną rozmowę. Można to zrobić na kilka sposobów: np. spytać rozmówcę, czy ma jeszcze jakieś pytania na temat naszego doświadczenia zawodowego lub podsumować, czemu jest się doskonałym kandydatem na dane stanowisko.

7. Znikają. Brak kontaktu z potencjalnym pracodawcą po rozmowie może być fatalny w skutkach, może zostać odczytany jako brak zainteresowania oferowanym stanowiskiem. Należy co najmniej wysłać list (najlepiej mailem) z podziękowaniem po spotkaniu. To może nas wyróżnić, ponieważ większość osób tego nie robi.

Zbyt wolna odpowiedź na propozycję pracy również może oznaczać negatywny sygnał dla potencjalnego pracodawcy, który uzna, że kandydat jednak nie jest zainteresowany. Oczywiście można poprosić o czas na podjęcie decyzji.


TOP 200
Na ten temat
Partnerzy Klubu CIO
O Klubie

Klub CIO to niezależna organizacja, która istnieje od 2003 roku. Powstał z inicjatywy International Data Group Poland S.A., amerykańskiego wydawnictwa, które prowadzi Kluby CIO w wielu różnych krajach.

Stworzony dla dyrektorów IT Klub CIO, to przede wszystkim dwie wartości najczęściej podkreślane przez samych członków Klubu. Po pierwsze - poszerzanie zakresu swojej wiedzy oraz - po drugie - możliwość spotkania się w swobodnej atmosferze, w gronie znakomitych menedżerów i porozmawianie o tym, co ważne dla każdego CIO.

Jak działa Klub CIO?
  • regularne spotkania w gronie kilkudziesięciu CxO (w większości CIO)
  • 2,5 godziny programu merytorycznego plus 1-2 godziny networkingu
  • spotkania w Warszawie i innch miastach (Gdańsk, Wrocław, i in.)
  • komunikacja w ramach grupy Klub CIO na LinkedIn
  • serwis cxo.pl – służy wymianie wiedzy, doświadczeń, przedstawia historie i dokonania członków Klubu CIO
  • udział w badaniach i dostęp do ich wyników – unikalne źródło wiedzy o opiniach i doświadczeniach innych CIO
Warto brać udział w Klubie CIO, aby
  • rozwijać wiedzę o dobrych praktykach zarządzania IT
  • wymieniać doświadczenia z najlepszymi CIO
  • zyskać uznanie na forum firmy i w społeczności IT
  • poprawiać własną skuteczność w realizacja celów IT i firmy
  • budować lepsze zrozumienie roli i zadań nowoczesnego CIO
  • uzyskać realny wpływ na strategię firmy