Przeterminowane zobowiązania
- Arkadiusz Taraszkiewicz,
- Agnieszka Lutostańska,
- 21.10.2008
Jak sobie radzić?
Najlepsze rozwiązania stanowią prawidłowa organizacja procesu kontroli należności wewnątrz firmy oraz współpraca z podmiotami zajmującymi się zarządzaniem należnościami handlowymi, na które można przenieść część ryzyka, jak również skorzystać z know how takich firm. Chodzi tutaj przede wszystkim o towarzystwa ubezpieczeniowe oraz spółki faktoringowe, a także firmy windykacyjne i kancelarie prawne.
Oto etapy prawidłowej organizacji kontroli należności wewnątrz przedsiębiorstwa:
Stworzenie działu/zespołu zajmującego się kontrolą należności.
Ustalenie wewnętrznych procedur, na których podstawie wyznaczane są limity kredytowe dla kontrahentów (jasny proces decyzyjny, określone kroki w przypadku wystąpienia opóźnień, dzienne raportowanie i kontrola stanu należności z ich wiekowaniem, ustanawianie dodatkowych zabezpieczeń, takich jak hipoteka, cesja, weksel).
Roczna lub częstsza ocena kontrahentów na podstawie historii płatniczej i danych finansowych.
Natomiast nawiązanie współpracy z wyspecjalizowanym towarzystwem ubezpieczeniowym niesie dodatkowe korzyści:
Dostęp do szerokiej bazy danych. TU ubezpieczając wielu dostawców tego samego odbiorcy, znacznie szybciej może dostrzec niepokojące sygnały związane z sytuacją finansową danej firmy.
Monitoring portfela odbiorców.
Analiza finansowa firm jest dokonywana przez doświadczonych analityków znających problematykę branży.
Bezpieczeństwo - w przypadku niewypłacalności kontrahenta objętego ubezpieczeniem firma ma pewność, że nie straci swoich należności, ale zostaną one wypłacone przez towarzystwo ubezpieczeniowe zgodnie z warunkami polisy. TU będzie potem dochodziło tych należności od kontrahenta w ramach regresu.
Ubezpieczając swoje należności, szczególnie małe i średnie przedsiębiorstwa zyskują dużego sojusznika w postaci ubezpieczyciela, który dba o to, aby należności jego klientów były regulowane terminowo.
Oszczędności - w przypadku ubezpieczenia należności firmy nie muszą prowadzić własnej analizy finansowej odbiorców, powierzając ją specjalistom.
Arkadiusz Taraszkiewicz jest dyrektorem oceny ryzyka na region Europy Środkowo-Wschodniej w firmie Atradius.
Agnieszka Lutostańska jest starszym analitykiem w firmie Atradiius.