Przepowiednie dla CIO na 2020 rok

Technologia zmienia się bardzo szybko. Kto jeszcze 10 lat temu mógłby przewidzieć, że CIO będzie musiał zajmować się bezpieczeństwem chmur i wirtualizacją? Spytaliśmy liderów branży, analityków i samych CIO, jak będą wyglądały wyzwania dla CIO w 2020 roku?

Przepowiednie dla CIO na 2020 rok

1.Królestwo Microsoftu może się skończyć.

Jedną z najbardziej dramatycznych zmian w 2020 roku może być zmniejszenie roli Microsoftu. Todd McKinnon, CEO w Okta, twierdzi, że wzrost popularności iOS i Androida mogą zachwiać dominacją Microsoftu, choć wiele firm związało się z Windowsami na dobre i na złe. Urządzenia mobilne mogą zakończyć hegemonię Microsoftu.

"W 2020 roku pracownicy, klienci i partnerzy będą wymagali i oczekiwali dostępu do aplikacji z więcej niż jednego urządzenia. Jeśli CIO nie zbudował infrastruktury, która to wspiera, będziemy mieli do czynienia z poważnymi i licznymi awariami bezpieczeństwa do 2020 roku" - uważa McKinnon.

2. Dział IT będzie wirtualny

Następuje gwałtowny pochód w stronę chmury, ale większość z nas wciąż może powiedzieć, kto pracuje w IT, gdzie mieści się dział i kto jest za co odpowiedzialny. Do 2020 roku nastąpi zmiana z modelu departamentu IT dla końcowych użytkowników na model zmierzający w stronę "follow me" dostawcy serwisu IT. Innymi słowy, IT przeniesie się w chmurę. Nie będzie to już departament, który zarządza usługami w chmurze, ale raczej same usługi w .

Bob Janssen, CTO w RES Software, firmie, która produkuje oprogramowanie do zarządzania desktopami Windows, twierdzi, że dzisiejsi użytkownicy końcowi są ostatnim pokoleniem pracowników korporacyjnych, którzy mogą powiedzieć, w jaki sposób i gdzie działa IT. Następna generacja już nie będzie tego wiedziała. Natomiast przyszli pracownicy będą mieli mniej lub bardziej wirtualne powiązania ze średnio 150 innymi.

3.Hiper-kinetyczna współpraca biznesowa będzie możliwa w chmurze

Technologia wideokonferencji HD poczyniła postępy, ale większość spotkań i tak odbywa się tradycyjnie. Do 2020 r., jak twierdzi McKinnon, współpraca w chmurze zastąpi współpracę za firewallem. To oznacza, że CIO będą musieli zająć się tym, w jaki sposób pracownicy korzystają z usług cloudowych. "W rezultacie, pozycja CIO będzie ewoluowała w stronę podkreślania strategicznego przywództwa biznesowego, patrzenia gdzie i w jaki sposób najlepiej jest współpracować z partnerami biznesowymi" - mówi. "Oznacza to także, że CIO będą musieli rozwiązywać problemy związane z bezpieczeństwem informacji, które wydostaną się z firmy" - dodaje.

4.CIO będą zarządzali mniejszą liczbą ludzi, zwłaszcza ze względów bezpieczeństwa.

Do 2020 roku rola CIO zmieni się z takiej, w której najważniejsze jest zarządzanie konkretnymi ludźmi w taką, w której trzeba zarządzać rozległą siłą roboczą. To może się wydawać zbyt futurystyczne, jednak obliczenia stają się coraz bardziej autonomiczne, a ich poprawne działanie coraz mniej zależy od ludzkiej interwencji w systemy. Darnell Washington, CEO w SecureExperts twierdzi, że budowanie bezpieczeństwa, zarządzanie tożsamością czy nawet działania w sytuacjach awaryjnych będą kontrolowane przez sztuczna inteligencję. "Pierwsza odpowiedź i zorientowanie się w sytuacji będą należały do automatów, robotów, systemów, które posiadają możliwości audio i wideo" - przewiduje.

5. Użytkownicy końcowi nie będą w grupach departamentów.

Janssen twierdzi także, że użytkownicy końcowi nie będą już pracowali w grupach. Ta zmiana będzie jedną z najważniejszych dla CIO, którzy często spotykają się z zespołami podczas współpracy i tworzenia strategii. Zamiast tego, IT stanie się dostawcą usług dla poszczególnych osób, upewniając się, że ich gadżety, oprogramowanie i systemy działają.

Janssen uważa, że "natywni" użytkownicy cyfrowi mogą mieć nawet 15 tys. ważnych relacji biznesowych (wiele z nich nie osobistych), które mogą służyć jako zasoby techniczne. W 2020 hiper rozbudowane platformy społecznościowe sprawią, że pracownicy będą mieli o wiele więcej kontaktów z przyjaciółmi niż ze współpracownikami. CIO w 2020 roku będzie musiał konkurować z Facebookiem przyszłości. "Podobne do Facebooka sieci korporacyjne będą służyły jako o wiele efektywniejsze środki współpracy w ramach zespołów" - mówi Janssen.

6. Cyberwojna wpłynie na CIO.

Nie jest tajemnicą, że współczesny CIO rutynowo musi mierzyć się z cyberatakami. Jednak John Thielens, CSO w firmie Axway wyjaśnia, że cyberwojna stanie się o wiele intensywniejsza i będzie wymagała niemal wojskowej mobilizacji od CIO. Prawa neutralności internetu ostatecznie upadną. To oznacza, że CIO może wkroczyć w rolę negocjatora z dostawcami usług internetowych. "Kraje będą stawiały własne firewalle aby utrzymywać bezpieczeństwo na granicach. Zarządzanie połączeniami między dużymi globalnymi firmami stanie się znacząco trudniejsze".

7. BYOD stanie się normą.

W przyszłości pracownicy będą przynosili do biura własne urządzenia aby na nich pracować, a IT będzie musiało pomóc im w zapewnieniu bezpieczeństwa. Dzisiaj BYOD to rodzaj odstępstwa od reguły, w większości przypadków IT wciąż dostarcza sprzęt pracownikom i zarządza infrastrukturą. Tim Naramore, CTO w Masergy twierdzi, że w w2020 r. IT będzie zajmowało się głównie zarządzaniem urządzeniami będącymi własnością pracowników.

8. Outsourcing będzie korzystał z AI

Jeden z kluczowych trendów dla CIO: outsourcing przesunie się z zarządzania fizycznymi zespołami, które odbierają telefony lub rozwiązują problemy techniczne, w stronę bardziej złożonej roli zajmowania się sztuczną inteligencją. Greg Pierce, cloud strategy oficer w Tribridge, firmie konsultingowej, przytacza przykład call center. Dzisiaj działa w budynku, z ludźmi przy telefonach. Do 2020 r. systemy rozpoznawania mowy będą już tak zaawansowane, że robot będzie w stanie rozmawiać przez telefon, zapewnić wsparcie techniczne, używając cyfrowego głosu, który będzie brzmiał jak głos ludzki. Oznacza to, że CIO będzie musiał zarządzać legionem robotów a nie ludźmi.

9. CIO będą mieli wpływ na kierunek biznesu

Wielu dzisiejszych CIO spotyka się z liderami biznesowymi i dostosowuje się do ogólnego kierunku firmy. W przyszłości CIO nie będzie tylko uczestniczył. Będzie jednym z najważniejszych liderów, zmieniając rolę doradcy na bardziej skoncentrowaną na bezpośrednich innowacjach. Naramore uważa, że CIO będzie zaangażowany w każdą kluczową decyzję biznesową, od marketingu przez projektowanie produktu po logistykę, ponieważ technologia będzie grała pierwszoplanową rolę (lub wręcz kluczową) w tych obszarach.

10. Analitycy będą coraz ważniejsi

Podejmowanie decyzji oznacza posiadanie dobrych danych i większość CIO nauczyła się tej lekcji. W przyszłości, jak wyjaśnia Oliver T. Bussmann, CIO w SAP AG, CIO będzie drążył nawet głębiej analizy, aby przewidzieć nadchodzące trendy technologiczne.

"CIO powinien zdobyć miejsce wśród top menedżerów przez patrzenie w przyszłość, lub na to w jakim kierunku zmierza biznes i określenie odpowiedniej mapy drogowej technologii, która umożliwi wprowadzenie nowych modeli biznesowych, aby zwiększyć zyski lub pozwolić firmie zdobyć przewagę nad konkurencją" - twierdzi Bussmann.

W wielu przypadkach będzie to wymagało od analityków reakcję i wykorzystanie informacji o nowych trendach w czasie rzeczywistym. Prowadzenie masowych wewnętrznych infrastruktur nie będzie już priorytetem, gdy niemal wszystko będzie działało w modelu chmury. Jednak bezpieczeństwo danych będzie bardzo ważne i potencjalnie pojawią się wyzwania związane z integracją".

John Brandon jest byłym menedżerem IT z firmy z listy Fortune 100.


TOP 200
Na ten temat
Magazyny CXO
Partnerzy Klubu CIO
O Klubie

Klub CIO to niezależna organizacja, która istnieje od 2003 roku. Powstał z inicjatywy International Data Group Poland S.A., amerykańskiego wydawnictwa, które prowadzi Kluby CIO w wielu różnych krajach.

Stworzony dla dyrektorów IT Klub CIO, to przede wszystkim dwie wartości najczęściej podkreślane przez samych członków Klubu. Po pierwsze - poszerzanie zakresu swojej wiedzy oraz - po drugie - możliwość spotkania się w swobodnej atmosferze, w gronie znakomitych menedżerów i porozmawianie o tym, co ważne dla każdego CIO.

Jak działa Klub CIO?
  • regularne spotkania w gronie kilkudziesięciu CxO (w większości CIO)
  • 2,5 godziny programu merytorycznego plus 1-2 godziny networkingu
  • spotkania w Warszawie i innch miastach (Gdańsk, Wrocław, i in.)
  • komunikacja w ramach grupy Klub CIO na LinkedIn
  • serwis cxo.pl – służy wymianie wiedzy, doświadczeń, przedstawia historie i dokonania członków Klubu CIO
  • udział w badaniach i dostęp do ich wyników – unikalne źródło wiedzy o opiniach i doświadczeniach innych CIO
Warto brać udział w Klubie CIO, aby
  • rozwijać wiedzę o dobrych praktykach zarządzania IT
  • wymieniać doświadczenia z najlepszymi CIO
  • zyskać uznanie na forum firmy i w społeczności IT
  • poprawiać własną skuteczność w realizacja celów IT i firmy
  • budować lepsze zrozumienie roli i zadań nowoczesnego CIO
  • uzyskać realny wpływ na strategię firmy