Pożyczone systemy
- 31.01.2008
Usługi SaaS w ciągu dwóch najbliższych lat pochłoną niemal 33% budżetów działów IT przeznaczonych na nowe aplikacje i systemy. Jednocześnie w dużych firmach w modelu SaaS udostępniana będzie ponad połowa aplikacji.
Usługi SaaS w ciągu dwóch najbliższych lat pochłoną niemal 33% budżetów działów IT przeznaczonych na nowe aplikacje i systemy. Jednocześnie w dużych firmach w modelu SaaS udostępniana będzie ponad połowa aplikacji.
Zobacz również:
- 9 cech wielkich liderów IT
- CIO "bumerangi": liderzy IT awansują, powracając
- 6 znaków ostrzegawczych, na które CIO powinni zwrócić uwagę w 2024 roku
Usługi SaaS w ciągu dwóch najbliższych lat pochłoną istotną część budżetów przedsiębiorstw ponoszonych do tej pory na tradycyjne aplikacje firmowe (CRM - zarządzanie relacjami z klientami, ERP - kontrola nad zasobami spółki, SCM - zarządzanie łańcuchem dostaw).
Prognozy Deutsche Bank wskazują, że wydatki na aplikacje w modelu SaaS w 2013 r. będą stanowić 50% całkowitych wydatków na oprogramowanie, osiągając wartość 30 mld USD. Przychody ze sprzedaży aplikacji On Demand wzrosną w bieżącym roku prawie o 60% i przez najbliższe pięć lat rosnąć będą co najmniej o 32% rocznie, by w 2011 r. stanowić 10% całkowitej sprzedaży aplikacji na świecie. Z kolei Ovum zakłada rozwój tego rynku na poziomie 8 - 10% rocznie, w tempie dwa razy szybszym niż rozwój innych segmentów rynku oprogramowania.
Szacunki analityków wskazują, że w zależności od specyfiki działania konkretnej spółki wydatki na aplikacje w modelu SaaS mogą wyraźnie się różnić (od 1 - 2% ogólnych wydatków na oprogramowanie do nawet 75% całego budżetu). Najczęściej w ramach "oprogramowania jako usługi" wykorzystywane są takie aplikacje, jak e-learning czy konferencje sieciowe (webowe). Aplikacje wspomagające zarządzanie dokumentami potencjalnie stanowią 13% całego rynku oprogramowania SaaS. Badania przeprowadzone przez Forrester Research w listopadzie 2006 r. pokazują, że największe korporacje wykorzystują rozwiązania typu SaaS przede wszystkim w zakresie systemów ERP, CRM, a także rozwiązań związanych z bezpieczeństwem. Świadczenie usług w tym modelu z czasem będzie także wkraczać w rejony, takie jak: analiza ryzyka biznesowego, administracja biurowa, wsparcie handlu i sprzedaży, automatyzacja procesów, zapewnienie zgodności na poziomie aplikacji i usług (compliance). Model SaaS powoli rozwija się także w Polsce, głównie w segmencie MSP (małe i średnie firmy). "Wbrew powszechnie panującym opiniom, rynek rozwiązań SaaS funkcjonuje już w Polsce od kilku lat. Jedne z pierwszych wdrożeń tego typu były realizowane w obszarze aplikacji SFA i CRM. Anica System zrealizowała w tym modelu około stu projektów. Opierając się na udostępnianych przez nas systemach mobilnych, pracuje już (w kraju oraz za granicą) prawie 12 tysięcy użytkowników" - mówi Paweł Petrusewicz, dyrektor Działu Systemów Wsparcia Sprzedaży w Anica System SA.
Przykładem branży, która w Polsce już od kilku lat korzysta z oferty SaaS, są producenci dóbr szybko zbywalnych (FMCG). W tym modelu korzystają oni z systemów wspomagających zarządzanie terenowymi strukturami sprzedaży, systemów wspomagających sprzedaż czy wreszcie aplikacji analitycznych. Obecnie coraz więcej firm zaczyna interesować się zakupem w modelu SaaS aplikacji biurowych czy też komunikacyjnych.
Komu SaaS?
SaaS (Software as a Service) to "oprogramowanie jako usługa" i oznacza model świadczenia zdalnego dostępu do oprogramowania. Firmy, w ramach opłaty abonamentowej świadczonej na rzecz usługodawcy, mogą korzystać ze wszystkich właściwości danego oprogramowania, bez potrzeby zakupu licencji oraz jego instalacji na własnej platformie sprzętowej. System dedykowany dla klienta pracuje przy zachowaniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa danych obok systemów innych klientów na wspólnym serwerze. Różnica pomiędzy SaaS a modelem ASP polega na tym, że SaaS zakłada, iż w ramach jednej instalacji (jednego serwera, procesu w pamięci, jednej bazy danych itp.) realizowana jest obsługa wielu klientów. Klient sam ustala liczbę pracowników, którzy mają dostęp do systemu pracującego najczęściej w standardowej przeglądarce internetowej, i na tej podstawie wnosi miesięczne opłaty abonamentowe za wynajmowany system komputerowy. Nie zachodzi również potrzeba instalacji systemu na stacji roboczej użytkownika oraz ponoszenia jakichkolwiek opłat licencyjnych. Wśród głównych zalet modelu SaaS eksperci Gartnera wymieniają: łatwość użytkowania, szybkość wdrożenia, relatywnie niski koszt ponoszonych przez firmy inwestycji oraz minimalny stopień odpowiedzialności za działanie aplikacji. Ta ostatnia funkcjonalność, z dodatkowym zapewnieniem szyfrowanych łączy (poprzez VPN) i odpowiednim zabezpieczeniem serwera, należy do usługodawcy, który udostępnia daną aplikację.