Outsourcing usług IT. Dlaczego CEE?

W ciągu ostatnich 15 lat region Europy Środkowo-Wschodniej stał się jednym z najpopularniejszych kierunków outsourcingu, w tym outsourcingu usług IT. Jak wpłynęło to na rynek pracy i dokąd prowadzi?

Patrząc na ostatnie dekady z perspektywy branży IT, widzimy wyraźnie zmiany spowodowane rozwojem rynku usług dla biznesu w regionie CEE. W dalszym ciągu, w porównaniu z Europą Zachodnią, region CEE daje te same – a często nawet lepsze – możliwości i jakość usług przy niższych kosztach. Ze względu na uwarunkowania historyczne, kraje takie jak Polska czy Czechy, w których NATEK otworzył swoje pierwsze biura w 2004, nie mają bogatej spuścizny informatycznej, nie są one jednocześnie „obciążone” doświadczeniem, procesami, przyzwyczajeniami i przestarzałą infrastrukturą. Dzięki temu wykorzystuje się tu najnowocześniejsze technologie i narzędzia oraz pracuje zgodnie z najnowszymi metodologiami.

CEE: ziemia obiecana outsourcingu?

NATEK od 15 lat dostarcza usługi w regionie. Jesteśmy świadkiem zmian, jakie tu zachodzą, odkąd coraz więcej zagranicznych inwestorów decyduje się na offshoring lub nearshoring swoich procesów do CEE. Gdy 15 lat temu zaproponowaliśmy światowemu liderowi w obszarze technologii przeniesienie projektu z Europy Zachodniej do Czech, było to postrzegane jako odważne przedsięwzięcie. Obecnie dostarczamy usługi naszym klientom, którzy pochodzą z całego świata, w czterech krajach regionu – Polsce, Słowacji, Czechach i Bułgarii.

Zobacz również:

  • Outsourcing zbudowany na partnerstwie
  • Czym jest dostawca usług zarządzanych? Strategiczny outsourcing usług IT
  • Jak przygotować bezkonkurencyjne ogłoszenie o pracę

"Klienci chcą wiedzieć coraz więcej na temat naszych możliwości i tego jak możemy skrócić czas dostarczania produktów na rynek. Widzimy tendencję do przenoszenia projektów z Azji do Europy Środkowo-Wschodniej w celu osiągnięcia większej wydajności oraz z Europy Zachodniej i USA ze względu na bliskość geograficzną i kulturową"

– mówi Jana Kruzliakova, Head of Business Development w NATEK.

Jak wynika z raportu ABSL, w I kwartale 2019 roku w Polsce działało 1400 zagranicznych centrów usług BPO, SSC/GBS, IT i R&D, zatrudniających łącznie 307 tys. osób, czyli o 10% więcej niż w tym samym okresie rok wcześniej. Od początku 2018 roku, do końca pierwszego kwartału 2019, w Polsce otwarto 91 centrów usług, z czego aż 80% stanowią inwestycje zagraniczne. Tylko w ostatnim roku liczba miejsc pracy w centrach usług wzrosła o 10%, a od 2016 roku aż o 43%. W centrach BPO, SSC/GBS, IT i R&D dziennie tworzy się aż 85 nowych miejsc pracy.

Nowe inwestycje, projekty stwarzają ogromne możliwości, ale sprawiają też, że znalezienie pracowników o odpowiednich kwalifikacjach staje się coraz większym wyzwaniem.

Jak mówi Joanna Pejo, NATEK Head of Recruitment and HR w NATEK, firma codziennie otwiera drzwi do kariery w CEE setkom kandydatów zarówno z UE jak i z wielu innych zakątków świata.

"Efektywna rekrutacja oraz identyfikacja, rozwój i utrzymanie talentów z jednej, a zarządzanie kosztami pracy z drugiej strony, to największe wyzwania stojące aktualnie przed managerami i pracodawcami
– mówi Joanna Pejo. I dodaje: "Odpowiedzią na te wyzwania jest stale rosnąca popularność usług outsourcingu IT. Strategiczną decyzją jest zatem wybór nie tylko odpowiednich dostawców, ale też i pracodawców. Sami też jesteśmy jednym z pracodawców. Mimo wielu wyzwań wynikających z dynamiki rynku pracy cieszymy się, z wieloletniej współpracy z klientami. Ale nie tylko, bo w gronie naszych pracowników co roku witamy kolejnych, świętujących z nami 5 czy nawet 10 wspólnych lat".

Nasi partnerzy potwierdzają, że Europa Środkowa i Wschodnia jest synonimem wysokiej jakości usług. Jednym z kluczowych czynników jest zdecydowanie dostępność wykwalifikowanych specjalistów. W ujęciu globalnym Unia Europejska ma najwyższy współczynnik skolaryzacji dla kształcenia na poziomie wyższym (4000 na 100000 mieszkańców) na świecie. W powiązaniu z bliskością kulturową i dogodnym położeniem geograficznym, nie dziwi wybór tego regionu przez globalnych graczy.

Ponadto, dzięki dużemu naciskowi na edukację w obszarach STEM (nauki ścisłe, technologię, inżynierię i matematykę), rynek usług IT rozwija się tu bardzo szybko. Według rankingu Hackerrank, 4 kraje regionu (Polska, Rosja, Węgry i Czechy) znalazły się w pierwszej, a kolejne 3 (Bułgaria, Rumunia i Ukraina) w drugiej dziesiątce pod względem najlepszych programistów na świecie.

Przyszłość to ciągły rozwój

Czy taki stan będzie trwał przez kolejną dekadę? Niektórzy są zdania, że zrobotyzowana automatyzacja procesów (RPA – Robotic Process Automation) sprawi, iż lokalizacja projektu, czy danego procesu całkowicie straci na znaczeniu. By zaspokoić obecne potrzeby gospodarki, procesy biznesowe będą coraz bardziej zbliżane do technologii, co znacząco zmieni rynek pracy.

Po pierwsze, branża BPO wprowadza robotyzację i automatyzację we wszelkich powtarzalnych zadaniach, które dotąd były wykonywane przez ludzi. Z drugiej strony, nawet obsługa podstawowych procesów będzie wymagała umiejętności posługiwania się zaawansowanymi programami i narzędziami, więc obecna kadra będzie musiała wciąż się doskonalić i rozwijać nowe umiejętności.

Outsourcing usług IT. Dlaczego CEE?
W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200