Organizacja czeka na specjalistę

Duże międzynarodowe firmy coraz częściej decydowały się na outsoursowanie tańszych specjalistów, np. z Indii. Polscy informatycy byli atrakcyjni, o ile znali język danego kraju. Obecnie wzrosła rentowność outsourcingu kadr IT z Polski dzięki podniesieniu się kursu euro, ale z kolei kryzys ograniczył drastycznie wszelkie inwestycje. "W przeciwieństwie do obsługi księgowej, z której raczej trudno jest zrezygnować, w czasie kryzysu najprościej zawieszać projekty IT. Przykładowo, firmy w dużej mierze korzystające z outsourcingu personelu (np. bankowość czy telekomunikacja) mocno redukują zaangażowanie" - wyjaśnia Mikołaj Zmierczak. "Dobra firma outsourcingowa powinna umieć sobie poradzić z dużym spadkiem obrotów i wykorzystać okres spowolnienia na inwestycje umożliwiające budowanie przewagi konkurencyjnej na okres koniunktury".

Nowy kierunek na rynku IT
W związku z paniką kryzysową oraz stopniowym dorastaniem praktyk zarządzania w obszarze IT zarysowują się tu inne trendy, które mogą przynieść nową jakość - outsourcing zarządzania IT i organizacja IT jako usługa. Ich wspólnym mianownikiem jest zasadniczo odmienne spojrzenie na efekt działań, jaki osiąga się dzięki korzystaniu z outsourcingu w IT. Typowy outsourcing IT polegał na przekazaniu posiadanych systemów IT w utrzymanie (i rozwój) firmie zewnętrznej w celu zmniejszenia kosztów posiadania technologii IT. Outsourcing kadry IT polegał na przyjmowaniu na określony czas specjalistów dla optymalizacji kosztów dostępu do wiedzy. Nowy pomysł polega na oddaniu zewnętrznej firmie całości firmowego IT (systemy informatyczne i kadra) w zarządzanie, przy czym wynikiem ma być zwiększenie mierzonej finansowo efektywności organizacji zarządzanej przez zewnętrznych ekspertów. Taki kontrakt może określać rozliczenia typu success fee - zewnętrzna firma wykazuje się zwiększeniem efektywności działania na polu rachunku ekonomicznego i od tego wyliczane jest jej wynagrodzenie. Fundamentalna różnica polega na tym, że celem jest zwiększenie efektywności finansowej całości IT zarówno w sferze technologii, jak i funkcjonowania organizacji. Kluczowe jest tu jednak współdzielenie ryzyka biznesowego, jakie wtedy występuje. Firma korzystająca z usług zmniejsza ryzyko prowadzenia działalności, a zyskuje spójny rozwój całości IT, bazując na doświadczeniach ekspertów w dziedzinie zarządzania IT - których najprawdopodobniej nie udałoby się jej zatrudnić w inny sposób.

Sebastian Konkol, dyrektor Działu Business Development Consulting, doradca zarządu StrictWise

Zobacz również:

  • Outsourcing zbudowany na partnerstwie
  • Czym jest dostawca usług zarządzanych? Strategiczny outsourcing usług IT
  • 9 cech wielkich liderów IT

TOP 200