Odyseja dyrektorów-mówców

Gdy już otworzysz się na nowe sukcesy, potrzebujesz nowych informacji. Zacznij budować system informacyjny zbierający nowinki z interesujących cię dziedzin. Może to być tak nieskomplikowane, jak zwykły plik tekstowy z linkami do interesujących artykułów, lista blogów lub lista kanałów RSS. Mogą to być raporty publikacji zlecane do wykonania asystentowi lub wyspecjalizowanemu infobrokerowi. Może to być współpraca z ekspertem i korzystanie z jego zasobów wiedzy. Jeśli branża, w której działasz, ma dedykowane media, ich prenumerata jest rozwiązaniem oczywistym.

Budowa systemu nie oznacza czytania wszystkiego, co się ukazuje - ważna jest selekcja. Jeśli podejdziesz do sprawy rzetelnie, szybko zorientujesz się, gdzie ukazują się oryginalne informacje (i te miejsca będziesz czytać), a gdzie redakcja popiera procedurę "kopiuj-wklej" (to należy sobie darować). Pamiętaj, że nie musisz wiedzieć wszystkiego, wystarczy, że będziesz na bieżąco. A gdy już będziesz na bieżąco, pamiętaj, że nie musisz się tym chwalić w każdej prezentacji. To ty kontrolujesz, co mówisz i co pokazujesz. Masz siłę, by nie poddawać się presji ciągłego pościgu za nowinkami. Ty jesteś panem swojego rozwoju jako dyrektora-mówcy i tak jest ci wygodnie. Jeśli ktoś tego nie rozumie, to znaczy, że jeszcze nie udało mu się przebyć szczęśliwie próby numer dwa. Powodzenia, kolego, ale ja już jestem zupełnie gdzie indziej i zajmuję się swoimi sprawami - a ty myśl i rób swoje.

Zobacz również:

  • GenAI jednym z priorytetów inwestycyjnych w firmach
  • Analitycy wciąż poszukiwani

W ten sposób masz za sobą trzecią próbę na drodze do mistrzostwa w wystąpieniach publicznych: wiesz, że miejsce klasyków i minionych sukcesów jest w archiwum, ty zaś zawsze jesteś na bieżąco ze swoją dziedziną i ze swoimi prezentacjami w stopniu, w jakim tego potrzebujesz. Próba druga polegała na zrozumieniu, że swoją wartość dyrektora-mówcy budujesz dzięki kontaktom z ludźmi i że wartość tę wstawiasz jako treść wystąpienia, a nie jej formę. Próba pierwsza zaś - że możesz być wspaniałym mówcą, jeśli tylko podejmiesz profesjonalny trening.

Mamy nadzieję, że te trzy próby (i cała nasza wspólna odyseja) pomogły ci spojrzeć w nowy sposób na twoje umiejętności wystąpień publicznych. Zachowaj ten tekst na wypadek, gdy w ramach swojej kariery lub jakiegoś profesjonalnego treningu poczujesz, że któraś próba zaczyna cię przerastać.

Agata i Jerzy Rzędowscy są autorami książki "Mówca doskonały. Wystąpienia publiczne w praktyce" (Onepress, 2009). Są trenerami wystąpień publicznych, prowadzą Studium Trenerów NLP i Przywództwa "Praeceptor" oraz firmę szkoleniową Via Agendi.


TOP 200