Odbudowa zespołów

Odbudowa zespołów

Studium przypadku: Przebieg przebudowy zespołów w firmie usługowej

Psychologia zmian

Menedżer w trudnych czasach korzysta także z zasad wywierania wpływu społecznego, takich jak zasada autorytetu, zasada lubienia czy wzajemności. Zasada ulegania autorytetom jest stara jak świat w życiu społecznym i stale działa. Jeśli menedżer zespołu jest autorytetem dla swoich pracowników, będzie ich w naturalny sposób pociągał do działania, a jego zdanie nie będzie kwestionowane. Jeśli autorytetem nie jest, może się powołać na osoby, które cieszą się autorytetem, a jednocześnie czynami mogą poprzeć zamierzenia menedżera.

Zasada lubienia polega na realizowaniu działań na prośby osób, z którymi mamy częsty kontakt, współpracujemy, są nam znane i w pewien sposób są do nas samych podobne. Jak to może zadziałać w relacji menedżer - pracownik? Menedżer, który ma częsty kontakt z pracownikiem i nie unika go, szczególnie w sytuacji zmiany, który potrafi ocieplać kontakt uśmiechem czy dobrym słowem, z pewnością zyskuje sympatię. Łatwiej mu wówczas prosić podwładnego o zaangażowanie w jakieś działanie, a temu trudniej jest odmówić.

Zobacz również:

  • GenAI jednym z priorytetów inwestycyjnych w firmach
  • Szef Intela określa zagrożenie ze strony Arm jako "nieistotne"
  • International Data Group powołuje Genevieve Juillard na stanowisko CEO

Jeśli uda się menedżerowi włączyć w działanie pracownika, to według zasady zaangażowania i konsekwencji, podwładnemu trudniej jest się z takiej aktywności wycofać. Może to polegać początkowo na realizacjach małych, niewiele znaczących działań, które łatwiej zrealizować, i stopniowym angażowaniu pracownika w zadania trudniejsze czy bardziej czasochłonne.

Trzeba wspomnieć także o motywacji wewnętrznej, czyli potrzebie i chęci działania, bez konieczności wzmocnień zewnętrznych. Często nawet w trudnych sytuacjach restrukturyzacyjnych i pomimo niesprzyjającego lub niestabilnego otoczenia bardzo wielu osobom wystarczy uświadomić, jakie są ich własne cele i wartości, a te same osoby wzbudzają u siebie motywy, aby je realizować. Jeśli cele i wartości są takie same dla pracownika i dla firmy, to będzie on chętnie i łatwo realizował je poprzez działania organizacyjne. Jeśli jednak są rozbieżne, a sytuacja organizacyjna jest niestabilna, osoba taka może szukać zmiany, np. poprzez zmianę pracy.


TOP 200