Odbudowa zespołów

Odbudowa zespołów

Studium przypadku: Przebieg odbudowy zespołu w firmie produkcyjnej

Co jednak, jeśli proces nie przebiega tak gładko? Jeśli pracownicy pomimo rozmów z menedżerami, warsztatów pracy nad emocjami i innych zabiegów nadal mają obawy przed kolejnymi zwolnieniami, nie odnowili zaufania do menedżera, nie chcą angażować się podczas rekonstrukcji zespołu poprzez nowe role i nowe zadania.

Metoda małych kroków

Oznacza to, że trzeba poświęcić im więcej uwagi i czasu. Zaufanie tych osób być może w przeszłości zostało nadwyrężone niedotrzymaniem obietnic. Menedżer musi wykazać się ogromną cierpliwością i darem przekonywania. Nadal powinien prowadzić rozmowy z tymi ludźmi i bardzo powoli próbować wdrażać ich do pracy, jednocześnie dokładnie informując ich o zadaniach, odpowiedzialności oraz o efektach pracy. Jeśli będą pojawiały się elementy nowe, nieznane czy niedookreślone, należy dokładnie omawiać z pracownikami, jakie to będzie miało dla nich znaczenie. Takie budowanie relacji i zaufania z czasem przełamie opory załogi. Ogromnym wsparciem może być również systematycznie prowadzony coaching, który niesie ze sobą wiele aspektów motywujących do działania oraz wzmacniających poczucie własnej wartości u osoby coachowanej.

Zobacz również:

  • GenAI jednym z priorytetów inwestycyjnych w firmach
  • Szef Intela określa zagrożenie ze strony Arm jako "nieistotne"
  • International Data Group powołuje Genevieve Juillard na stanowisko CEO

Warto także wzmocnić pracowników poprzez szkolenia czy warsztaty motywacyjne, które podniosą samoocenę i zaktywizują ich do działania. Istotne też wydają się działania firmy na rzecz stałego informowania pracowników o sytuacji organizacji czy kolejnych etapach restrukturyzacji.

Komunikujmy (się)

Kwestia wzrostu czy utrzymywania odpowiedniego poziomu motywacji dotyczy wszystkich pozostających w firmie pracowników. W sytuacji restrukturyzacji mało realne jest motywowanie poprzez składniki płacowe. Do pozapłacowych motywatorów należą: wymienione szkolenia i warsztaty, poszerzenie obowiązków i uprawnień, zmiany sposobu pracy, zmiany roli w zespole, wiążące się np. ze wzrostem prestiżu. Jednym z ważniejszych elementów jest dobry przepływ informacji i jasne sposoby komunikowania się. Komunikowanie się zakłada proces dwustronny, a więc pracownik jest nie tylko informowany o fakcie, ale może się do niego odnieść czy zadać pytanie.


TOP 200