Nowoczesne technologie słabo wykorzystywane w Polsce

W rankingu World Economic Forum określającym stopień wykorzystywania nowoczesnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych, pierwsze miejsca zajęły Szwecja i Singapur, zaś Polska znalazła się dopiero na 62. pozycji.

W badaniu ujęto 138 krajów, które wytwarzają 98,8% całkowitego światowego produktu krajowego brutto. Na pierwszym miejscu znalazła się Szwecja, na kolejnych Singapur, Finlandia i Szwajcaria. Już drugi rok z rzędu USA znalazły się na piątym miejscu.

Polska zajęła odległe, 62. miejsce w rankingu. Pod względem wykorzystania nowoczesnych technologii w biznesie nasz kraj zajął 60. miejsce, w dziedzinie wykorzystania technologii przez administrację państwową - 93., w subrankingu oceniającym środowisko rynkowe - 73., środowisko prawne i polityczne - 81., infrastrukturę - 43., indywidualną gotowość - 83., gotowość biznesową - 54., gotowość rządową - 103., użycie indywidualne - 46. Jak widać, biznes i indywidualni użytkownicy znacząco wyprzedzają administrację państwową pod względem stopnia wykorzystania nowoczesnych technologii.

Ranking oparty jest na indeksie 71 wskaźników gospodarczych i społecznych, tak różnych jak liczba nowych patentów, liczba abonentów telefonii komórkowej czy dostępność funduszy venture capital.

Raporty przygotowywane są od 2001 roku - od pęknięcia internetowej bańki. Światowe Forum Gospodarcze (WEF) zakłada, że postęp technologiczny jest głównym czynnikiem wzrostu innowacji, produktywności i wydajności.

Badanie pokazuje szybki wzrost tzw. tygrysów azjatyckich, których rządy intensywnie inwestowały w technologię. Tajwan znalazł się na 6. miejscu rankingu, Korea Południowa na 10., Hong Kong na 12., a Japonia na 19. Chiny zajęły 36. miejsce, a Indie na 48 (spadek o 5 pozycji wobec 2009 roku). Pozostałe kraje BRIC wypadły gorzej - Brazylia znalazła się na miejscu 56., a Rosja na 77.

Największe postępy w 2010 roku zrobiła Indonezja, która podskoczyła o 14 miejsc - do 53. po części z powodu wysokich standardów edukacyjnych i z powodu wagi, jaką rząd przywiązuje do technologii informacyjnych i komunikacyjnych.

Wśród krajów zachodnich, Kanada znalazła się na 8. miejscu, Norwegia na 9., Niemcy na 13., Wielka Brytania na 15., a Francja na 20. W całym rankingu najgorzej wypadły Burundi i Czad.


TOP 200
Na ten temat
Partnerzy Klubu CIO
O Klubie

Klub CIO to niezależna organizacja, która istnieje od 2003 roku. Powstał z inicjatywy International Data Group Poland S.A., amerykańskiego wydawnictwa, które prowadzi Kluby CIO w wielu różnych krajach.

Stworzony dla dyrektorów IT Klub CIO, to przede wszystkim dwie wartości najczęściej podkreślane przez samych członków Klubu. Po pierwsze - poszerzanie zakresu swojej wiedzy oraz - po drugie - możliwość spotkania się w swobodnej atmosferze, w gronie znakomitych menedżerów i porozmawianie o tym, co ważne dla każdego CIO.

Jak działa Klub CIO?
  • regularne spotkania w gronie kilkudziesięciu CxO (w większości CIO)
  • 2,5 godziny programu merytorycznego plus 1-2 godziny networkingu
  • spotkania w Warszawie i innch miastach (Gdańsk, Wrocław, i in.)
  • komunikacja w ramach grupy Klub CIO na LinkedIn
  • serwis cxo.pl – służy wymianie wiedzy, doświadczeń, przedstawia historie i dokonania członków Klubu CIO
  • udział w badaniach i dostęp do ich wyników – unikalne źródło wiedzy o opiniach i doświadczeniach innych CIO
Warto brać udział w Klubie CIO, aby
  • rozwijać wiedzę o dobrych praktykach zarządzania IT
  • wymieniać doświadczenia z najlepszymi CIO
  • zyskać uznanie na forum firmy i w społeczności IT
  • poprawiać własną skuteczność w realizacja celów IT i firmy
  • budować lepsze zrozumienie roli i zadań nowoczesnego CIO
  • uzyskać realny wpływ na strategię firmy