Nowe sytuacje

Przekaz Gartnera jest jasny: bez fundamentalnego przemyślenia roli, jaką dziś IT pełni w przedsiębiorstwach, liderzy IT nie sprostają wymaganiom biznesu w XXI wieku.

IT Operations Manager na Europę w firmie Hempel, członek rady dyrektorów IT. Pod jego kierownictwem Hempel (Poland) został nominowany w tym roku do tytułu Lider Informatyki. Absolwent studiów MBA i INSEAD. Od 2006 aktywny członek Klubu CIO.

Wojciech Południewski

IT Operations Manager na Europę w firmie Hempel

Doroczne sympozjum Gartnera w Orlando (SYMPOSIUM ITxpo 2011, Orlando 16-20 października 2011) odbyło się pod hasłem "Re-imagine IT: Leading from the front". Przekaz Gartnera jest jasny: bez fundamentalnego przemyślenia roli, jaką dziś IT pełni w przedsiębiorstwach, liderzy IT nie sprostają wymaganiom biznesu w XXI wieku. Gartner ma również dobrą wiadomość - jest to wykonalne. Poprzez odrzucenie dogmatów IT, zaadaptowanie nowych, zaawansowanych technologii i rozwijanie kontaktów z pracownikami, dostawcami i klientami zredefiniowana funkcja IT będzie w stanie osiągnąć sukces. I to sukces większy niż kiedykolwiek.

Peter Sondergaard, dyrektor Gartner Research, przybliżył, w jaki sposób "re-imagine IT" ma pomóc w osiągnięciu sukcesu w nowej rzeczywistości biznesowej. Aby rozwijać się i zwiększać wartość, jaką wnosi szeroko rozumiana technologia informatyczna do biznesu, liderzy IT muszą przemyśleć swoją rolę i nie bać się przejmowania inicjatywy. Kierunek refleksji podsuwają wskazówki:

• zaadaptować się do nowych warunków (postmodern business);

• dążyć do prostoty (simplicity);

• stosować twórcze niszczenie (creative destruction).

Nowe otoczenie biznesowe

Nowe warunki prowadzenia biznesu to przede wszystkim integracja z klientami, dostawcami i partnerami. Wymagania klientów zmieniają się szybciej niż kiedykolwiek, a siła klientów jest dużo większa. W obecnym świecie należy z klientami ściśle współpracować, zwłaszcza że są oni gotowi wykonać dużą część pracy samodzielnie - trzeba tylko udostępnić odpowiednie narzędzia. Gartner przewiduje, że do 2014 roku 60% organizacji będzie miało swoje aplikacje mobilne dostępne w formie app store’u, a do 2015 liczba projektów dotyczących rozwoju tych rozwiązań będzie cztery razy większa niż projektów deweloperskich na platformę PC.

Na to nakłada się model usług oferowanych w . Gartner uważa, że w ciągu najbliższych trzech lat trzy firmy na dziesięć organizacji IT zajmą się głównie pośredniczeniem w udostępnianiu usług z chmury (tzw. cloud brokers) i dzięki temu... przetrwają.

Ale nowe otoczenie biznesowe to również eksplozja wszelkich form "social media". Jak powiedział Clay Shirky, pisarz, konsultant i nauczyciel z Uniwersytetu Nowojorskiego (NYU), specjalizujący się w badaniach poświęconych fenomenowi portali społecznościowych: "media społecznościowe nie istnieją wyłącznie w świecie IT, one istnieją wszędzie". Bezpowrotnie minęły czasy, gdy biznes był w stanie w pełni kontrolować przekaz zewnętrzny. Teraz klienci mogą nie tylko w prosty sposób komunikować się z firmą, ale również kontaktować się bezpośrednio ze sobą.

Wykorzystanie potencjału zbiorowego myślenia może pomóc rozwiązać problemy w ciągu kilku minut lub godzin, a nie miesięcy lub lat. Zadaniem przedsiębiorców, liderów biznesowych, jest znalezienie sposobów na spożytkowanie tego potencjału dla stworzenia wartości biznesowej i przewagi konkurencyjnej.

Prostota

Kolejną wskazówką dla liderów IT było dążenie do prostoty rozwiązań informatycznych - z punktu widzenia odbiorcy, użytkownika, klienta. Z pomocą przychodzi "context aware computing" i rzeczywistość rozszerzona. Powszechność rozwiązań mobilnych, smartfonów i tabletów stale połączonych z internetem, wyposażonych w GPS i kamerę otwiera olbrzymie możliwości dla twórców aplikacji, które będą świadome otoczenia. Gartner wierzy, że do 2015 nasze urządzenia mobilne będą więcej wiedziały o nas niż my o nich.

W kontekście upraszczania IT ciekawie mówił Rob Carter, CIO FedEx. Sukces, jaki odniósł, zarządzając informatyką w FedEx, w dużej mierze zależał od uproszczenia i ustandaryzowania systemów informatycznych. Carter wiedział, jak ważne jest znalezienie prostszych sposobów dostarczania usług IT. Poprzez przedefiniowanie podstawowych usług IT, wyeliminowanie niepotrzebnych interfejsów, aplikacji, systemów i szeroko posuniętą wirtualizację FedEx kontynuuje sukces rynkowy, a informatyka jest jednym z najważniejszych katalizatorów tego sukcesu. Na koniec Carter dodał, że jego zdaniem prostota to prawidłowo zarządzana złożoność ("simplicity is well managed complexity"). Proste w użyciu systemy nie eliminują złożoności - one ją tylko skutecznie maskują.

Twórcze niszczenie

IT ma tendencję do postrzegania świata zero-jedynkowo. Widzimy IT i biznes, kontrolę i chaos, dostawcę usług i odbiorcę. Ale rzeczywistość nie jest binarna - ona jest analogowa. Tina Nunno, wiceprezes Gartner Research, podczas prezentacji przekonywała o potrzebie zmiany postrzegania roli IT w przedsiębiorstwie. Liderzy IT powinni przestać myśleć o IT jako o dostawcy usług, ale stać się pełnoprawnym partnerem biznesu. Zamiast zbierać wymagania, powinni rekomendować rozwiązania. Tymczasem działy IT w wielu przedsiębiorstwach przestały być ośrodkami innowacji. Często są postrzegane jako dział, który spowalnia nowe pomysły biznesu.

Musimy diametralnie zmienić podejście. Zamiast koncentrować się na bezwzględnym bezpieczeństwie i dostępności usług informatycznych, liderzy IT powinni odpowiednio skalkulować ryzyko i bardziej otwarcie wspierać, lub wręcz inicjować projekty biznesowe. Stawka jest wysoka, ryzyko również, ale IT powinno się jeszcze bardziej przyczynić do wzrostu biznesu. Musi nastąpić przesunięcie ciężaru z "run business" na "grow business".


TOP 200
Na ten temat
Magazyny CXO
Partnerzy Klubu CIO
O Klubie

Klub CIO to niezależna organizacja, która istnieje od 2003 roku. Powstał z inicjatywy International Data Group Poland S.A., amerykańskiego wydawnictwa, które prowadzi Kluby CIO w wielu różnych krajach.

Stworzony dla dyrektorów IT Klub CIO, to przede wszystkim dwie wartości najczęściej podkreślane przez samych członków Klubu. Po pierwsze - poszerzanie zakresu swojej wiedzy oraz - po drugie - możliwość spotkania się w swobodnej atmosferze, w gronie znakomitych menedżerów i porozmawianie o tym, co ważne dla każdego CIO.

Jak działa Klub CIO?
  • regularne spotkania w gronie kilkudziesięciu CxO (w większości CIO)
  • 2,5 godziny programu merytorycznego plus 1-2 godziny networkingu
  • spotkania w Warszawie i innch miastach (Gdańsk, Wrocław, i in.)
  • komunikacja w ramach grupy Klub CIO na LinkedIn
  • serwis cxo.pl – służy wymianie wiedzy, doświadczeń, przedstawia historie i dokonania członków Klubu CIO
  • udział w badaniach i dostęp do ich wyników – unikalne źródło wiedzy o opiniach i doświadczeniach innych CIO
Warto brać udział w Klubie CIO, aby
  • rozwijać wiedzę o dobrych praktykach zarządzania IT
  • wymieniać doświadczenia z najlepszymi CIO
  • zyskać uznanie na forum firmy i w społeczności IT
  • poprawiać własną skuteczność w realizacja celów IT i firmy
  • budować lepsze zrozumienie roli i zadań nowoczesnego CIO
  • uzyskać realny wpływ na strategię firmy