Nieznośne odkładanie pracy na później

Wszyscy znamy podstawowy powód odkładania pracy na później: brak samodyscypliny. Po prostu nie chcemy wykonywać pracy, którą powinniśmy skończyć, opóźniamy nieuniknione. Idziemy coś zjeść, sprawdzamy pocztę, znajdujemy coś innego do zrobienia.

Dobrze wiemy, że odkładanie na później stworzy tylko dodatkowy stres, jednak wciąż to robimy. Czemu tak trudno zignorować syreni śpiew lenistwa?

Rory Vaden, współtwórca firmy szkoleniowej Southwestern Consulting bada psychologię odkładania na później i zwyczaje osób, które osiągnęły sukces i są zdyscyplinowane. Uważa, że jeśli ludzie zrozumieliby prawdziwe skutki odkładania na później i jego psychologiczne podłoże, mogliby łatwiej pokonać napady bezproduktywności.

Vaden porównuje odkładanie na później do kupowania na kredyt. Kredyt pozwala ludziom kupować więcej, niż mogą sobie na to pozwolić. Kupowanie drogiego nowego gadżetu, samochodu czy wielkiego domu na kredyt poprawia nam samopoczucie w danej chwili, jednak w dłuższej perspektywie stajemy się niewolnikami długu.

Vaden utrzymuje, że odkładanie na później działa tak samo. Odkładanie pracy sprawia, że czujemy się lepiej przez chwilę, ale w końcu musimy spłacić nasz dług pracy i to z odsetkami. Może doprowadzić do długoterminowych negatywnych konsekwencji.

Vaden cytuje badanie przeprowadzone wśród 10 tys. amerykańskich pracowników, które pokazało ile czasu spędzają oni na czynnościach nie związanych z pracą w godzinach pracy. Średnio są to aż 2 godziny dziennie. Vaden szacuje, że koszt straconego czasu pracy to 10 tys. USD na pracownika rocznie. Jest to więc jeden z najdroższych niewidzialnych kosztów w dzisiejszym biznesie. Ludzie powinni sobie uświadomić, że wszystko, co sprawia, że marnują czas, to dla nich strata pieniędzy. Dotyczy to zwłaszcza menedżerów prowadzących firmy i osób samozatrudniających się.

Wszyscy odkładamy

Ludzie odkładają pracę na później, ponieważ nie dostrzegają skutków takiego działania. Odkładają także z powodu strachu, postawy roszczeniowej czy perfekcjonizmu.

Aby oprzeć się pokusie odkładania na później, pracownicy powinni mieć jasną wizję tego, że dobrze wykonana praca ułatwi im życie lub pomoże w osiągnięciu celów. "Jeśli mam jasny obraz tego, w jaki sposób zrobienie czegoś, czego nie chcę zrobić zaprowadzi mnie do punktu, w którym chcę się znaleźć, ta wizja zmusi mnie i przeprowadzi przez trudności. Bez inspirującego powodu prawie każdemu trudno jest podjąć działanie" - twierdzi Vaden.

Posiadanie jasnej wizji jest pomocne zwłaszcza dla osób, które odkładają z powodu roszczeniowej postawy, ponieważ czują, że nie powinny wykonywać tej pracy. Jeśli ci ludzie zdali by sobie sprawę z tego, że praca prowadzi ich do osiągnięcia celów, mogliby się w nią zaangażować. Menedżerowie, którzy zarządzają pracownikami wykazującymi taką postawę, powinni wziąć to pod uwagę.

Vaden radzi osobom, które odkładają na później z powodu lęku, aby uświadomiły sobie, że nie ma nic złego w lęku, radzi, aby wykonywały pracę mimo lęku. Czasem samo rozpoczęcie działania pomaga ludziom pokonać każdy lęk przed pracą, którą mają wykonać.

Perfekcjoniści czasami nie są w stanie rozpocząć pracy, ponieważ chcą mieć doskonały plan, który zagwarantuje sukces. "Nie zdają sobie sprawy, że gdy czekają na doskonały plan, zaczyna działać prawo malejącego zapału - im dłużej czekamy na wprowadzenie jakiegoś pomysłu, tym mniejszy mamy dla niego entuzjazm. Zapał jest największy, gdy pomysł powstaje, a blaknie z czasem. Z każdą chwilą, prawdopodobieństwo, że zadziałamy, maleje" - uważa Vaden. Perfekcjonistom Vaden radzi aby skoncentrowali się na dokonywaniu postępów, a nie na doskonałości.

"Najprostsza gwarantowana droga do sukcesu to robienie rzeczy, które wiemy, że powinniśmy robić, ale nie chcemy ich robić" - podsumowuje Vaden.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200