Nierozerwalny związek BPM i informatyki

Autorzy badania zdefiniowali 150 funkcjonalności, które mogłyby podlegać porównaniu; po konsultacjach z użytkownikami systemów liczba ta wzrosła do ponad 300. Na potrzeby raportu podzielono je na cztery podstawowe obszary potencjalnych funkcjonalności:

• mapowanie/modelowanie procesów

• publikacja

• analiza procesów

• zarządzanie procesami.

Podział taki stanowi analogię do stosowanego przez ekspertów podziału na warstwę prezentacyjną, warstwę analityczną oraz warstwę wykonawczą aplikacji.

Co pokazało badanie?

Ostatecznie badanie objęło produkty dzięsięciu dostawców. Zaobserwować można dwie główne grupy: firmy specjalizujące się w dostarczaniu oprogramowania z rozwiniętą warstwą prezentacyjną i analityczną oraz firmy skupiające się na warstwie wykonawczej. Wyraźnie widoczny jest rozwój porównywanych aplikacji wynikający z określonych strategii konkurencyjnych - z jednej strony fuzji i przejęć, a z drugiej umów partnerskich między dostawcami komplementarnego oprogramowania.

Zobacz również:

  • 9 cech wielkich liderów IT

W mapowaniu/modelowaniu procesów biznesowych wyraźnie widać podążanie za uznawanymi na całym świecie standardami. Obecnie dostawca oprogramowania do modelowania procesów nie może sobie pozwolić na brak funkcjonalności zapewniających zgodność opracowywanych w narzędziu modeli ze standardami notacji BPMN, UML, Swimlane.

Funkcjonalności związane z publikacją zapewniają w większości narzędzi wsparcie w komunikowaniu procesów organizacji - głównie poprzez możliwość publikowania ich we współdzielonych repozytoriach oraz poprzez wsparcie w przygotowaniu dokumentacji procesowej firmy. Coraz szersze zastosowanie znajdują portale procesowe, które dodatkowo wspierają komunikację między właścicielem/ekspertem a uczestnikami procesu.

W analizie procesów większość narzędzi umożliwia symulacje modeli procesów zgodnie z dowolnie przyjętymi scenariuszami. Użytkownicy są w stanie, używając dowolnych atrybutów, weryfikować różne przebiegi procesów i porównywać ich efektywność. Tego rodzaju funkcjonalności wspierają usprawnianie procesów, lecz warunkiem koniecznym jest opracowanie poprawnego modelu.

Obszar zarządzania procesami to z pewnością najszybciej rozwijana przez dostawców grupa funkcjonalności. Standardem staje się wymiana informacji z systemami transakcyjnymi organizacji i ich wykorzystywanie w analizie procesów bazującej na pomiarach rzeczywistych danych. Pomiary realizowane są na podstawie zdefiniowanej w narzędziach struktury KPI (Key Performance Indicators). To przecież dobrze skaskadowane na procesy i monitorowane KPI dają odpowiedź na pytanie: czy organizacja podąża w obranym kierunku?

Aplikacje wspomagające zarządzanie procesami biznesowymi przechodzą ewolucję i stają się często jednym z kluczowych narzędzi dostarczających informacje zarządcze.

Dostawcy narzędzi wspierających zarządzanie procesami nie mogli przeoczyć też obszaru, o którym słychać ostatnio na każdym kroku - cloud computingu. Standardem staje się więc możliwość współpracy rozproszonych użytkowników nad modelami procesów zapisanymi w chmurze.

Raport jest dostępny bezpłatnie na stronach Procesowcy.pl.


TOP 200