Niekończąca się opowieść wdrożeniowa

Specyfika telekomunikacji
Operatorzy stacjonarni zwykle integrują w swoich systemach dużo więcej usług niż operatorzy mobilni. Jednak elastyczność tych drugich powoduje, że infrastruktura wspierająca działanie tego rodzaju systemów jest podobnie rozległa. Upowszechnienie się różnego rodzaju standardów, w szczególności możliwości współpracy systemów przez sieć IP spowodowało, paradoksalnie, gwałtowny wzrost poziomu złożoności wszelkiego rodzaju systemów - coraz częściej system tworzony jest na bazie innego systemu, a ten z kolei jest podstawą do działania kolejnego.

Na poziomie protokołów sieciowych używanych w świecie IP integracja różnych rozwiązań jest coraz mniejszym problemem, choć mnogość interfejsów programistycznych powoduje wiele problemów, nawet nie na etapie dyskusji teoretycznych, ale później, w fazie wdrożenia. Duże zmiany w infrastrukturze IT są zwykle odsuwane w czasie na rzecz modernizacji istniejących systemów, co powoduje, że większość nowych rozwiązań jest instalowana w momencie, gdy wdrożenia poprzednich jeszcze się nie zakończyły.

W porównaniu do wdrożeń realizowanych w innych branżach wyraźnie różne dla sektora telekomunikacyjnego są dwie cechy. Po pierwsze, jest to integracja systemów z systemami stricte telekomunikacyjnymi, które nadal ewoluują dużo wolniej niż reszta rynku i są zwykle dużo skromniej obudowane dodatkowymi systemami. Drugą cechę specyficzną stanowi konieczność kompleksowych szkoleń wewnętrznych personelu, w tym działów, które mają bezpośredni kontakt z klientami, np. contact center.

Łukasz Bromirski, inżynier systemowy w firmie Cisco

Od strategii rozwoju firmy do strategii IT
Metoda zarządzania informatyką w spółkach telekomunikacyjnych nie różni się niczym od klasycznej metody zarządzania infrastrukturą. Powinno się wyjść przede wszystkim od strategii rozwoju firmy i na tej podstawie zbudować strategię dla IT. Niestety, zwykle w dużych spółkach, które wyrastają z małych przedsiębiorstw, jest odwrotnie. Na pierwszym planie jest biznes, lepiej lub gorzej wspierany przez IT, a potem dorabia się do niego strategię. W telekomunikacji nieustannie zmieniają się np. systemy rozliczeniowe (nie ma systemu rozliczeniowego, który żyje dłużej niż jeden rok), bo w każdym miesiącu są nowe pomysły na biznes. Nowe abonamenty wymagają już zamian systemu billingowego. U każdego z operatorów jest kilkadziesiąt lub kilkaset grup klientów, które są rozliczane według zupełnie różnych zasad (powstałych dawniej i obecnie). Operatory żyją w świecie nieustannych zmian i projekt w telekomunikacji nigdy się nie kończy.

Piotr Szczerbiak, Customer Services Director

Zobacz również:

  • Teams nie będzie integralną częścią Windowsa 11
  • 9 cech wielkich liderów IT

TOP 200