Niekończąca się opowieść wdrożeniowa

Według opracowanego dokumentu Convergence Takes Hold in the Enterprises, wykonanego na podstawie badania Economist Intelligence Unit, aż 84% badanych firm uważa, że systemy konwergentne są krytyczne lub bardzo ważne z punktu widzenia prawidłowego działania przedsiębiorstwa. Analitycy z firmy badawczej Ovum przewidują, że do końca 2014 r. około 16 mln mobilnych urządzeń będzie podłączonych do firmowych systemów Unified Communications.

Dążenie do konwergencji
Jedną z najbardziej charakterystycznych cech rynku telekomunikacyjnego jest dążenie do konwergencji. Operatorzy stacjonarni wprowadzają usługi bezprzewodowe, komórkowi wchodzą w obszary do niedawna zarezerwowane dla dostawców stacjonarnych, takich jak dostęp do Internetu czy telewizja. W związku z tym nie ma wielkich różnic we wdrożeniach dla poszczególnych kategorii firm z tego sektora rynku. Można jedynie wspomnieć, że operatorzy dłużej działający mają bardziej rozbudowane i heterogeniczne środowisko IT, podnoszące poprzeczkę wyżej projektom informatycznym. Ważna jest też "dojrzałość operatora", np. powstający od niedawna operatorzy telefonii wirtualnej tzw. MVNO przychodzą często z innych branż i brakuje im doświadczenia w telekomunikacji. Realizując wdrożenie u takiego operatora, należy przeznaczyć więcej czasu na analizę potrzeb oraz przewidzieć czas potrzebny na podjęcie pewnych biznesowych i technologicznych decyzji niezbędnych do realizacji projektu.

Wdrażanie systemów IT u operatora telekomunikacyjnego wymaga posiadania odpowiedniej metodyki wdrożeń i jej konsekwentnego przestrzegania. Kluczowe są tu szczególnie procedury zarządzania zmianą. Otoczenie biznesowe i prawne wymaga od operatora szybkiego reagowania i firma informatyczna prowadząca projekt musi się do tej rzeczywistości dostosować. W przeciwnym wypadku grozi to problemami z odebraniem systemu, który nie spełnia już oczekiwań klienta. Projekty w firmach telekomunikacyjnych są zwykle projektami dużymi, a więc ze swojej natury trudniejszymi do realizacji. Statystyka jest nieubłagana - im większy projekt, tym większe prawdopodobieństwo opóźnień, przekroczenia budżetu czy nawet porażki

Leszek Czarnota, Consulting Director, Software Mind SA

Zobacz również:

  • Teams nie będzie integralną częścią Windowsa 11
  • 9 cech wielkich liderów IT

TOP 200