Nazwa nad wyraz trafna

W 2001 r. firma BF Goodrich znana z produkcji opon pozbyła się tej części biznesu oraz zmieniła nazwę na Goodrich Corporation. Dlaczego firma zrezygnowała z nazwy o ponadstuletniej historii i biznesu znanego milionom klientów na całym świecie? Dzięki temu zabiegowi Goodrich z producenta opon zmienił się w lidera nowoczesnych technologii lotniczych i obronnych. Produkty tej firmy są używane przez wszystkich większych światowych producentów samolotów i helikopterów. Zmiana nazwy była podyktowana chęcią zdobycia większej wiarygodności wśród kluczowych klientów i większej emancypacji na rynku nowoczesnych, innowacyjnych produktów. Dziś Goodrich Corporation znajduje się na liście 500 największych przedsiębiorstw magazynu Fortune.

Wobec przemian przedsiębiorstwa, stworzenie nowej nazwy lub systemu nazewniczego jest wynikiem zmiany profilu działalności firmy, zmiany struktury własności lub stworzenia grupy kapitałowej.

Zobacz również:

  • GenAI jednym z priorytetów inwestycyjnych w firmach
  • Szef Intela określa zagrożenie ze strony Arm jako "nieistotne"
  • International Data Group powołuje Genevieve Juillard na stanowisko CEO

W roku 2008 grupa kapitałowa Złomrex SA przejęła spółki Centrostal w Polsce oraz Voestalpine Stahlhandel w Austrii i 7 krajach środkowoeuropejskich. Konieczne było stworzenie nowej nazwy dla silnej marki na rynku europejskim. W przeciwnym wypadku firma musiałaby płacić za prawo używania nazwy austriackiego partnera. Firma przyjęła nazwę Cognor. Decyzja o zmianie nazwy i uporządkowaniu struktury firmy została bardzo dobrze przyjęta przez inwestorów na GPW.

Jak stworzyć dobrą nazwę?

Aby nazwa była skuteczna, musi odzwierciedlać tożsamość firmy lub produktu. Im lepiej nazwa komunikuje istotne dla marki wartości, jej cechy i unikalny charakter, tym lepiej będzie spełniać swoją funkcję. Zakodowane w nazwie informacje pozwalają m.in. na zmniejszenie kosztów promocji. Im więcej skojarzeń z daną firmą lub produktem wywołuje nazwa, tym mniej dodatkowych komunikatów trzeba przekazywać potencjalnym klientom.

Nazwa stworzona w sposób profesjonalny jest cennym i przede wszystkim bezpiecznym narzędziem wspierania realizacji założonych celów biznesowych.

Tworzenie nazwy nie ogranicza się do procesu kreatywnego. O wiele ważniejsza jest analiza środowiska funkcjonowania nazwy i dopasowania jej do strategii firmy, przygotowanie wytycznych do powstania nazwy i ograniczeń. Dopiero wówczas można tworzyć nazwy, pamiętając jednak o sprawdzeniu ich pod kątem możliwości ochrony prawnej i bezpieczeństwa językowego oraz skuteczności komunikacyjnej. Kolejnym ważnym etapem jest wszczepienie nazwy w krwiobieg firmy, ustalenie zasad jej używania. Konieczne jest także dopilnowanie uzyskania odpowiedniej ochrony prawnej, o czym firmy bardzo często po prostu zapominają.

Autor jest dyrektorem zarządzającym agencji namingowej Anagram.


TOP 200