MOBILNIE w firmach

Swoje mobilne ekosystemy buduje coraz większa liczba firm. Obraz generalnego, docelowego ekosystemu mobilnego z perspektywy ludzi – klientów i użytkowników – nadal jest jeszcze przybliżony.

Ekosystem – wspólne środowisko połączonych technologii i rozwiązań mobilnych – zasiedlają coraz liczniej kolejne firmy. Pierwszymi mimowolnymi kolonizatorami są oczywiście użytkownicy, dla których smartfony stają się niezbędne do funkcjonowania: 40% respondentów ankiety amerykańskiej edycji PC Worlda wolałoby zgubić portfel niż telefon. O architekturze ekosystemu decydują tacy potentaci jak Samsung.

MOBILNIE w firmach

Smart MultiXpress: seria dziesięciu urządzeń wielofunkcyjnych działających w ekosystemie Samsunga

Ekosystem według Samsunga

Maciej Filipkowski, szef Działu IT i Mobile w Samsung Electronics Polska, mówi o strategii konwergencji, spójności produktowej urządzeń, które komunikują się łatwo pomiędzy sobą w jednym ekosystemie. Urządzenia synchronizują się na przykład przez standard NFC. Ekosystem będzie rozwijał się i obejmował kolejne rozwiązania Samsunga, ale przy tym pozostaje otwarty na aplikacje umieszczane w jego ramach. Im więcej rozwiązań w ekosystemie, tym większa wartość, korzyść dla użytkownika. Coraz bardziej złożone i zaawansowane w warstwie technologicznej, ale coraz prostsze w użytkowaniu.

Motyw przekraczania różnych sektorów, silosów organizacyjnych czy barier technologicznych stale powtarza się w dyskusji o nowym, opartym na rozwiązaniach mobilnych urządzeniu gospodarki i życia. Taki jest też wydźwięk zaplanowanej na 4–6 lutego 2015 r. konferencji MCE 2015, nad którą patronat medialny objął CIO Magazyn Dyrektorów IT.

Takim rozwiązaniem o cechach ekosystemu jest Samsung Knox, który pozwala firmom w systemowy i efektywny sposób sprzęgać swoje modele biznesowe z technologiami mobilnymi. W ekosystemie działają też urządzenia wielofunkcyjne Samsung Smart MultiXpress z systemem Android, które utrzymują łączność za pośrednictwem Samsung Cloud Print, umożliwiając pracę bez komputera: dotykowy panel pozwala wyszukiwać i drukować materiały z przeglądarki internetowej, e-maili i innych rodzajów treści bez połączenia z komputerem czy serwerem. Ponadto wyposażone są w ulepszoną technologię NFC Pro do drukowania za pośrednictwem smartfonów. Urządzenia wykorzystują otwartą platformę rozwiązań do drukowania XOA (eXtensible Open Architecture).

W ekosystemach mobilnych wykluwa się też nowy model funkcjonowania niektórych sektorów. Dzisiejsze decyzje o sposobie, w jaki poszczególne podmioty zaadaptują się do świata mobilnego, będą miały bezpośredni wpływ na ich przyszłość. Tak jest w przypadku sektora bankowo-finansowego.

W centrum albo na peryferiach

Banki szukają swojego miejsca w nowych ekosystemach rozwiązań i usług. Opisywany w temacie okładkowym numeru Meritum Bank kreuje przewagę konkurencyjną dzięki umiejętnemu wykorzystaniu możliwości stwarzanych przez technologie mobilne. Automatyzacja i uproszczenie procesów oraz procedur w kontakcie z klientem pozwala sprostać nowym standardom obsługi.

W Polsce z bankowości mobilnej korzysta nadal mniej osób niż w Unii Europejskiej, gdzie średni wskaźnik wykorzystania tej formy bankowości wynosi 15,4%, i znacznie mniej niż w USA (powyżej 34% według danych eMarketera). Szybko jednak zmniejszamy dystans, ponieważ odsetek klientów banków korzystających z bankowości mobilnej rośnie w Polsce w tempie 66,4% rok do roku.

Cytowany już Juan Pedro Moreno, senior manager z Accenture odpowiedzialny za bankowość, podczas Kongresu Bankowości Detalicznej w Warszawie wskazywał, że technologia mobilna ma wpływ na dwa obszary bankowości: płatności oraz głównych funkcji bankowych. W Polsce oba obszary są nadal zdominowane przez podmioty wywodzące się z branży bankowej.

Komfort korzystania z usług bankowych w każdym miejscu i o każdej porze staje się standardem, szybko upowszechniającym się nawykiem klientów. Jak zauważa Juan Pedro Moreno, bankowość mobilna to nie tylko kolejny kanał bankowości. Ma ona szansę odegrać centralną rolę w nowym ekosystemie usług dzięki bardziej spersonalizowanym funkcjonalnościom i zupełnie nowej strategii produktowej. Znakiem czasu jest rozwój ekosystemów bankowych wykraczających poza branżę usług finansowych i oferujących produkty i usługi telekomunikacyjne, energetyczne oraz w branży handlu detalicznego, jak również pakiety produktów.

Banki muszą się jednak zdecydować, czy chcą odgrywać centralną rolę w ekosystemie ukierunkowanym na spełnianie potrzeb klientów. Jest to decyzja strategiczna, ponieważ jak szacuje Juan Pedro Moreno, banki, które zdecydują się podążać taką drogą, mogą oczekiwać o ponad 50 punktów procentowych wyższych przychodów operacyjnych od reszty bankowego peletonu.

Motyw przekraczania różnych sektorów, silosów organizacyjnych czy barier technologicznych stale powtarza się w dyskusji o nowym, opartym na rozwiązaniach mobilnych, urządzeniu gospodarki i życia. Taki jest też wydźwięk zaplanowanej na 4–6 lutego 2015 r. konferencji MCE 2015, nad którą patronat medialny objął CIO Magazyn Dyrektorów IT.

Nowy mobilny świat

Zmiana i przejście z ery laptopów do ery mobilnej w Polsce oznacza zmianę technologiczną i społeczną, zmianę sposobu funkcjonowania mediów, administracji i przedsiębiorstw. Konferencja MCE 2015 podejmuje szereg tych wątków splatających się w dość jeszcze obszerną i z grubsza dostrzegalną wizję świata opartego na rozwiązaniach mobilnych.

Już dziś mówić można o warunkach symbiotycznego ułożenia relacji człowiek–technologia, ponieważ uwzględnienie potrzeb człowieka sprawia o wiele więcej trudności niż opanowanie odpowiedniego aparatu programistycznego.

Jakie to zagadnienia? Na przykład kwestia zbieżnych trendów lokalizacji rozwiązań oraz technologicznych zbliżeń, unifikacji, z jednej strony dopasowywania aplikacji pod katem wymogów lokalnych, z drugiej zaś nasilenia się komunikacji na wielkie odległości, która odciska piętno na wzorcach i tematach komunikacji. Nie tylko model komunikacji, ale i zagadnienia są definiowane przez świat mobilny. Temat metody współpracy w interdyscyplinarnych zespołach Lean+Agile wyrósł na kanwie projektów „mobilnych”. Są wreszcie bardzo dobrze już rozpoznawalne pierwsze przejawy przenikania technologii mobilnych do codziennego życia, w każdym niemal aspekcie. Już dziś mówić można o warunkach symbiotycznego ułożenia relacji człowiek – technologia, ponieważ jak zauważają praktycy tej sfery zastosowań mobilnych, uwzględnienie potrzeb człowieka sprawia o wiele więcej trudności niż opanowanie odpowiedniego aparatu programistycznego.

Do Warszawy przyjadą przedstawiciele powszechnie znanych firm, w tym Skype, Facebook, Square, Twitter i ThoughtWorks, a także eksperci, dzięki którym zmieniła się mobilna technologia lub staje się bardziej bezpieczna, np. Nikolay Elenkov, ekspert ds. bezpieczeństwa systemu Android, autor książki „Android Security Internals: An In-Depth Guide to Android’s Security Architecture”; Mladen Barbaric, światowej klasy projektant, pomysłodawca wielu urządzeń z nurtu „Internet of Things”, takich jak Misfit Shine (urządzenie do mierzenia aktywności i pomagające polepszyć jakość życia); David Rönnqvist, który współtworzy popularny komunikator Skype w wersji na iPhone’y czy iPady. Udział w wydarzeniu zaplanowało 50 zagranicznych mówców i 650 gości.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200