Logistyka odzysku wkracza na scenę

Logistyka odzysku przynosi bardzo wymierne korzyści finansowe. Sama organizacja odzysku odpadów na terenie firmy sprawia, ze zakład ze źródła kosztów staje się źródłem zysków. To także źródło informacji o kliencie - to możliwości zdobycia informacji na temat odbiorcy produktu, jakich nie uzyska się inaczej - analizowanie efektów i tendencji w logistyce odzysku pozwala na uzyskanie informacji w innych działach jedynie prognozowanych albo modelowanych na podstawie szczątkowych informacji. Nawiasem mówiąc, tej znakomitej szansy nie wykorzystują na razie działy marketingu. Nie funkcjonuje po prostu kanał wymiany danych z odpowiednim działem logistyki. Informacja jest nietypowa, choć zarazem bezpośrednia (jak metoda badania wieku przy użyciu radiowęgla: bezpośrednie zliczanie mas izotopów w próbce przy wykorzystaniu spektroskopii masowej wobec zliczania promieniowania próbki i na tej podstawie wnioskowania o zawartości izotopu radioaktywnego i dalej - o wieku próbki - przyp. red.). Potrzeba opisania takiego kontaktu informatycznie i stworzenia interfejsu pomiędzy logistyką i marketingiem.

Stale wracamy do kwestii świadomości i przepływu informacji. Można potraktować to jako swoistą dedykację dla wszystkich, którzy prędzej czy później będą się musieli zmierzyć z zagadnieniem organizacji logistyki odzysku.

- Jest wiele faktów, o których nie ma jeszcze dostatecznej wiedzy. Jako ciekawostkę wymienię fakt, ze pomimo zakładanej w Unii równości konkurencji, do implementacji dyrektywy opakowaniowej niektórym krajom udało się przemycić zapisy stawiające ich firmy w korzystniejszej sytuacji. W Polsce wymóg 50-proc. odzysku opakowań dotyczy opakowań jednostkowych i zbiorczych. Natomiast na przykład w Niemczech - tylko jednostkowych. Odzyskowi podlega więc większa masa, zupelnie inna jest to kalkulacja kosztów...

Zobacz również:

  • GenAI jednym z priorytetów inwestycyjnych w firmach
  • Szef Intela określa zagrożenie ze strony Arm jako "nieistotne"
  • International Data Group powołuje Genevieve Juillard na stanowisko CEO

To tylko jeden z wielu błędów, jakie pojawiły się przy implementacji dyrektyw. Ich naprawienie jest możliwe - to tylko kwestia świadomości istnienia problemu i lobbingu. Obydwu tych rzeczy brak polskim firmom.

Oczywiście, mam nadzieję, że obie pojawią się w miarę szybko. Tak samo jak przekonanie o tym, że utworzenie zamkniętej pętli łańcucha dostaw przyczyni się do tworzenia wartości dodanej i może być traktowane jako źródło przewagi konkurencyjnej. Myślę, że polskie firmy dojdą do tego szybko, ale stopniowo. Inaczej będą potrzebne przełomowe, rewolucyjne zmiany. Na horyzoncie widać już taką jedną graniczną datę: to 2013 r., kiedy to zgodnie z Krajowym Planem Gospodarowania Odpadami zamknięte zostaną wszystkie wysypiska śmieci i ich rolę przejmą spalarnie oraz recyklerzy (poziom wyznaczony jest na 60 w 2014 r., czyli 6 na 10 opakowań stanie się przedmiotem przepływów związanych z logistyką odzysku!). To wymusi zmianę, ale czy nie lepiej, zamiast przeprowadzać w ostatniej chwili straceńcze szarże, zawczasu dobrze przygotować się do tej zmiany?

<hr>

Logistyka odzysku strategicznie

Logistyka odzysku wkracza na scenę
Dan Gilbert, wiceprezes Cisco Systems

Cykl życia produktu firmy Cisco nie kończy się z chwilą jego zwrotu. Stawiamy sobie wyższe wymagania niż te określone przez przepisy dotyczące ochrony środowiska. Przede wszystkim dążymy do zminimalizowania ilości zużytych urządzeń kierowanych na wysypiska śmieci. Zespół globalnego działu logistyki powtórnego zagospodarowania (Worldwide Reverse Logistics - WWRL) firmy Cisco ma jeszcze ambitniejszy cel - chce doprowadzić do tego, aby zobowiązania środowiskowe przynosiły przedsiębiorstwu i jego akcjonariuszom bezpośrednie korzyści finansowe. WWRL odpowiada za odzyskiwanie wszystkich produktów firmy Cisco, które pozostają w jej zasięgu, oraz wykorzystywanie ich w sposób przynoszący największe korzyści. Wizja WWRL jest jasna i prosta: chcemy stworzyć najwyższej klasy model biznesowy, który umożliwi osiąganie korzyści ze zwrotów zużytych produktów Cisco na całym świecie, oraz zrealizować takie cele, jak optymalizacja wkładu pieniężnego netto, zwiększenie zadowolenia klientów i promowanie koncepcji obywatelstwa korporacyjnego. To oznacza, że funkcjonując w danym państwie, mamy w nim nie tylko prawa, ale również zobowiązania wobec niego i współobywateli.

Prowadzone przez firmę Cisco inicjatywy WWRL mają szeroki zakres. Zwrócone produkty kierowane są na obszary, na których Cisco może je jak najlepiej wykorzystać poprzez prewencyjne odzyskiwanie wartości. Firma promuje prewencyjne odzyskiwanie zasobów w celu przyspieszenia zwrotu produktów do firmy, jak również wspiera działania na rzecz odzyskiwania wartości oraz ochrony marki Cisco. Podobnie jak ma to miejsce na innych obszarach działalności firmy Cisco, skupiamy się na oczekiwaniach klienta. Dlatego usprawniamy procesy zwrotu produktów i obsługę klienta. Procesy związane z odzyskiwaniem produktów Cisco podlegają stałej kontroli, nie tylko pod względem zgodności z przepisami zewnętrznymi, ale również z regulacjami wewnętrznymi. Zależy mam na tym, by otoczenie postrzegało nas nie tylko jako lidera w zakresie logistyki odwrotnej, ale również jako firmę przyczyniającą się do ochrony środowiska naturalnego.

Urządzenia zwracane do Cisco w ramach programu WWRL są utylizowane w sposób bezpieczny dla środowiska, zgodnie z dyrektywą UE w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (Waste Electrical and Electronic Equipment — WEEE), zaleceniami Agencji Ochrony Środowiska (EPA) oraz amerykańskimi przepisami dotyczącymi ochrony środowiska, wydawanymi na wszystkich szczeblach administracji państwowej. Cisco przyjmuje od klientów wszystkie produkty swojej marki, a na życzenie może im również pomóc w utylizacji produktów konkurencyjnych.

Po zakończeniu procesu recyklingu Cisco dostarcza klientowi dokumentację na temat utylizacji produktu. Na żądanie może dołączyć do niej certyfikat zniszczenia, który zwalnia klienta z dalszej odpowiedzialności za urządzenia zwrócone w ramach programu odbioru i recyklingu (Takeback and Recycle).

Firma Cisco jest zobowiązana do przestrzegania dyrektywy WEEE, która wymaga od producentów sprzętu elektrycznego i elektronicznego, aby finansowali odbiór, w celu ponownego wykorzystania lub recyklingu, wszystkich produktów wprowadzonych na rynki Unii Europejskiej po 13 sierpnia 2005 r.


TOP 200