Logistyka - nowe inspiracje,czyli jak przebudować biznesowy statek,aby wpłynąć nim na "błękitny ocean"1

  1. Od dłuższego czasu firmy starają się pokonać konkurencję, uzyskując te same produkty i usługi w efektywniejszy sposób. Jest to droga, która dość szybko prowadzi do hiperkonkurencji i wzajemnego wyniszczenia. Tylko poprzez trwałą strategię odróżniania się od oponentów możemy stworzyć podstawy przyszłego sukcesu. Rozwiązaniem, za jakim postulują twórcy Blue Ocean Strategy, Chan Kim i Renée Mauborgne, jest zaniechanie walki z konkurentami i skupienie się na nowej, jeszcze nie odkrytej przestrzeni rynkowej. Nie istnieją idealne firmy, jak twierdzi Tom Peters w swej koncepcji "In search of excellence", są natomiast strategiczne posunięcia biznesowe bliskie ideału, a Blue Ocean Strategy jest narzędziem do ich kreowania. Nie walcz z rywalami - spraw, by stali się nieistotni!

    Innowacja wartości - kamień węgielny Blue Ocean Strategy

    Innowacja wartości jest tworzona w obszarze, w którym działania firmy korzystnie wpływają zarówno na strukturę kosztów, jak i na wartość oferowaną nabywcom. Oszczędności kosztowe są czynione przez eliminację i ograniczenie tych czynników, które sprawiają, że nasila się konkurencja w branży. Wartość dla nabywcy jest podnoszona poprzez wnoszenie i tworzenie elementów, których branża nie oferowała. Z upływem czasu następuje dalsza redukcja kosztów dzięki efektowi skali osiągniętego w miarę, jak rośnie skala wolumenu sprzedaży tego, co generuje najwyższą wartość. Czerwone oceany zawsze będą miały duże znaczenie, jednak prawdziwy rozwój i pozycja konkurencyjna będą zależały od tego, czy dane przedsiębiorstwo potrafi odnajdywać błękitne oceany czy też nie. Skuteczne zarządzania ryzykiem, innowacyjne strategie wydają się wielu firmom zbyt ryzykowne. Koncepcja Blue Ocean Strategy dostarcza praktycznych i analitycznych ram dla systematycznego poszukiwania oraz zajmowania Błękitnych Oceanów.

    Narzędzia

    Podstawowym narzędziem służącym zarówno do prezentacji strategii Blue Ocean i do jej formułowania są tzw. kanwy strategii. Dla każdego biznesu, produktu można określić kilka podstawowych kryteriów i atrybutów, które są istotne z punktu widzenia firmy i użytkownika. Biorąc pod uwagę producentów win, będą to m.in. cena, marketing z wykorzystaniem mass mediów, jakość leżakowania, prestiż i dziedzictwo winnicy, bogactwo smaku, wybór win. Dzięki tym zmiennym można stworzyć kanwę (krzywą) strategii, jaką posługuje się dana firma. Krzywe strategii są wyjątkowo pomocne do określenia, jak nasza strategia wypada na tle konkurencji.

    Zasady tworzenia Blue Ocean Strategy:

  2. http://www.weforum.org
  3. Global Supply Chain Benchmark Report, June 2006 (http://www.aberdeen.com )
  4. W badaniu, przeprowadzonym online między majem i czerwcem uczestniczyło 150 firm, głównie z USA, reprezentujących branże towarów konsumpcyjnych i dystrybucyjną (16%), wysokich technologii (15%), odzieżową (13%), przemysł aerokosmiczny i obronny (10%) oraz budownictwo (10%), a także handel, produkcję i przemysł chemiczny/farmaceutyczny. Około 30% przedsiębiorstw realizowało rocznie ponad 1 mld i więcej USD obrotu, 48% - między 50 mln a miliardem USD, 22% - poniżej 50 milionów USD. Wśród respondentów 50% stanowili wiceprezesi bądź dyrektorzy lub menedżerowie zarządzający, 18% - wewnętrzni konsultanci, 16% - średnia kadra kierownicza i 6% - pozostali.
  5. Por. m.in. J. Rokita, "Zarządzanie strategiczne. Tworzenie i utrzymywanie przewagi konkurencyjnej", PWE, Warszawa 2005, s. 41.
  6. M. E. Porter, “Competitive Advantage. Creating and Sustaining Superior Performance", Free Press, 2006, s. 66.
  7. Szerzej zagadnienie "ciągnienia" danych przez cały łańcuch dostaw zostało omówione dalej w kontekście wykorzystania systemów informacyjnych.
  8. Należy do nich m.in. technologia RFID, która rozwija się wolniej, niż oczekiwano, ale według wstępnych badań osiągnie wkrótce próg, pozwalający na zdecydowane przyspieszenie tego rozwoju.

Zobacz również:

  • GenAI jednym z priorytetów inwestycyjnych w firmach
  • Szef Intela określa zagrożenie ze strony Arm jako "nieistotne"
  • International Data Group powołuje Genevieve Juillard na stanowisko CEO

TOP 200