Kompetencje pod uważnym zarządem
- Małgorzata Tłuchowska,
- 07.04.2003
O ile zarządzanie kompetencjami w procesach odbywa się poprzez ocenę okresową, zarządzanie kompetencjami w projektach powinno być dopasowane do fazy projektu (patrz schemat poniżej) i obejmować następujące działania:
Zobacz również:
- GenAI jednym z priorytetów inwestycyjnych w firmach
- Szef Intela określa zagrożenie ze strony Arm jako "nieistotne"
- International Data Group powołuje Genevieve Juillard na stanowisko CEO
Strategiczne zarządzanie kompetencjami w organizacji
Dużą zaletą strategicznego zarządzania kompetencjami jest możliwość ich wykorzystania w kompleksowym systemie zarządzania zasobami ludzkimi, począwszy od zatrudniania pracownika, poprzez ocenę jego pracy i wynagradzanie, do planowania rozwoju i ścieżek kariery, zarówno w procesach organizacyjnych, jak i w projektach.
Zatrudniając pracownika, wybiera się go w oparciu o ocenę kluczowych kompetencji z punktu widzenia przyszłych zadań i obowiązków. Oceniamy kompetencje stanowiska oraz zdefiniowane dla całej firmy. Podczas oceny okresowej czy oceny poprojektowej oceniamy te same kompetencje, które ocenialiśmy podczas zatrudniania pracownika. Możemy zaobserwować rozwój pracownika; służy nam to jako informacja dotycząca szkoleń oraz projektowania ścieżki kariery w firmie. Programujemy szkolenia na podstawie informacji uzyskanych podczas oceny kompetencji z naciskiem na obszary rozwoju, jakie zostały podczas tej oceny określone. Wynagrodzenie jest ściśle skorelowane z oceną kompetencji, a co za tym idzie - z realizacją celów i wartości firmy oraz osobistych osiągnięć pracownika na danym stanowisku. Realizacje celów i wartości firmy odzwierciedlają kompetencje firmowe, a pracę na danym stanowisku - kompetencje stanowiska.
Podczas podejmowania decyzji o awansie, możemy oceniać u danego pracownika kompetencje innego stanowiska. System oceny zostaje taki sam, wykorzystujemy ocenę kompetencji dla firmy (ponieważ są one uniwersalne) i oceniamy jedynie kompetencje kluczowe na nowym stanowisku. Dla pracownika jest to bardzo jasne i przejrzyste, ponieważ system oraz jego idea zostają niezmienione. Zmieniają się jedynie oceniane kompetencje.
Małgorzata Tłuchowska pracuje w firmie konsultingowej Infovide SA - Architekci Strategii Informacyjnych.