Klub CIO: kto jest właścicielem cyfrowej transformacji?

Dwie konkursowe, "diamentowe" historie transformacji z PKP Energetyka i Biura Informacji Kredytowej, które przedstawili Ryszard Bryła i Agnieszka Szopa Maziukiewicz, doskonale ilustrują na czym polega współodpowiedzialność i współwłaścicielstwo udanej cyfrowej transformacji. 26 lutego na warszawskim spotkaniu Klubu CIO dyskutowaliśmy kwestie ról, odpowiedzialności i przywództwa w takiej zmianie.

Foto: Piotr Dziubak

Kolejne, bardzo udane spotkanie Klubu CIO w tegorocznym cyklu już za nami.

Dwa znakomite przykłady złożonej, prowadzonej pod presją czasu, oczekiwań zarządu i właścicieli, pod presją ambitnych celów stanowiły kanwę spotkania Klubu CIO poświęconego właścicielstwu cyfrowej transformacji.

Ryszard Bryła, dyrektor departamentu architektury i projektów IT w PKP Energetyka oraz Agnieszka Szopa Maziukiewicz, dyrektor zarządzający obszaru IT to laureaci Diamentów CIO ostatniej edycji konkursu CIO Roku. Jury nazwało ich dokonania odpowiednio diamentem programowej cyfryzacji oraz sektorowej innowacji.

Zobacz również:

Wystąpienie i późniejsza dyskusja potwierdziły intuicję i interpretację jurorów. W obu wypadkach mamy do czynienia z bardzo szeroką, strategiczną zmianą. Kryteria sukcesu są podobne: uzyskanie pozycji technologicznego, operacyjnego lidera w stawce branżowej i w otoczeniu biznesowym obu firm. PKP Energetyka zbudował już swoją pozycję "World Class Operator", najsprawniejszej spółki infrastrukturalnej i stawianej za wzór innym z portfela globalnego funduszu, który jest właścicielem firmy. BIK z kolei udowodnił swoją czołową pozycję technologiczną w sektorze finansowo bankowym, co było tym trudniejsze, że w skali całej gospodarki jest to zdecydowana awangarda cyfrowej zmiany.

Projekty, programy, strategie technologiczne obu podmiotów, których autorami są Agnieszka Szopa Maziukiewicz i Ryszard Bryła, promują właśnie osiąganie takich strategicznych celów. Podkreślali zarazem znaczenie bezpośredniej relacji z zarządem, którego zaufanie także wcześniej należało zdobyć. W obu przypadkach firmy wychodziły z głębokiej defensywy, pod względem pozycji wyjściowych dalece niesatysfakcjonujących i marnujących potencjał. Potrzeba jednak było ogromnej determinacji i kilkuletniej konsekwentnej pracy, aby realizować projekty pionierskie, jak BIK (np. blockchainowa platforma usług) i zbierać owoce bardzo szeroko ale precyzyjnie zakrojonych projektów uwzględniających zarówno fundamenty technologiczne oparte na czołowych standardowych rozwiazaniach, jak i sięgać po technologie dziś nadal ze sfery eksperymentalne, jak sztuczna inteligencja. W obu wypadkach właścicielstwo cyfrowej transformacji mają wymiar także kompetencji do potencjalnego strategicznego reżyserowania lub scenariuszowania przyszłości całej branży albo i szerzej pewnego nowego otoczenia biznesowo-instytucjonalnego, które wokół spółki - lidera cyfryzacji może się w naturalny sposób zorganizować. Bardzo miło było więc usłyszeć wówczas pytanie od Piotra Słomiannego z wrocławskiego MPWiK, laureata Diamentu CIO "Cyfrowy Przewodnik Branży" w 2017 r., którego konkursowa historia miała szereg analogii.

W dyskusji udział wzięli także Ada Stasiak, Senior IT Analyst & Product Owner i Tomasz Krzyżak, szef działu Software Development w HL Tech. Nasi współpaneliści jeszcze raz nawiązali do historii firmy, której przewodzi nasz aktualny CIO Roku, Michał Głowiński. Na model HL Tech spojrzeliśmy zatem z perspektywy właścicielstwa - przywództwa cyfrowej zmiany. Na czym polega rola business ownera w firmie, która działa jak precyzyjny ale zdecydowany chirurg w operacji na wielkim organizmie? W jaki sposób developerzy przyjęli na siebie więcej odpowiedzialności za definiowanie procesowych wąskich gardeł wymagających interwencji? W jaki sposób nauczyli się - weszli w rolę oceniających sugestie procesowych zmian zgłaszane przez biznesu i centrum korporacji? Czy można nauczyc całą firmę nowego podejścia do technologii? Czy model HL Tech to podejście uniwersalne?

Historie laureatów CIO roku mogą służyć za niewyczerpane źródło inspiracje, dyskusji.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200