Jaka jest świadomość procesowa polskich firm?

Efektem są często systemy informatyczne funkcjonujące w oderwaniu od zdefiniowanych procesów informatycznych.

Źle umiejscowiona własność procesów sprawia, że zarządzanie procesami biznesowymi nie różni się od zarządzania funkcjonalnego. Przekonało się o tym wielu kierowników projektów informatycznych polegających na wdrażaniu systemów wspierających zarządzanie grupą procesów. Osiągnięcie konsensusu, niezmiennego zakresu projektu oraz wymagań funkcjonalnych jest wręcz niemożliwe.

Przykład piąty (negatywny): Zastaw się, a postaw się

Kolejnym stereotypem jest rozmach. Duże przedsiębiorstwo produkcyjne dwa lata temu wdrożyło system zarządzania jakością zgodny z normą ISO 9001:2000, następnie procesowe podejście do zarządzania, a teraz uruchomiło kilka projektów realizowanych zgodnie z metodyką Six Sigma. Oczywiście do modelowania, a raczej mapowania procesów wykorzystane zostało jedno

Zobacz również:

  • 9 cech wielkich liderów IT
  • CIO "bumerangi": liderzy IT awansują, powracając
  • 6 znaków ostrzegawczych, na które CIO powinni zwrócić uwagę w 2024 roku

z najdroższych narzędzi na rynku, które daje możliwości prowadzenia złożonych symulacji, mierzenia efektywności procesów poprzez import danych z wykorzystywanych systemów informatycznych czy wreszcie automatyczne odwzorowanie zmian dokonywanych w modelach procesów w systemach informatycznych funkcjonujących na podstawie web service. Ogromne pieniądze zostały wydane na narzędzie, które wykorzystywane jest do sporządzania map procesów. Nie ujmując nikomu, to jak zakup ferrari do jazdy po polskich dziurawych i zakorkowanych drogach.

Reasumując: Zbyt często ulegamy modzie lub imponującej ofercie firm doradczych, bez precyzyjnego zdefiniowania potrzeb i skalkulowania oczekiwanej wartości dodanej

z przedsięwzięcia.

***

Przytoczone przykłady pozwalają wysnuć hipotezę, że polskie organizacje mają dużą świadomość procesową, ale skupiają się na samym definiowaniu procesów, natomiast energii zazwyczaj brakuje nam na systematyczne mierzenie zdefiniowanych procesów i przekładanie wyciągniętych wniosków na decyzje zarządcze. Jest to jednak bazująca na kilku przykładach hipoteza, która poddana zostanie weryfikacji po analizie danych zebranych podczas badania dojrzałości procesowej polskich organizacji. Zapraszamy do zapoznania się z wnioskami wyciągniętymi z badania

w następnym numerze CIO.

Autor jest współtwórcą pierwszego w Polsce serwisu internetowego w pełni poświęconego tematyce zarządzania procesami biznesowymi PROCESOWCY.PL.


TOP 200