Jak odkryć w sobie charyzmę?

Każdy przeżywa w pracy chwile, kiedy nie wie, co powinien zrobić - zarząd każe nam zwolnić pracowników, zredukować koszty, należy kogoś upomnieć, zespół jest z czegoś niezadowolony. A nam przecież zależy, żeby również w takich sytuacjach dawać sobie radę. Bo trudne sytuacje to sprawdzian, czy nasza charyzma jest prawdziwa. Każdy z nas ma charyzmę wewnętrzną. Czasami jej nie dostrzegamy. Prawdziwy lider bez względu na okoliczności potrafi stanąć ponad wszystkim i zarządzać sytuacją. Ludzie kochają takich przywódców.

Należy nauczyć się dostrzegać we wszystkim dobre strony. Jak to zrobić? Tylko poprzez praktykę. Zadawaj sobie pytanie: jaka ukryta wartość kryje się za tym trudnym wydarzeniem? Pytaj, aż znajdziesz odpowiedź. Wiem, że może się to wydawać absurdalne, ale tak właśnie należy zrobić. Kiedy miałem zwolnić pracowników, zrozumiałem, że sytuacja zmusza mnie do przeanalizowania konsekwencji, a to spowodowało, że jeszcze bardziej uwierzyłem w sens tego, co robimy. Jak straciłem cały majątek, mogłem się załamać. Wybrałem inną możliwość: zrozumiałem, że ogromne długi pozwalają mi przestać myśleć o zarabianiu, a skupić się na tym, żeby robić rzeczy ważne. Bo kto lubi pracować tylko dla pieniędzy? Czasami fakt zarabiania pieniędzy zasłania nam horyzont. Nie potrafimy dostrzec tego, co jest dla nas dobre.

Zobacz również:

  • 9 cech wielkich liderów IT
  • CIO "bumerangi": liderzy IT awansują, powracając
  • 6 znaków ostrzegawczych, na które CIO powinni zwrócić uwagę w 2024 roku

Przypomnij sobie sytuacje, które kiedyś wydawały się złe. Teraz patrzysz na nie inaczej. Często potrafisz dostrzec w nich wartość. Dlaczego wtedy nie byłeś w stanie tego zobaczyć? Dlatego że blokowała cię koncentracja na problemie. Zrób ćwiczenie: następnym razem, jak pojawi się problem, podejmij decyzję, że chcesz dostrzec w nim wartość. Zobacz, co się stanie, jak zmienia się perspektywa patrzenia. Jak problem staje się coraz mniejszy. Aż w końcu okazuje się, że nie jest problemem, ale możliwością dla ciebie, zespołu i firmy.

Czym jest spójność i system?

Nie mówimy o systemie informatycznym, ale o systemie organizacyjnym - twoim zespole, firmie i o tobie. Naszą przewagą (szefów IT) jest to, że znamy strukturę i mechanizmy funkcjonowania systemów informatycznych. Wiemy, że błąd widoczny w jednym miejscu, może być spowodowany pomyłką w zupełnie innym obszarze. Zdajemy sobie sprawę, jak niewykrycie na czas błędu w kodzie wpływa na koszt naprawy.


TOP 200