Jak hartowała się strategia

Opracowanie roadmapy

Jak hartowała się strategia

Rys. 2 Roadmapa dla ustalania priorytetów

Opracowanie roadmapy polegało na pogrupowaniu projektów w programy rozwoju niezależnych obszarów architektury; wyznaczono pięć kierunków rozwoju architektury. Rozpisano każdy projekt na podetapy. Powiązano projekty między sobą w ramach programów. Uwzględniono ograniczenia posiadanych zasobów poprzez rozłożenie etapów w czasie. I tak np. program rozwoju systemów decyzyjnych uwzględniał sześć głównych projektów zidentyfikowanych w kroku ustalanie priorytetów, a docelowo roadmapa dla tego programu wyglądała jak na rysunku 2.

Doświadczenia z wdrożenia

Po dwóch latach realizacji roadmapy projektów informatyki należy stwierdzić, że cel nałożenia implementacji projektów technicznych na bieżący rozwój został zrealizowany. Opracowaliśmy definicje i budżety programów, uzyskaliśmy zgodę zarządu spółki na realizację roadmapy i wydatki budżetowe, powołaliśmy zespoły projektowe i zrealizowaliśmy ok. 70% projektów z pierwotnie opracowanej roadmapy. Obok biznesowych zrealizowaliśmy wiele projektów technicznych, które wniosły nowe funkcjonalności, nowe możliwości systemów, które wielokrotnie potem były rozbudowywane i zaprocentowały wieloma inicjatywami biznesowymi. Z satysfakcją możemy powiedzieć, że strategia informatyki silnie powiązana była ze strategią biznesową firmy i informatyka była departamentem wsparcia biznesu, który umożliwiał (a nie ograniczał) inicjatywy biznesowe.

Zobacz również:

  • 9 cech wielkich liderów IT
  • CIO "bumerangi": liderzy IT awansują, powracając
  • 6 znaków ostrzegawczych, na które CIO powinni zwrócić uwagę w 2024 roku
Jak hartowała się strategia

Autor jest dyrektorem Departamentu Rozwoju Usług i Aplikacji w NETIA SA

Chciałbym podzielić się jeszcze jednym doświadczeniem, związanym z utrzymaniem roadmapy wtedy, gdy znacznie zmienia się kierunek strategiczny firmy. Gdy rozpoczynałem pracę, firma optymalizowała swój wynik finansowy i wiele projektów optymalizacji procesów realizowanych było z najwyższym priorytetem. W momencie ogłoszenia nowej strategii na początku 2006, pozyskania jednego miliona klientów Internetu w trzy lata, znacznie obniżył się priorytet na inicjatywy nastawione na wzrost produktywności procesów kosztem powołania nowych inicjatyw rozwoju biznesu. Zaczęliśmy implementować wiele promocji i nowych ofert, zmieniła się strategia kanałów sprzedaży. Aby sprostać tym wyzwaniom, musieliśmy uporządkować rozwój systemów sprzedażowych i powołać program rozwoju tego obszaru architektury - należało w krótkim czasie zautomatyzować kilka nowych kanałów sprzedaży, takich jak: telesales, sieć sklepów Germanos czy implementację sklepu internetowego. Innym systemem, który znalazł się na roadmapie informatyki, było wdrożenie systemu do automatycznej aktywacji usług KABIRA. Musimy pamiętać, że priorytet dla programów zdefiniowanych na roadmapie może się zmieniać; mogą się również zmienić priorytety projektów w ramach programów. Pamiętajmy o aktualizacji roadmapy co najmniej w cyklach jednorocznych, najlepiej w trakcie procesu budżetowania na następny rok.

Chciałbym krótko podsumować doświa-dczenia z wdrażania strategii informatyki. Skuteczna implementacja strategii informatyki jest możliwa tylko poprzez definiowanie i wdrożenie programów. Realizacja programów jest jedyną, sensowną drogą realizowania rozwoju architektury systemów w sposób przemyślany, zaplanowany, nastawiony na dostarczanie, w celu realizacji bieżących i przyszłych wymagań biznesowych. W innym przypadku strategia informatyki ogranicza się do ładnych slajdów z prezentacji, z których nic nie wynika. Wtedy użytkownik ma uzasadnione podstawy do narzekania.


TOP 200