Jak hartowała się strategia
- Jarosław Baczyński,
- 30.04.2008
Opracowanie roadmapy
Opracowanie roadmapy polegało na pogrupowaniu projektów w programy rozwoju niezależnych obszarów architektury; wyznaczono pięć kierunków rozwoju architektury. Rozpisano każdy projekt na podetapy. Powiązano projekty między sobą w ramach programów. Uwzględniono ograniczenia posiadanych zasobów poprzez rozłożenie etapów w czasie. I tak np. program rozwoju systemów decyzyjnych uwzględniał sześć głównych projektów zidentyfikowanych w kroku ustalanie priorytetów, a docelowo roadmapa dla tego programu wyglądała jak na rysunku 2.
Doświadczenia z wdrożenia
Po dwóch latach realizacji roadmapy projektów informatyki należy stwierdzić, że cel nałożenia implementacji projektów technicznych na bieżący rozwój został zrealizowany. Opracowaliśmy definicje i budżety programów, uzyskaliśmy zgodę zarządu spółki na realizację roadmapy i wydatki budżetowe, powołaliśmy zespoły projektowe i zrealizowaliśmy ok. 70% projektów z pierwotnie opracowanej roadmapy. Obok biznesowych zrealizowaliśmy wiele projektów technicznych, które wniosły nowe funkcjonalności, nowe możliwości systemów, które wielokrotnie potem były rozbudowywane i zaprocentowały wieloma inicjatywami biznesowymi. Z satysfakcją możemy powiedzieć, że strategia informatyki silnie powiązana była ze strategią biznesową firmy i informatyka była departamentem wsparcia biznesu, który umożliwiał (a nie ograniczał) inicjatywy biznesowe.
Zobacz również:
- 9 cech wielkich liderów IT
- CIO "bumerangi": liderzy IT awansują, powracając
- 6 znaków ostrzegawczych, na które CIO powinni zwrócić uwagę w 2024 roku
Chciałbym krótko podsumować doświa-dczenia z wdrażania strategii informatyki. Skuteczna implementacja strategii informatyki jest możliwa tylko poprzez definiowanie i wdrożenie programów. Realizacja programów jest jedyną, sensowną drogą realizowania rozwoju architektury systemów w sposób przemyślany, zaplanowany, nastawiony na dostarczanie, w celu realizacji bieżących i przyszłych wymagań biznesowych. W innym przypadku strategia informatyki ogranicza się do ładnych slajdów z prezentacji, z których nic nie wynika. Wtedy użytkownik ma uzasadnione podstawy do narzekania.