Jak być skutecznym CIO

Na przykład, w firmie deweloperskiej Lowe Enterprises, CIO Rick Belmonte zmniejszył liczbę swojego personelu w dziale IT o 20%, czyli z 15 na 12 osób. Po zwolnieniu kolejnego pracownika w terenie ogólna liczba personelu IT spadła do 65 osób. Belmont zdradza również, że spółka przełożyła przeprowadzenie większości nowych projektów rozwojowych na rok 2010. Zanim rząd Stanów Zjednoczonych uchronił firmę ubezpieczeniową AIG przed pewnym bankructwem, dofinansowując ją sumą 85 bilionów dolarów, CIO jednej z jej filii, Patrick Lanza, pracował nad zintegrowaniem niezależnych ogólnych systemów ubezpieczeniowych IT na różnych poziomach biznesu. Teraz próbuje on systemy porozdzielać, gdyż AIG zamierza pozbyć się "toksycznych aktywów".

Kolejny ubezpieczyciel, Conseco, jest w lepszej sytuacji finansowej niż AIG, ale w zeszłym roku również odnotował straty w wysokości 180 mln dolarów. CIO Russ Bostick otrzymuje telefony z biur pośrednictwa pracy polecające kandydatów, których on nie zatrudni. "Bardzo szczelnie wypełniliśmy już wszystkie miejsca pracy" - mówi Bostick. Obecnie liczba pracowników IT w filiach na całym świecie spadła do poziomu najniższego od pięciu lat.

Zobacz również:

  • 9 cech wielkich liderów IT

James Sutter, ważny partner w grupie konsultingowej The Peer Consulting Group oraz były dyrektor naczelny działu IT w Xerox and Rockwell, zdradza, co to znaczy, że wydatki w dziale IT są najwyższe ze wszystkich wydatków spółki, a korzyści z nich płynące są trudne do zaobserwowania nawet w dobrych czasach. "Kryzys finansowy odwlecze przeprowadzenie pewnych inicjatyw, które nie zdadzą pomyślnie testu przydatności" - stwierdza Sutter. (Już teraz 72% dyrektorów IT biorących udział w ankiecie dotyczącej budżetu i personelu odłożyło - 49% respondentów - lub planuje odłożyć - 23% - wykonanie zależnych od ich decyzji projektów).

Zebrane przez nas dane przedstawiają kilka sposobów radzenia sobie z problemami. Ważna jest praca nad cechami charakterystycznymi dla doświadczonego, niebojącego się zmian CIO. Do cech tych należą: szeroka wiedza, zdolność przekonywania i popierania swoich racji danymi, odwaga do przejęcia odpowiedzialności. Nikt nie twierdzi, że CIO o takich cechach unikną cięcia kosztów. Nie w tym roku. Jeśli jednak zaczną postępować według wskazówek kolegów, którzy już korzystają z tych umiejętności, będą również w stanie ograniczać swoje wydatki rozsądnie, w sposób pozwalający na zaangażowanie swojej energii w czynnik, który pomoże firmie wydostać się z tarapatów, a mianowicie w klientów.

Rozbieżności CIO-CEO

Nasza ankieta ujawniła kilka obszarów, w których CIO i dyrektorzy naczelni podążają wyraźnie w tym samym kierunku. Warto zauważyć, że trzy czwarte zarówno dyrektorów IT, jak i dyrektorów naczelnych uznało technologię za niezbędną dla istnienia firmowego modelu sprzedaży i dystrybucji. 65% CIO wierzy, że technologia jest środkiem do walki z konkurencją. To przekonanie wyznaje nawet więcej, bo 72%, innych przedstawicieli kadry kierowniczej.


TOP 200