Jak budować TSR w kryzysie?
- Remigiusz Orzechowski,
- 29.05.2009
Ryzyko również jest charakterystyczne dla poszczególnych sektorów. W zależności od specyfiki branży wielkość zadłużenia może wpływać na ryzyko w większym lub w mniejszym stopniu.
Badania prowadzone w Europie Zachodniej i w USA wskazują, że w długim okresie na TSR wpływa głównie wzrost przychodów, a w krótkim okresie - pozostałe elementy (głównie mnożnik wyceny). Czy te prawidłowości są nadal aktualne, w sytuacji globalnego kryzysu?
Zobacz również:
- GenAI jednym z priorytetów inwestycyjnych w firmach
- Szef Intela określa zagrożenie ze strony Arm jako "nieistotne"
- International Data Group powołuje Genevieve Juillard na stanowisko CEO
Analiza liderów TSR 2008
Zeszłoroczna analiza liderów TSR 2007 wykazała, że w burzliwych czasach najlepsze polskie spółki nawet w krótkim okresie koncentrują się na budowie wartości fundamentalnej. Mnożnik wyceny w większości przypadków ulegał zredukowaniu, czasami bardzo znacznemu. Pojawia się zatem pytanie: jak na strategie budowy wartości dla akcjonariuszy polskich spółek wpłynął pogłębiający się kryzys światowy, z którym mieliśmy do czynienia w roku 2008? Czy liderom udało się utrzymać lub wzmocnić wartość fundamentalną?
Liderzy TSR 2008 analogicznie do liderów z poprzedniego roku wyraźnie skupiali się na budowie wartości fundamentalnej. Nie były to jednak te same spółki - w pierwszej dziesiątce rankingu TSR 2008 nie znalazła się żadna z dziesięciu najlepszych spółek rankingu TSR 2007!
Analiza liderów TSR 2004 - 2008
Ostatnie dwa lata związane były z dużą zmiennością i najczęściej z głęboką redukcją wartości giełdowej spółek. Co zatem decydowało o budowie dodatniej wartości dla akcjonariuszy w tych spółkach, które wygenerowały największy TSR?
Na rysunkach 3 - 13 zaprezentowano uśrednioną i szczegółową dekompozycję TSR dla liderów rankingu TSR 2004 - 2008. Analogicznie do rankingu TSR 2008 analizowane były jedynie zyski kapitałowe.
Warto zauważyć, że wśród dziesięciu najlepszych spółek rankingu TSR 2004 - 2008 połowę stanowią powtórnie liderzy rankingu TSR 2003 - 2007.
Dr Remigiusz Orzechowski jest pracownikiem Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.