Inwazja mocy w nowych centrach danych

Coraz więcej firm, zwłaszcza świadczących usługi internetowe czy telekomunikacyjne, buduje własne centra danych. Ostatnio nowe centrum uruchomił Onet. Obecnie jest to serwerownia o największej mocy obliczeniowej w kraju.

Powstaje coraz więcej dużych centrów danych. Przodują tu branże, w których ilość danych dynamicznie rośnie, a infrastruktura IT musi sprostać ich szybkiemu przetwarzaniu. Dane rosną lawinowo, zwłaszcza w firmach internetowych, telekomunikacyjnych, mediach. Poziom skomplikowania, jakim muszą sprostać nowoczesne serwerownie, można sobie uzmysłowić, przyglądając się statystykom ruchu w popularnych serwisach. Należy do nich Onet, gdzie średnio otwiera się ok. 1000 stron na sekundę, a podczas największego obciążenia kilkakrotnie więcej. Dziennie przez portal przechodzi ponad 30 mln e-maili, czyli kilkaset na sekundę. Podczas ataku spamerskiego liczba wiadomości zwiększa się do 4000 na sekundę. Firmy, aby wywiązać się wobec klientów, nie oszczędzą środków na nowoczesne centra danych.

Gigant z branży internetowej Google wydał na swoją serwerownię w Dallas w stanie Oregon ponad 600 mln USD. Z kolei wielkie centrum danych Microsoftu w Quincy w stanie Washington kosztowało 500 mln USD. W Polsce także powstają duże centra, m.in. Beyond.pl. w Poznaniu - gdzie na 8 tys. mkw w przyszłości ma stanąć kilkanaście tysięcy serwerów. Trudno się dziwić skali przedsięwzięcia, skoro już obecnie centrum obsługuje takich klientów, jak

Allegro.pl, One-2-One SA czy Nasza-Klasa. Z kolei nowe data center Onetu w Krakowie ma w tej chwili największą moc obliczeniową w kraju; kosztowało jak na nasze warunki niemało, bo 78 mln zł.

Niech moc będzie z wami

Duże centra danych muszą przede wszystkim mieć zapewnioną moc zasilania, a pożerają one ogromne ilości energii. Naukowcy z Lawrence Berkeley National Laboratory szacują, że koszty energii zużywanej przez centra danych na całym świecie wynoszą rocznie 7,2 mld USD. Według agencji badawczej IDC, w Polsce rocznie na utrzymanie wszystkich serwerów potrzeba 1,6 TWh energii elektrycznej. Badanie Emerson Network Power pokazuje, że w centrach danych aż 50% energii jest przeznaczone na chłodzenie, 26% na zasilanie serwerów i pamięci masowych, 11% na systemy komunikacyjne, 10% na sprzęt zarządzający zasilaniem i tylko 3% na oświetlenie. Koszty zużywanej energii (także na chłodzenie) w miarę wzrostu jej cen zaczynają stanowić największy komponent całkowitego kosztu posiadania (TCO) w centrach danych.

Budując centrum danych, można przyjąć, że średnio na każdy mkw jego powierzchni potrzeba 2-3 kW mocy. Energetycy uspokajają, że prądu wystarczy dla każdego centrum danych w Polsce. Jeden serwer pobiera przeciętnie około 250 W mocy. To oznacza, że serwerownia obsługująca 1000 serwerów zużyje ok. 250 kW mocy. W wielu centrach danych na świecie już dzisiaj standardem stają się szafy wymagające zasilania na poziomie 10-12 kW, a nawet nieco więcej. Za kilka lat zapotrzebowanie na szafę może przekroczyć 30 kW.


TOP 200
Na ten temat
Magazyny CXO
Partnerzy Klubu CIO
O Klubie

Klub CIO to niezależna organizacja, która istnieje od 2003 roku. Powstał z inicjatywy International Data Group Poland S.A., amerykańskiego wydawnictwa, które prowadzi Kluby CIO w wielu różnych krajach.

Stworzony dla dyrektorów IT Klub CIO, to przede wszystkim dwie wartości najczęściej podkreślane przez samych członków Klubu. Po pierwsze - poszerzanie zakresu swojej wiedzy oraz - po drugie - możliwość spotkania się w swobodnej atmosferze, w gronie znakomitych menedżerów i porozmawianie o tym, co ważne dla każdego CIO.

Jak działa Klub CIO?
  • regularne spotkania w gronie kilkudziesięciu CxO (w większości CIO)
  • 2,5 godziny programu merytorycznego plus 1-2 godziny networkingu
  • spotkania w Warszawie i innch miastach (Gdańsk, Wrocław, i in.)
  • komunikacja w ramach grupy Klub CIO na LinkedIn
  • serwis cxo.pl – służy wymianie wiedzy, doświadczeń, przedstawia historie i dokonania członków Klubu CIO
  • udział w badaniach i dostęp do ich wyników – unikalne źródło wiedzy o opiniach i doświadczeniach innych CIO
Warto brać udział w Klubie CIO, aby
  • rozwijać wiedzę o dobrych praktykach zarządzania IT
  • wymieniać doświadczenia z najlepszymi CIO
  • zyskać uznanie na forum firmy i w społeczności IT
  • poprawiać własną skuteczność w realizacja celów IT i firmy
  • budować lepsze zrozumienie roli i zadań nowoczesnego CIO
  • uzyskać realny wpływ na strategię firmy