Intuicja i drogocenny odprysk

Paweł Leżański pełni funkcję CTO w Grupie Onet.pl. Może polegać na swojej wiedzy, intuicji, ludziach. Wierzy, że najlepiej zna uwarunkowania i unikalne potrzeby biznesu, który reprezentuje i którego częścią jest IT. Dlatego projekt technologiczny, infrastrukturalny uznaje - wobec braku referencji na rynku, braku kompetencji - za niestandardowy. Drogą błędów i odkryć taki standard dla swojej organizacji od nowa ustanawia.

Intuicja i drogocenny odprysk

Paweł Leżański, Grupa ONET.PL

W Krakowie powstaje data center Onet.pl, pierwsza budowana od zera (greenfield) serwerownia wysokiej gęstości mocy. Jej powierzchnia to 3500 mkw, moc urządzeń IT wewnątrz: 1.7 MW, moc pobieranej energii elektrycznej: 4 MW, koszt (bez sprzętu IT): około 65 mln zł.

Celem projektu było zapewnienie technologicznej podstawy pod rozwój usług portalu (w tym wideo), zapewnienie wzrostu firmy, poprawa bezpieczeństwa usług, konsolidacja rozproszonych zasobów w jednym miejscu (jedna z 2 głównych serwerowni Onetu), rezygnacja z kolokacji (zmiana struktury kosztów), budowa jednolitego centrum sterowania, wejście w rynek kolokacji. Jednym słowem - zapewnienie potencjału do konkurowania na niezwykle dynamicznym, zmiennym rynku internetowym. "Bez efektywnego kosztowo, szybko reagującego na zmiany zaplecza data center nie da się dziś walczyć na rynku Internetu, gdzie każda usługa jest ‘one click away’ od usług światowych" - mówi Paweł Leżański.

Zobacz również:

  • 9 cech wielkich liderów IT

Sytuacja nabiera rumieńców, kiedy pomyślany jako przedsięwzięcie na potrzeby własne spółki projekt budzi dzięki swoim parametrom zainteresowanie komercyjne zewnętrznych klientów. Powstał obiecujący, atrakcyjny produkt, a na bazie doświadczeń z projektu - wizja kolejnego produktu, który w warunkach wyjątkowo zmiennego rynku dostawia nowe, strategicznie istotne źródło zysku. Tam, gdzie każdy konkurent jest zaledwie "one click away", Paweł Leżański, CTO Grupy Onet.pl, z centrum danych uczynił centrum zysku.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200