Innowacyjny wyścig w mediach

CIO: Jaki wpływ ma dział IT na budowanie strategii firmy?

J.N.: Według klasycznego podejścia to praca działu IT powinna być pochodną strategii firmy. Dział IT aktywnie uczestniczy w procesie planowania strategicznego, bierze udział w procesie identyfikowania potrzeb inwestycyjnych i jest zaangażowany w cały cykl procesu inwestycyjnego, dzięki czemu wspiera zarządzanie celami, harmonogramem, budżetem i innymi ważnymi aspektami. Jednocześnie jednak, często zwłaszcza w branży telekomunikacyjnej, to rozwój szeroko rozumianego IT może być źródłem zmiany samej strategii biznesowej. Jest to rodzaj sprzężenia zwrotnego. To właśnie my musimy proaktywnie i efektywnie komunikować możliwości technologiczne mogące pomóc w zwiększeniu konkurencyjności spółki, jej przychodów, czy też obniżenia kosztów.

CIO: Jakie są największe wyzwania dla działu IT na rynku konwergentnych usług telekomunikacyjno-mediowych?

Zobacz również:

  • Biały Dom wyda zasady dotyczące sztucznej inteligencji

J.N.: Zdecydowanie największym wyzwaniem dla pracy działu IT jest mnogość rozwiązań dostępnych na rynku dla firm telekomunikacyjnych. Znalezienie złotego środka, czyli rozwiązania, które będzie źródłem szeregu możliwości dla klientów, niskich kosztów dla firmy i odpowiedzią na popyt na rynku, jest niezwykle trudne. Inaczej mówiąc, ważny jest taki wybór strategii rozwoju technologii w odniesieniu do uwarunkowań biznesowo-ekonomicznych (tj. dojrzałości rynku, na którym operuje firma, możliwości finansowych klientów, konkurencji etc.), który jednocześnie umożliwia dynamiczny i elastyczny rozwój strategii produktowej firmy.

Jeszcze do niedawna operatorzy kablowi skupieni byli na dostarczaniu pojedynczych usług. Obecny model to zarządzanie całą gamą usług, usługami pakietowanymi, wdrażanie coraz to bardziej innowacyjnych rozwiązań odpowiadających na potrzeby klientów.

CIO: W Państwa branży rozpoczęła się era nowoczesnej telewizji, spersonalizowanej, opartej na nowych technologiach. To z pewnością wyzwanie dla działu IT. Jakie są najważniejsze wyzwania związane z systemami CRM, billingowymi i innymi?

J.N.: Zbudowanie solidnych relacji z klientami jest jednym z naszych strategicznych celów. Inwestycje w szeroko rozumiane systemy CRM pomagają zwiększać efektywność sprzedaży, zadowolenie klienta, usprawniają procesy biznesowe, pomagają zidentyfikować i naprawić problemy. CRM to nie tylko oprogramowanie, ale przede wszystkim filozofia działania biznesowego. To strategia, którą się wprowadza poprzez rozwiązania technologiczne obejmujące wszystkie aspekty związane z relacjami z klientami - od sprzedaży, po marketing, obsługę klienta etc. Mamy jasno określone cele, które chcemy osiągnąć poprzez CRM, oraz metody mierzenia efektywności działania systemu. Staramy się, by systemy billingowe czy CRM elastycznie reagowały na dynamiczny rozwój naszych usług. Muszą wspierać interakcje między pracownikami UPC i klientami. W ciągu najbliższych kilku lat planujemy szereg inwestycji w tym obszarze IT.

CIO: Jak wygląda organizacja działu IT w tak nowoczesnej firmie? W jakim kierunku zmierzają ewentualne zmiany organizacyjne? Czy celem jest zapewnianie coraz większego wsparcia biznesowi?

J.N.: Działy technologiczne w firmie o takim profilu jak UPC to jedne z jej najważniejszych jednostek. Zdajemy sobie sprawę z ogromnej wagi roli, jaką pełnimy w firmie - podejmujemy i ponosimy odpowiedzialność za decyzje krytyczne dla funkcjonowania i rozwoju firmy. Rozwijanie infrastruktury informatycznej nie jest celem samym w sobie - musi mieć uzasadnienie ekonomiczne i tworzyć nową jakościową sytuację dla firmy (np. przewagę konkurencyjną), zwiększyć jej przychody lub obniżyć koszty.

CIO: Co uważa Pan za największy sukces swój/swojego działu? Jakie są Pana cele na najbliższy czas?

J.N.: Powodem do dumy jest dla nas fakt, że praca naszej sieci odpowiada standardom najbardziej zaawansowanych sieci w Europie. Przez spółkę Liberty Global, która obecnie jest największym międzynarodowym operatorem telewizji kablowej w Europie, uważani jesteśmy za jednych z najlepszych. Jest to komplement i wyraz uznania dla wszystkich zespołów związanych z technologią w naszej firmie, a w codziennej praktyce przekłada się na wybór Polski jako jednego z pierwszych krajów, który testuje lub implementuje najnowsze technologie w UPC w Europie.

Jednym z naszych ostatnich największych sukcesów jest fakt, że jako pierwsi w Polsce zaoferowaliśmy klientom Internet o prędkości 120 MB. Sukcesem jest także poszerzanie zasięgu Internetu, telefonii, usługi telewizji cyfrowej i VOD na kolejne miasta. Nasze plany to intensywny rozwój interaktywnej platformy cyfrowej: wprowadzanie nowych kanałów i usług dodanych, a także dalsze przyspieszanie prędkości Internetu oraz rozszerzanie zasięgu najszybszych opcji usługi.


TOP 200