IT zmienia strategię biznesową

Bycie nowoczesnym liderem, prawdziwym przywódcą firmy wymaga dziś jego zdaniem pozostawania blisko przemian technologicznych. Stąd i wypracowany dobry, bliski model relacji z szefem IT, bankowym CIO. Jak mówił, oczekuje, aby (CIO) krytycznie przyjrzał się jego pomysłom. Ale zrobił także więcej: przyniósł własne. I w odpowiednim momencie zaproponował pilotaż, eksperyment. Przyzwolenie na kreatywne eksperymentowanie w zakresie technologii jest jednym z elementów strategicznych, strategię zarazem kształtujących. To odpowiedź na stałą zmienność rynku

- nieustanna zmiana w firmie.

Druga strategiczna odpowiedź to innowacyjność. Tutaj także CIO i IT odnajdują swoje miejsce w koncepcji Piotra Czarneckiego. "Z całym szacunkiem, ale dziś siły sprzedażowe nie są w stanie nadawać tonu innowacyjności. (…) Na pograniczu, pomiędzy procesami biznesowymi a technologicznymi powstaje luka, tam ginie bardzo dużo dobrych pomysłów. Musi być taka siła, która dwa przęsła korporacyjnego mostu będzie spinać. To dlatego CIO powinien pełnić rolę Chief Innovation Officer" - podkreślał. I podsumowywał: "CIO mają wpływ na firmę. Z racji kompetencji, potencjału innowacyjnego, wiedzy, która powinna być stale uzupełniana. Posiadają, czasem jeszcze dziś do pewnego stopnia za słabo uświadomioną, siłę sterowania rozwojem organizacji. Nie zmienia to faktu, że przeogromną".

Zobacz również:

  • 9 cech wielkich liderów IT
  • CIO "bumerangi": liderzy IT awansują, powracając
  • 6 znaków ostrzegawczych, na które CIO powinni zwrócić uwagę w 2024 roku

CIO wpływający na strategię swoich firm

Coraz więcej CIO przekonuje nas w rozmowach, że IT jest częścią biznesu. I zarazem - sami są współtwórcami oraz współwykonawcami strategii biznesowej. Marek Frąckiewicz, CIO PKN Orlen do swoich sukcesów zalicza doprowadzenie do uczynienia IT częścią biznesu. "Nasz dotychczasowy kierunek działania skończył się po 3 latach. To był czas na budowę i zoptymalizowanie IT w Grupie Kapitałowej" - mówił w wywiadzie dla Korony IT. Edycja 2013. Obecnie strategia IT jest pierwszą dostarczaną obszarową strategią w ramach generalnej strategii koncernu. "(…) Nasza strategia IT powstawała w powiązaniu ze strategią biznesową, została sfinalizowana po jej zatwierdzeniu i przyjęta jako jedna z pierwszych strategii cząstkowych w ramach operacjonalizacji strategii koncernu. Przecieraliśmy szlak, żeby reszta biznesu wiedziała, jakim torem pójdzie rozwój technologii teleinformatycznych" - wyjaśnia.

Jarosław Serba, CIO w Ruch SA, przewodzi zmianom w kolejnych obszarach firmy. "Nasza korporacyjna zmiana od początku przebiega w rytmie zmiany technologicznej. W tej decydującej fazie, kiedy powstaje technologiczny kręgosłup procesów biznesowych, ważne, aby CIO przejął i utrzymał inicjatywę. (…) uchylać się od inicjatywy na tym etapie byłoby błędem w sztuce"

- podkreślał w rozmowie z CIO Magazynem Dyrektorów IT.

Zaś Przemysław Henschke, CIO w PZU, członek zarządu PZU Życie, realizuje program PZU IT 2.0 - wizję spójnego, efektywnego cenowo IT, które dostarcza usługi dla biznesu i zarazem jest partnerem dla biznesu. "Stworzyliśmy trzyletni program - IT 2.0, który konsekwentnie wdrażamy. Zmiana w IT jest zbieżna z zapisami z aktualnej strategii PZU, np. klientocentryczność" - mówił w wywiadzie dla Korony IT.

Strategiczne technologiczne niekompetencje

Cytowany już na wstępie Jeff Sampler jest heroldem nowego porządku w biznesie opartego na technologii, kiedy podpowiada, aby firmy, zamiast określać swoje kluczowe KOMPETENCJE, zbudowały listę swoich dzisiejszych kluczowych NIEKOMPETENCJI, które będą im niezbędne jutro. Dla wielu firm owocem takiej analizy będzie rekomendacja wzmocnienia pozycji IT w firmie i rozwoju kompetencji w zakresie technologii.

Jeffrey Sampler jest znanym badaczem i wpływowym autorytetem w zakresie technologii biznesowych, związanym wcześniej z MIT oraz Oxford University, zasiadającym w radach nadzorczych i zarządach firm, a obecnie wykładającym zarządzanie w China Europe International Business School. W kontekście wpływu technologii na konkurencyjność dowodzi, że konkurencja nie może być nigdy postrzegana jednowymiarowo i przez pryzmat dzisiejszych uwarunkowań. Do określenia odpowiedniej strategii na dany czas potrzeba przynajmniej dwóch wymiarów: aktualności posiadanej informacji i aktualności posiadanej wiedzy i umiejętności. Jako przykład firm, które postępowały odwrotnie, przytacza przypadek Intela, który przegrał wyścig z AMD na rynku telefonów komórkowych, ponieważ konkurent z produkcji coraz szybszych procesorów przestawił się na chipy potrzebujące mniej energii do dłużej działających baterii. Albo Canona, który przegapił moment, w którym aparat fotograficzny stał się bezpłatnym dodatkiem do telefonu.

Czas, przez jaki informacja i ekspertyza pozostają aktualne, są różne, zależnie od branży. Ale w kontekście udziału IT w kreowaniu strategii biznesowej warto przypomnieć, że tylko 1/5 zysku firmy wynika ze sposobu ułożenia jej struktur. Reszta to kwestia kompetencji i egzekucji.

Gość specjalny Kongresu Lidera IT 2013
Jeffrey Sampler, autorytet w wykorzystaniu innowacji technologicznych do budowy skutecznych strategii biznesowych w niepewnych czasach. Wykładowca China Europe International Business School w Szanghaju, wcześniej związany z London Business School,  Oxford University oraz MIT Center for Information Systems. Autor książek "IT Concepts for Business Leaders" oraz "Sand to Silicon".

Zapraszamy serdecznie na Kongres Lider Informatyki 2013.

IT zmienia strategie biznesu.

26 września, Warszawa, hotel Intercontinental, ul. Emilii Plater 49

CIO, członkowie zarządów, top menedżerowie, przedstawiciele branży IT będą dyskutować o tym, w jaki sposób technologie biznesowe wpływają na sukces nowoczesnej firmy.

Program ramowy:

https://www.computerworld.pl/konferencja/liderinformatyki2013/program_ramowy

O Kongresie:

https://www.computerworld.pl/konferencja/liderinformatyki2013

Zapraszamy także na uroczystą Galę Lider Informatyki 2013, podczas której poznamy rozstrzygnięcie 17. edycji konkursu organizowanego przez redakcję magazynu Computerworld.

26 września, godz. 18.30, Warszawa, Teatr Palladium, ul. Złota 9,


TOP 200