IT w przekroju i w rzucie
- Jacek Pulwarski,
- 28.04.2009
Wewnętrzna budowa
Typową strukturę wewnętrzną organizacji IT tworzą bloki podległe pod CIO, czyli infrastruktura, budowa i rozwój, strategia i logistyka.
Infrastruktura - czy też zarządzanie infrastrukturą - najbardziej tradycyjna (techniczna) działalność IT, dotyczy:
- budowy i eksploatacji (w tym administracji) infrastruktury:
- stacji roboczych (sprzęt, systemy operacyjne i pakiety aplikacji "z półki");
- serwerów (sprzęt, systemy operacyjne, aplikacje) i ich klastrów;
- sieci;
- ośrodków obliczeniowych.
- pierwszej linii wsparcia użytkowników (help desk);
- zarządzania bezpieczeństwem informacji;
- zapewniania jakości.
Ta ostatnia funkcja może podlegać bezpośrednio pod CIO, jeśli dotyczy także pozostałych bloków. Istnieje wiele firm, w których organizacja IT sprowadza się do zarządzania infrastrukturą - pozostałe funkcje mogą być wyoutsorcowane (głównie budowa i rozwój czy PMO) lub w szczątkowej formie realizowane przez CIO i jego sekretarkę.
Zobacz również:
Budowa i rozwój dotyczą:
- budowy nowych systemów (aplikacji);
- utrzymania systemów.
Ważne jest, by budowa i rozwój oraz zarządzanie infrastrukturą były realizowane w osobnych komórkach, a przekazywanie wyników prac pomiędzy nimi odbywało się w sposób sformalizowany. Jeśli firma eksploatuje kilka dużych, istotnych systemów informatycznych, każdym z nich może zajmować się inna komórka w ramach bloku. W organizacjach IT, w których nie ma (w ramach bloku strategia i logistyka) osobnej komórki zajmującej się komunikacją i relacjami z klientami wewnętrznymi (biznesem), funkcje te realizuje - poprzez analityków biznesowych - blok budowa i rozwój.
Oprócz działalności technicznej coraz częściej mówimy o realizacji funkcji strategicznych przez IT. Obejmuje ona:
- planowanie, łącznie z priorytetyzacją (dotyczy przede wszystkim projektów i budżetu);
- zarządzanie relacjami pomiędzy organizacją IT i jej klientami zewnętrznymi i wewnętrznymi (analogicznie do funkcji account manager w firmach handlowych);
- zarządzanie dostawcami w celu przeprowadzenia segmentacji;
- ograniczenie ich liczby i poprawę współpracy;
- architekturę informatyczną firmy, zwaną również architekturą biznesową (wizja, zasady i standardy, które określają sposoby pozyskiwania i wdrażania technologii informacyjnych w organizacji);
- badania i rozwój nowych technologii w celu zwiększenia poziomu innowacji informatycznych w firmie;
- zwiększanie wiarygodności służb IT i zwiększanie świadomości możliwości zastosowań nowych technologii.
Te strategiczne funkcje są immanentną częścią organizacji IT i mogą być dobrze realizowane dzięki stałemu "zanurzeniu się" tej grupy w całej organizacji IT.
Strategia i logistyka - blok nie tylko coraz częściej obecny w organizacji IT, ale stający się blokiem dominującym (rozważanym także jako zespół kilku bloków), dotyczą:
- strategii IT, planowania, nowych technologii i architektury (w tym standardów);
- relacji z klientami i komunikacji wewnętrznej (zespół opiekunów poszczególnych obszarów biznesowych i specjalistów od PR);
- zarządzania dostawcami;
- zakupów (zdarza się, że jest to funkcja centralna dla całej firmy, poza IT);
- zarządzania projektami, programami i konsultingiem wewnętrznym jako PMO (project management office);
- finansów, administracji, szkoleń i rozwoju zawodowego, spraw kadrowych.
Podział bloków na komórki organizacyjne kierowane przez kierowników różnego szczebla zależy od wielkości organizacji IT i ważności poszczególnych obszarów. Jako model referencyjny można przyjąć, że blokami kierują zastępcy CIO, zaś w skład bloków wchodzą komórki organizacyjne odpowiadające podpunktom i zarządzane przez kierowników.