IT w przekroju i w rzucie

Wewnętrzna budowa

Typową strukturę wewnętrzną organizacji IT tworzą bloki podległe pod CIO, czyli infrastruktura, budowa i rozwój, strategia i logistyka.

Infrastruktura - czy też zarządzanie infrastrukturą - najbardziej tradycyjna (techniczna) działalność IT, dotyczy:

- budowy i eksploatacji (w tym administracji) infrastruktury:

- stacji roboczych (sprzęt, systemy operacyjne i pakiety aplikacji "z półki");

- serwerów (sprzęt, systemy operacyjne, aplikacje) i ich klastrów;

- sieci;

- ośrodków obliczeniowych.

- pierwszej linii wsparcia użytkowników (help desk);

- zarządzania bezpieczeństwem informacji;

- zapewniania jakości.

Ta ostatnia funkcja może podlegać bezpośrednio pod CIO, jeśli dotyczy także pozostałych bloków. Istnieje wiele firm, w których organizacja IT sprowadza się do zarządzania infrastrukturą - pozostałe funkcje mogą być wyoutsorcowane (głównie budowa i rozwój czy PMO) lub w szczątkowej formie realizowane przez CIO i jego sekretarkę.

Zobacz również:

  • Mistrzowie sztuki motywacji

Budowa i rozwój dotyczą:

- budowy nowych systemów (aplikacji);

- utrzymania systemów.

Ważne jest, by budowa i rozwój oraz zarządzanie infrastrukturą były realizowane w osobnych komórkach, a przekazywanie wyników prac pomiędzy nimi odbywało się w sposób sformalizowany. Jeśli firma eksploatuje kilka dużych, istotnych systemów informatycznych, każdym z nich może zajmować się inna komórka w ramach bloku. W organizacjach IT, w których nie ma (w ramach bloku strategia i logistyka) osobnej komórki zajmującej się komunikacją i relacjami z klientami wewnętrznymi (biznesem), funkcje te realizuje - poprzez analityków biznesowych - blok budowa i rozwój.

Oprócz działalności technicznej coraz częściej mówimy o realizacji funkcji strategicznych przez IT. Obejmuje ona:

- planowanie, łącznie z priorytetyzacją (dotyczy przede wszystkim projektów i budżetu);

- zarządzanie relacjami pomiędzy organizacją IT i jej klientami zewnętrznymi i wewnętrznymi (analogicznie do funkcji account manager w firmach handlowych);

- zarządzanie dostawcami w celu przeprowadzenia segmentacji;

- ograniczenie ich liczby i poprawę współpracy;

- architekturę informatyczną firmy, zwaną również architekturą biznesową (wizja, zasady i standardy, które określają sposoby pozyskiwania i wdrażania technologii informacyjnych w organizacji);

- badania i rozwój nowych technologii w celu zwiększenia poziomu innowacji informatycznych w firmie;

- zwiększanie wiarygodności służb IT i zwiększanie świadomości możliwości zastosowań nowych technologii.

Te strategiczne funkcje są immanentną częścią organizacji IT i mogą być dobrze realizowane dzięki stałemu "zanurzeniu się" tej grupy w całej organizacji IT.

Strategia i logistyka - blok nie tylko coraz częściej obecny w organizacji IT, ale stający się blokiem dominującym (rozważanym także jako zespół kilku bloków), dotyczą:

- strategii IT, planowania, nowych technologii i architektury (w tym standardów);

- relacji z klientami i komunikacji wewnętrznej (zespół opiekunów poszczególnych obszarów biznesowych i specjalistów od PR);

- zarządzania dostawcami;

- zakupów (zdarza się, że jest to funkcja centralna dla całej firmy, poza IT);

- zarządzania projektami, programami i konsultingiem wewnętrznym jako PMO (project management office);

- finansów, administracji, szkoleń i rozwoju zawodowego, spraw kadrowych.

Podział bloków na komórki organizacyjne kierowane przez kierowników różnego szczebla zależy od wielkości organizacji IT i ważności poszczególnych obszarów. Jako model referencyjny można przyjąć, że blokami kierują zastępcy CIO, zaś w skład bloków wchodzą komórki organizacyjne odpowiadające podpunktom i zarządzane przez kierowników.


TOP 200