IT w outsourcingu pro i kontra

Runda trzecia: Outsourcing dobrze wpisuje się w modele i narzędzia zarządzania

M.R.: Outsourcing dobrze wpisuje się w modele i narzędzia zarządzania. Zmusza firmę do uporządkowania procesów biznesowych, do ujednolicenia infrastruktury (ma to bardzo duże znaczenie w przypadku firmy wielodziałowej, pracującej w wielu lokalizacjach). Outsourcing obniża koszty działalności, coraz lepiej poznajemy procesy i potrzeby, i dlatego co roku możemy zmuszać dostawcę, aby było o 5% taniej. To jest wpisane w profil i kanon CIO. Uwalniając te środki, CIO będzie je przeznaczać na innowacje i dewelopment. Outsourcing doskonale podkreśla i podnosi znaczenie CIO.

Ł.N.: Ponieważ gram rolę sceptyka, powinienem powiedzieć, że "jestem na nie", ale osobiście się z tym nie zgadzam (uśmiech). Reprezentuję firmę, która świadczy usługi, i doskonale wiem, że mądry i dojrzały outsourcing ma wiele zalet.

Każdy z nas przedstawia inny biznes i każdy z nas musi się zmierzyć z innymi wyzwaniami, różne są produkty, różne są oczekiwania właścicieli i nasze predyspozycje. To, czy outsourcing pasuje do praktyki i narzędzi zarządzania, jest względne. To, czy outsourcing będzie efektywny, zależy od nas. Uważam, że w branży IT outsourcing ze względu na dużą dynamikę zmian technologii jest dużo trudniejszy, ale również pożądany.

M.R.: Zadam prowokacyjne pytanie: czy dla firmy windykacyjnej kluczowym biznesem jest IT, czy egzekucja windykacji? Mówisz o kluczowym biznesie, ale cały czas masz na myśli IT. Firma Volvo Trucks nie wyout-

sourcowała produkcji ciężarówek, bo to dla niej jest kluczowy biznes. Natomiast IT, księgowość albo zarządzanie nieruchomościami czy utrzymanie ruchu? To ma po prostu działać.

Ł.N.: Zgadzam się. Oczywiście, dla firmy Kruk kluczowym biznesem jest windykacja należności, IT musi go mocno wspierać.

A.B.: A czy dla firmy handlowej wsparcie systemu sprzedaży jest kluczowe? Znam przykład dwóch firm, które były największymi dystrybutorami branży elektrotechnicznej, budowały swoją przewagę konkurencyjną, opierając się na innowacyjnym działaniu systemu IT. Trzeba się dwa razy zastanowić, inaczej za jakiś czas nasze unikalne różnice już nie będą tylko nasze.

Krzysztof Szmaj,

IT Manager, Grupa Saint Gobain Delegatura Generalna Europa Wschodnia:

Czy system sprzedaży jest krytyczny czy nie? Funkcjonalność tego systemu jak najbardziej tak, lokujemy tam wszystkie sprytne pomysły, i to jest nasza przewaga konkurencyjna. Dlatego tej części rozwoju aplikacji nie powinniśmy outsourcować. Ale np. hosting - czemu nie.

Krzysztof Kopka,

kierownik IT, ACP PHARMA SA:

Moja firma zdecydowała się świadomie na outsourcing systemu CRM ze względu na programistów, którzy dzisiaj są, a jutro może ich nie być. Ponadto rynek farmaceutyczny/apteczny jest zmonopolizowany, apteki bazują na jednym rozwiązaniu. Żeby się integrować z naszymi klientami, nie mogliśmy przecież iść pod prąd.

D.P.M.: A co jest wartością dodaną IT dla przedsiębiorstwa? Które części możemy tak naprawdę oprzeć na sztucznym sercu, na sztucznej nerce? Jak długo to może funkcjonować i czy w ogóle może? To jest wspólna decyzja IT i biznesu, nie możemy podjąć jej samodzielnie.


TOP 200