IT w firmach logistycznych

Operatorzy logistyczni chętnie również korzystają z możliwości, jakie daje Internet. Firmy z branży przesyłek ekspresowych, w porównaniu do całego sektora TSL, oferują bardzo szeroki zakres usług przez sieć. Przez standardową przeglądarkę internetową klient może np. sprawdzić dostępne usługi, obliczyć koszt usługi, zamówić kuriera, wypełnić list przewozowy.

Pracownicy firm logistycznych potrzebują często wielu różnych danych, które mogą pochodzić z kilku oddziałów. W takich przypadkach bardzo pomocny jest intranet. W intranecie może znajdować się opis pewnych procedur, np. najważniejszych zasad dotyczących niestandardowej obsługi klientów. Pracownicy mogą śledzić i odtworzyć trasę wybranej przesyłki, kosza, palety czy rollkontenera. Mogą być tu zbierane informacje z inwentaryzacji palet, koszów i rollkontenerów, co zastępuje papierowe raporty inwetaryzacyjne, przesyłane głównie faksem. Firmy prowadzą także analizę transportu liniowego. Kierownicy transportu przeglądają wskaźniki opóźnień, stopnia wypełnienia danego środka transportu, kosztu jednostkowego w danym regionie oraz wiele innych.Ponadto na podstawie różnych analiz, raportów dostępnych przez intranet kierownicy oddziałów mogą sprawdzić, jak praca ich podwładnych prezentuje się na tle innych pracowników z kraju.

Firmy logistyczne stosują technologie IT także w celu spełniania oczekiwań potencjalnych i dotychczasowych klientów. W coraz większym stopniu klientom zależy raczej na czasie, ułatwieniach w wysyłaniu przesyłek i nowoczesnych rozwiązaniach technologicznych niż na cenie usługi. Niektórzy przewoźnicy ekspresowi, aby przyspieszyć proces nadawania przesyłek i odciążyć swoją pracę, udostępniają klientom gotowe aplikacje. Bardzo często są one zintegrowane z systemami klienta (z systemami magazynowymi, zarządzania sprzedażą itp.). Umożliwiają one przygotowanie kompletnej dokumentacji przewozowej bez konieczności korzystania z innych programów, a także zamówienie kuriera online.

Przyszłość

Przyszłość technologii ICT w usługach logistycznych leży m.in. w możliwości zlecania, zamawiania, wybierania usług przez Internet. "Już dziś coraz szersze grono klientów wybiera ten kanał jako podstawowy. Również postępy w telefonii mobilnej otwierają duże możliwości integracji telefonu komórkowego z łańcuchem logistycznym jako narzędzia do np. zbierania statusów lub skanów" - mówi Piotr Orłowski. "W przyszłości planowane jest przekazywanie danych w czasie rzeczywistym. Koncepcja, która znajdzie zastosowanie w praktyce, zakłada, że wówczas dane po każdym skanowaniu za pośrednictwem GPRS przekazywane będą natychmiast do sieci GLS, a tym samym będą do dyspozycji w czasie rzeczywistym w systemie Track & Trace. W tym celu wszyscy kierowcy GLS wyposażeni zostaną dodatkowo, oprócz już istniejących skanerów (jako nośników danych), w zdalne, przenośne urządzenie (pełniące funkcje nadajników danych)" - mówi Klaus Conrad, prezes zarządu GLS Poland.

Przyszłość to także zagadnienia integracji i komunikacji z klientem. "W najbliższej przyszłości ciągle dużą wagę będziemy przywiązywali do technologii umożliwiających integrację procesów biznesowych (EDI, SOA, systemy dla klientów). Olbrzymie możliwości tkwią w technologii RFID, która jest obecnie testowana na poziomie korporacyjnym. Do przyszłościowych technologii wykorzystywanych przez operatorów logistycznych należała będzie szeroko rozumiana telekomunikacja. Szybki rozwój tego typu usług (MPLS, VoIP, GPRS, UMTS) i coraz niższe koszty ich implementacji i utrzymania sprawią, że technologia ta będzie wykorzystywana w coraz to nowszych obszarach" - dodaje Przemysław Głębocki.

<hr size="1" noshade>

Wojciech Mazur

IT w firmach logistycznych

Wojciech Mazur

ICS Manager, TNT Express Poland

Technologie informacyjne w znakomity sposób wspomagają zarządzanie procesami logistycznymi i przepływem informacji, co finalnie ma konkretne efekty finansowe. Klienci oczekują szybkiego i wygodnego dostępu do aktualnych danych dotyczących ich zamówień czy towarów: chcą online sprawdzić stan zapasów, dokonać uzupełnień w magazynie, śledzić drogę swojego towaru, bez zbędnej biurokracji zamówić usługi, mieć wgląd w historię swoich wysyłek. W największych firmach branży TSL takie rozwiązania dla klientów to już standard.

<hr size="1" noshade>


TOP 200