IT w firmach logistycznych

Firmy z branży usług logistycznych biorą aktywny udział i wspierają projekty w zakresie najnowszych technologii informacyjnych. Przykładem jest technologia RFID. Według badania Market Report, European 3PL, 77% firm logistycznych w Europie uważa, że inwestycje w nowoczesne technologie pozwolą na wzrost wartości ich usług, a dla 44% firm zakup systemów jest jednym z głównych elementów ich strategii rozwoju w tym roku.

Niektórzy uważają nawet, że przedsiębiorstwa logistyczne obecnie nie mogą budować przewagi konkurencyjnej bez sprawnych systemów informatycznych. Poniżej przedstawiamy kilka najważniejszych systemów, które są wykorzystywane w ich codziennej pracy.

Zobacz również:

  • Amazon do pracowników: roboty was nie zastąpią
Technologie informacyjne stosowane w Masterlink DPD

GPS System służący do kontroli transportów liniowych (linehaul), który daje informację o czasach przejazdów w sieci transportowej, pozwalający na podejmowanie działań mających na celu zapewnienie terminowego przyjazdu przesyłek.

Internet Dziś oprócz "tablicy informacyjnej o ofercie" możemy przyjmować zlecenia przez Internet, rejestrować reklamacje, klient może sprawdzić losy swojej przesyłki lub zobaczyć skan doręczenia dla swojej paczki.

Aplikacje u klienta (Unisoft Klient) Technologia oparta na przekazaniu klientowi końcówki własnego systemu operacyjnego, pozwalającego na skuteczniejszą, szybszą i łatwiejszą obsługę nadawanych przesyłek już w siedzibie klienta. Ta aplikacja ma również opcję raportową, dzięki której klient może lepiej kontrolować przepływy swoich przesyłek.

Track & Trace Jedno z najważniejszych narzędzi w firmach przesyłek ekspresowych. Obecnie w firmie jest wdrażana technologia oparta na informowaniu "online" o każdym wydarzeniu dotyczącym losów przesyłki.

SMS Awizo Usługa SMS Awizo została stworzona w oparciu o Unisoft Messaging System. SMS-owe awizo wysyłane jest do odbiorcy bezpośrednio z systemu w przypadku nieudanej próby doręczenia przesyłki, automatycznie po powrocie przesyłki do magazynu oddziału doręczającego.

SMS-owe awizo zawiera informacje o próbie doręczenia, numer listu przewozowego, miasto, w jakim znajduje się oddział doręczający wraz z numerem telefonu kontaktowego oraz prośbę o kontakt.

Systemy na co dzień

Firmy logistyczne pracują na różnych systemach. Przeważają rozwiązania dedykowane bądź autorskie. Jednak w niektórych obszarach działalności, takich jak: sprzedaż, finanse, kontroling, środki trwałe, kadry i płace, firmy korzystają z uniwersalnych, sprawdzonych i zintegrowanych systemów klasy ERP. Specyfika firm logistycznych nakazuje podkreślić przydatność takich modułów, jak sprzedaż i finanse - pomocne w udzielaniu szybkich odpowiedzi na zapytania klientów, w rozliczeniach faktur w wielu walutach i językach, na rynkach, na których są różne regulacje prawne, w obsłudze różnych typów i form opodatkowania czy procedur importowych i eksportowych, itp. Obszar kontrolingu umożliwia prognozowanie i śledzenie przepływu gotówki, wyliczanie kosztów działalności wewnętrznej firmy logistycznej na bazie przepływu usług świadczonych wzajemnie przez poszczególne przedstawicielstwa. Z kolei moduł środki trwałe umożliwia optymalne gospodarowanie składnikami majątku trwałego, tj. środkami trwałymi, wartościami niematerialnymi i prawnymi oraz inwestycjami rozpoczętymi. Znaczenie mają także planowanie rozwoju kadr, rekrutacja pracowników, administracja kadr i płac, planowanie ścieżek rozwoju poszczególnych pracowników (firmy logistyczne zatrudniają w Polsce od kilkuset do kilku tysięcy pracowników), przy wsparciu modułu zarządzania kadrami.

Żadna firma logistyczna nie mogłaby sprawnie funkcjonować bez wsparcia systemów automatycznej identyfikacji. Cechują się obecnie dużą precyzją, szybkością i automatyzacją pewnych czynności. Ograniczają potrzebę ręcznego wypełniania dokumentów i błędy klawiaturowe przy wpisywaniu danych. Dodatkowo niektórzy przewoźnicy ekspresowi używają czytników wyposażonych w kamerę CCD (ang. Charge-Coupled Device), która umożliwia np. skanowanie podpisu klienta odbierającego paczkę. Firma w razie reklamacji może w każdej chwili przedstawić potwierdzenie odbioru przesyłki w wersji elektronicznej.

Niemałe znaczenie mają dedykowane sieci rozległe (ang. VAN), które mogą służyć jako medium wymiany danych między punktami systemu operacyjnego. "Struktura informatyczna TNT Express, odzwierciedlająca sieć drogową i lotniczą firmy, łączy wszystkie przedstawicielstwa na całym świecie, a także umożliwia ciągłą wymianę danych pomiędzy filiami firmy. Główne krajowe oddziały wyposażono w serwery, na których zainstalowano zintegrowane oprogramowanie, pozwalające płynnie zarządzać zleceniami i kurierami, obsługiwać usługi importowe i eksportowe, przygotowywać niezbędną dokumentację" - zaznacza Wojciech Mazur.

Ogromną rolę odgrywają też systemy elektronicznego kontrolowania i nadzorowania ruchu taboru (ang. GPS) oraz przesyłek (ang. Track & Trace), które umożliwiają śledzenie drogi paczki i natychmiastowe uzyskanie informacji o jej statusie. Dzięki GPS w dowolnej chwili przez 24 godziny na dobę dyspozytor firmy logistycznej może uzyskać pełną informację o dacie, godzinie, prędkości przejazdu oraz miejscu pobytu pojedynczego pojazdu, określonej grupy bądź wszystkich pojazdów. Dzięki systemowi Track & Trace operator logistyczny ma jasno sprecyzowany system odpowiedzialności pracowników za ładunki i w każdym momencie wie, gdzie przesyłki się znajdują. Ponadto system umożliwia uzyskanie informacji statystycznej o jakości usług i w razie potrzeby firma może się postarać o podwyższenie ich standardu. Z kolei klienci (zwłaszcza firm kurierskich) w każdym momencie mogą sprawdzić, co dzieje się z ich przesyłką, i uzyskać informację, czy przesyłka dotarła, a jeśli nie, to dlaczego.

<hr size="1" noshade>

Piotr Orłowski

IT w firmach logistycznych

Piotr Orłowski

Dyrektor ds. systemów informatycznych, DHL Express (Poland)

Trzeba pamiętać, że firmy logistyczne są jednym z elementów budujących wartość dodaną dla swoich klientów. Same nic nie wytwarzają, ponieważ prowadzą działalność usługową. Aby klienta przekonać, trzeba mu zaoferować perfekcyjną obsługę, ale nie dużym kosztem. Ma tu znaczenie waga skali. Przy dużej skali procesy muszą być zoptymalizowane i mocno wspierane przez systemy informatyczne. Pełna integracja i wsparcie procesów oraz systemów w efekcie buduje wartość, którą klient chce kupić. Wydaje mi się, że to jest właśnie to, co tworzy wartość dodaną dla klienta, oprócz ogólnie dostępnych narzędzi ułatwiających interakcję klienta z firmą logistyczną.

<hr size="1" noshade>


TOP 200