IT urealnia ubezpieczenia

W pierwszym etapie wdrożenia została przeprowadzona analiza zapytań kierowanych przez zakłady ubezpieczeń do UFG oraz zakres danych w udzielanych odpowiedziach dla zapytań o historie szkód. Na tej podstawie został opracowany model danych repozytorium (data martu) szkodowego zoptymalizowany pod kątem szybkiego wyszukiwania odpowiedzi. Zostały również zaprojektowane procesy zasilające mart oraz algorytm wyszukiwania odpowiedzi. Następnie został zbudowany prototyp rozwiązania. "Wypracowanie rozwiązania satysfakcjonującego trzydzieści firm ubezpieczeniowych było naprawdę ogromnym wyzwaniem“ - mówi Małgorzata Ślepowrońska. Pozytywne wyniki testów funkcjonalnych, bezpieczeństwa i wydajności przesądziły o zbudowaniu rozwiązania w narzędziach SAS.

W drugim etapie został zbudowany interfejs użytkownika wraz z formularzem do składania zapytań indywidualnych i modułu obsługi zapytań wsadowych. Wygląd portalu został dostosowany do istniejącej szaty graficznej strony internetowej UFG. Udokumentowano również specyfikację plików XML służących do składania zapytań wsadowych oraz plików XML z odpowiedziami. Stworzona została instrukcja użytkowania systemu przez użytkowników z zakładów ubezpieczeń i innych podmiotów uprawnionych. Wykonano migrację na środowisko produkcyjne, co pozwoliło na rozpoczęcie wdrożenia pilotażowego i zebranie opinii użytkowników. Pilotaż zakończył się sukcesem, a system zyskał bardzo dobrą opinię użytkowników, którzy docenili wydajność systemu (udzielanie odpowiedzi w czasie od kilkunastu do kilkudziesięciu sekund), niezawodność i ergonomię. Kolejny etap prac zakończył się rozszerzeniem repozytorium o dane dotyczące polis OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, AC i zbudowanie interfejsu do składania zapytań o przebieg historii ubezpieczeniowej podmiotu lub pojazdu. Dodano również moduł zarządzania użytkownikami dla administratorów z zakładów ubezpieczeń. Prawo do korzystania z systemu mają przede wszystkim działające na terytorium Polski firmy - członkowie UFG, czyli 30 towarzystw. Infrastruktura systemu oraz model uprawnień pozwalają na udostępnienie wybranych funkcjonalności również innym uprawnionym podmiotom. "Wdrożenie nowego narzędzia w niespelna półtora roku to duże osiągnięcie pracowników Biura Ośrodka Informacji, Biura Informatyki UFG, analityków z SAS oraz ekspertów z firm ubezpieczeniowych, którzy aktywnie współpracowali z nami“ - mówi Małgorzata Ślepowrońska.

Sprawiedliwa składka

Nowe narzędzie przynosi ubezpieczycielom poważne oszczędności. Część z nich już występuje do swoich klientów o dopłaty składki za polisy, jeśli cena została skalkulowana na podstawie nieprawdziwych informacji o przysługujących zniżkach.

Na korzyści powinni jednak liczyć także kierowcy, którzy jeżdżą bezpieczniej. Wdrożenie systemu powinno przynieść lepsze dopasowanie wysokości płaconej przez nich składki.

Przyszłość systemu w UFG

dodanie procesów czyszczenia i wzbogacania danych do procesów zasilania repozytorium (martu) w celu poprawienia trafności i kompletności udzielanych odpowiedzi

dodanie usług sieciowych pozwalających zakładom ubezpieczeń realizować zapytania w sposób całkowicie automatyczny (w relacji system-system)

udostępnienie sprawdzania swojej historii ubezpieczeniowej każdemu posiadaczowi ubezpieczonego pojazdu


TOP 200