IT urealnia ubezpieczenia

W praktyce ten schemat wymiany informacji nie działał. Dostęp do danych był utrudniony, uzyskanie informacji trwało długo i wymagało ze strony ubezpieczycieli zaangażowania znacznych zasobów. Wykluczało to efektywne wykorzystanie danych. Liczba zapytań kierowanych do Ośrodka Informacji UFG przez zakłady ubezpieczeń wynosiła ok. 17 tys. rocznie. "Posiadaliśmy mało wydajny i skomplikowany w użyciu (m.in. wymagający stosowania elektronicznego podpisu kwalifikowanego) mechanizm automatycznej obsługi zapytań kierowanych przez zakłady ubezpieczeń oraz obsługi zapytań zadawanych przez podmioty zewnętrzne operatorowi UFG. Obsługa operatorska wydłużała czas oczekiwania na odpowiedź i wymagała angażowania znacznych zasobów ludzkich również po stronie UFG" - opowiada Małgorzata Ślepowrońska, doradca prezesa i dyrektor Biura Informatyki UFG. W 2010 r. zarząd funduszu podjął decyzję o wdrożeniu systemu, który zapewni zakładom ubezpieczeń szybki i bezpieczny dostęp do danych. Jak bardzo było to potrzebne, świadczy najlepiej fakt, że tylko w trakcie programu pilotażowego nowego rozwiązania, od lutego do listopada ub. roku, ubezpieczyciele zadali łącznie 2,5 mln zapytań.

Plan gry

Z perspektywy UFG oznacza to możliwość realizacji ustawowej roli Ośrodka Informacji zgodnie z biznesowymi oczekiwaniami rynku ubezpieczeniowego. Według założeń UFG, konstrukcja systemu miała gwarantować zachowanie bezpieczeństwa i kontrolę dostępu do udzielanych informacji, zapewnienie wydajności niezbędnej do udzielania odpowiedzi na zapytania w czasie rzeczywistym (online). Rozwiązanie miało umożliwiać zakładom ubezpieczeń weryfikację historii polis i szkód w zakresie ubezpieczeń OC posiadaczy pojazdów mechanicznych i autocasco (AC), określenie ról, w jakich podmiot lub pojazd występował w zdarzeniach ubezpieczeniowych oraz dostarczenie informacji niezbędnych do określania przysługujących zniżek - lub zwyżek.

Zakładano także odseparowanie przetwarzania zapytań od procesów w bazie operacyjnej i zbudowanie architektury pozwalającej wdrożyć docelowo procesy czyszczenia danych.

Ważnym celem było przeciwdziałanie wielokrotnym wypłatom z tego samego zdarzenia (kolizji lub wypadku) i ustalania poziomu odpowiedzialności, gdy umowa ubezpieczenia została zawarta w więcej niż jednym towarzystwie. "Pełne wdrożenie nowego narzędzia (tzw. zapytanie masowe) w zakładach ubezpieczeń umożliwi identyfikację zorganizowanej przestępczości ubezpieczeniowej. UFG jest gotowe przygotowywać dla ubezpieczycieli odpowiednie raporty umożliwiające dalszą weryfikację tego typu spraw. Takie centralne rozwiązanie może być dla rynku tańsze niż trzydzieści indywidualnych rozwiązań przygotowanych w każdej z firm - stwierdza Elżbieta Wanat-Połeć, prezes UFG.

Wymogiem funkcjonalnym była z kolei możliwość składania zapytań oraz dostępu do odpowiedzi za pomocą portalu w trybie indywidualnym poprzez formularz internetowy lub w trybie wsadowym, poprzez przesłanie parametrów wielu zapytań indywidualnych w jednym pliku XML (do 10 000 zapytań). Ponadto system musiał zapewniać wybór formatu, PDF lub XML, a wyświetlanie odpowiedzi w oknie przeglądarki miało się pojawiać od razu po złożeniu zapytania (w trybie online).

Droga ku zmianie

Przed ostateczną decyzją o wyborze wytypowanego rozwiązania (firmy SAS) postawione wymagania wydajnościowe i funkcjonalne zostały potwierdzone w przygotowanym prototypie systemu. Uzyskano oczekiwane skrócenie czasu odpowiedzi na zapytania, potwierdziły się także oczekiwania odnośnie do architektury, a dodanie dedykowanego repozytorium zawierającego dane niezbędne do obsługi zapytań odciążyło bazę operacyjną i zagwarantowało wydajność systemu.

IT urealnia ubezpieczenia

TOP 200