IT nastawione na osiąganie celów
- 02.06.2014
Czy informatycy chcą mieć wpływ na to, jakie wyniki osiąga ich firma?
Z wyników badania kształtuje się sprzeczny obraz. 40% kierowników i dyrektorów IT dostrzega brak realizacji celów jako poważny lub co najmniej dość istotny problem dla firmy. Z drugiej strony, połowa respondentów swoją nieskuteczność uważa za coś, co nie ma wpływu na funkcjonowanie firmy.
„Być może wynika to z faktu, że zasoby są za małe lub celów jest za dużo albo zbyt wiele jest pilnych bieżących spraw, które odwracają uwagę od celów strategicznych. A może cele zmieniają się zbyt szybko?” – próbuje wnioskować Grzegorz Rawicz-Mańkowski, dyrektor odpowiedzialny za praktykę realizacji w firmie doradczo-szkoleniowej FranklinCovey.
Zobacz również:
- 9 cech wielkich liderów IT
- CIO "bumerangi": liderzy IT awansują, powracając
- 6 znaków ostrzegawczych, na które CIO powinni zwrócić uwagę w 2024 roku
Zrozumiałe cele
Ankietowani szefowie są przekonani, że informatycy rozumieją powiazania pomiędzy realizacją celów działu IT a realizacją celów strategicznych całej organizacji. 16% respondentów stwierdza, że pracownicy doskonale zdają sobie sprawę z istnienia i znaczenia takich powiązań, a kolejnych 61% uważa, że ich podwładni dość dobrze rozumieją te zależności. Ale czy to wystarczy? „Pracownik rozumie, jak to, co robi i co robi jego dział, ma się do realizacji celu nadrzędnego całej organizacji, albo rozumie to częściowo, a więc nie rozumie” – odpowiada przewrotnie Grzegorz Rawicz-Mańkowski z FranklinCovey.
Motywacja i komunikacja
Dobrze zmotywowany pracownik jest efektywny, zaangażowany i mocniej związany z tym, co robi.
Aż 60% szefów IT uważa, że ich podwładni są wysoce zmotywowani do osiągania celów. Dwie osoby spośród ankietowanych stwierdziły nawet, że podlegli im pracownicy cechują się ponadprzeciętnie wysoką motywacją. Nic w tym dziwnego, dlatego że informatycy należą do jednej z najlepiej wynagradzanych grup zawodowych, a stawiane przed nimi zadania są ciekawe i różnorakie. W działach IT swoje miejsce znajdą zarówno introwertycy, jak i osoby otwarte na ludzi. Pracownicy, którzy chcą rozwijać swoje umiejętności w kwestiach stricte technicznych (programiści, administratorzy sieci), ale także osoby szukające wyzwań na skraju biznesu (konsultanci ERP).