Halo, mostek! Tu IT!

W ciągu kilku lat nastąpi dalsza konsolidacja mniejszych i większych operatorów, Vectra na pewno będzie w tym procesie aktywna. IT jest do tego przygotowane, to nasz chleb powszedni - Vectra jest w zasadzie konglomeratem kilkudziesięciu mniejszych, przejętych podmiotów. Konkurencja osłabi lojalność klientów, przewagę zyskają firmy z jak największą liczbą usług, dostępnych w różnych konfiguracjach" - ocenia Sławomir Topczewski.

"W pięcioletniej perspektywie przed nami zapewne zdecydowanie większa dostępność produkcji tradycyjnej telewizji w Internecie. Światy telekomów, operatorów, platform spotkają się w Internecie. Będą świadczyć usługi podobne, tylko poprzez inne technologie. Nie wierzę także, aby w najbliższym czasie pojawiła się jakaś ‘killer application’. Do sukcesu potrzebne będzie posiadanie dziesiątek, setek usług adresowanych do różnych nisz na rynku, komponowanych z rosnącego zestawu klocków. Trzeba będzie schylić się po mniejsze pieniądze od ludzi zainteresowanych konkretnymi rzeczami. Szykujemy się na mniejsze pieniądze, ale konkurencja rośnie, rośnie presja, praca będzie ciekawsza - bardzo się cieszę" - podsumowuje Sławomir Topczewski.

Zobacz również:

  • 9 cech wielkich liderów IT
Konwergencja usług, konwergencja funkcji
Jaka jest obecna i docelowa relacja marketing-IT w firmie branzy mediowej i telekomunikacyjnej w kontekście konwergencji usług?

Istotnym zagadnieniem relacji marketingu oraz IT w kontekście

konwergencji usług jest przesuwanie się ośrodka decyzyjnego

podejmowanych działań i tworzonych usług w firmach branży mediowej i

telekomunikacyjnej w kierunku działów marketingu. Konwergencja usług opiera się bowiem na innowacyjności, która, inicjowana w obszarach marketingu, realizowana jest dzięki nowym technologiom IT. Niezależnie bowiem, czy spojrzymy na konwergencję sieci rozwiązań czy urządzeń końcowych, proces ten służy z góry określonemu celowi, który realizowany jest w milionach złotych zysku. Usługi konwergentne mają w założeniu zaspokajać wszystkie potrzeby klienta w zakresie transmisji głosu, obrazu i

danych, niezależnie od rodzaju sieci i odległości między abonentami.

Zyskowne zaspokajanie potrzeb klienta to domena marketingu. Ale

konwergencja usług naturalnie wymusi też konwergencję działów IT i marketingu. Żeby skutecznie działać, marketerzy będą musieli stać się po trosze specjalistami z dziedziny IT i odwrotnie.

Czy ten związek można uznać za trzon nowego modelu biznesowego?

Parafrazując, można postawić pytanie, czy to rynek czy technologia są siłami napędowymi procesów konwergencji. W moim przekonaniu, o ile we wstępnej fazie można było zauważyć fakt, że technologia wyprzedzała zapotrzebowanie rynkowe, o tyle obecnie rolą technologii jest umożliwienie realizacji projektów konwergentych. Można zatem śmiało mówić o nowym trzonie modelu biznesowego, nie zapominając, wpływ na rozszerzanie się konwergencji mają zarówno rosnące wymagania klientów, presja na obniżanie kosztów, jak i rozwój nowych technologii oraz protokołów zachodzących wskutek rosnącej konkurencji, deregulacji i liberalizacji rynku.

Dr Tomasz Makaruk, ekonomista i ekspert w sprawach marketingu


TOP 200