Gry bardzo serio

Podstawowe zadania instruktora gry (moderatora) to:

  • kontrola czasu ustalonego dla gry lub symulacji

  • udzielanie dodatkowych wskazówek, gdy zachodzi istotna potrzeba

  • dbałość o przestrzeganie reguł

  • ułatwienie uczestnikom zrozumienia symulacji

  • zachęcanie ich do uczestniczenia i pomoc w radzeniu sobie z niepewnością.
Instruktor ma za zadanie doradzać i obserwować, a nie kierować. Kontroluje on przebieg symulacji, jego ważnym zadaniem jest podtrzymywanie w jej wszystkich fazach przyjaznej atmosfery wśród uczestników. Rolą prowadzącego jest przede wszystkim pomoc uczestnikom w analizowaniu i ocenianiu własnych zachowań, decyzji i zachodzącego procesu oraz w uświadomieniu sobie reakcji pozostałych uczestników na nie.

Prowadzący symulację nie powinien:

  • udzielać niepotrzebnych uwag

  • dominować

  • oceniać decyzji uczestników

  • modelować symulacji zgodnie z własną wizją

  • usiłować utrzymać porządek za wszelką cenę.

Kilka pytań na zakończenie

Eksperci na ogół zgodnie twierdzą, iż w symulacji najważniejsza jest faza końcowa, czyli podsumowanie. Wówczas uczestnicy, na podstawie własnych doświadczeń nabytych w czasie symulacji oraz zachowania się innych, mają możliwość porównań i analizy tego, co się zdarzyło. Mówi się wówczas o wydarzeniach i odczuciach uczestników, o trudnościach i stopniu zrozumienia zagadnienia, analizuje się proces, porównuje się symulację do świata realnego i rozważa stopień realizacji celów symulacji. Podstawą analizy w grze symulacyjnej jest wydajność i czas realizacji zlecenia. Wyniki osiąga się poprzez eliminację czynności nie dodających wartości4, standaryzację pracy i jej doskonalenie. Stąd też wynikają pytania zadawane przez moderatora podczas dyskusji prowadzonej na zakończenie każdej z rund. Oto przykłady ogólnych pytań podsumowujących:

  • Jakie problemy i konflikty pojawiły się w trakcie symulacji?

  • Jakie rozwiązania pojawiły się w trakcie ćwiczenia?

  • Na jakie trudności natrafiliście w trakcie ćwiczenia?

  • Co zrobilibyście inaczej, gdyby symulację przeprowadzono jeszcze raz?

  • Czy zdobyte doświadczenia wprowadziły coś nowego do waszego dotychczasowego obrazu symulowanego procesu?

  • Czy uległy zmianie nasze poglądy na rzeczywistość?
<hr size="1" noshade>

1 Koncepcja Lean służy stopniowemu zmniejszaniu kosztów funkcjonowania przedsiębiorstwa dzięki minimalizacji zaangażowania zbędnych środków produkcji w proces produkcyjny, a także poprzez tzw. bieżące zachowania przedsiębiorstwa dostosowane bezpośrednio do zmieniających się wymagań otoczenia; szersze omówienie samej koncepcji znaleźć można w artykułach autorki w: Manager (2/2000, 4/2000, 4/2002), Ekonomika i Organizacja Produkcji (4/2001, 2002), Koncepcja Lean wyzwaniem dla polskich przedsiębiorstw - red. Stankiewicz J., w: "Nowoczesne zarządzanie przedsiębiorstwem", Zielona Góra 2002 oraz na stroniehttp://www.zie.pg.gda.pl/~jcz

2 W literaturze proces ten nazywany jest zwykle strumieniem wartości.

3 Za: Hines P., Taylor D., Going Lean, LERC, Cardiff, UK 2000 wg typologii Shigeo Shingo - Toyota Production System.

Zobacz również:

  • GenAI jednym z priorytetów inwestycyjnych w firmach
  • Szef Intela określa zagrożenie ze strony Arm jako "nieistotne"
  • International Data Group powołuje Genevieve Juillard na stanowisko CEO

4 Czynności nie dodające wartości to te czynności, które z punktu widzenia klienta nie powodują zwiększania wartości produktu lub usługi.


TOP 200