Filantropia a wartość przedsiębiorstwa
- Andrzej Szablewski,
- 19.12.2006
Globalny wymiar i nowe funkcje filantropii
W ostatnich latach filantropia przybrała globalny wymiar, uwyraźniły się jej nowe funkcje. Trzeba zauważyć podjęcie działalności dobroczynnej na niespotykaną dotychczas skalę - z punktu widzenia wielkości skierowanych środków na cele dobroczynne w skali globalnej - przez dwóch najbogatszych ludzi: Billa Gatesa i Warena Buffetta.
Jaki jest związek działalności filantropijnej Gatesa i Buffetta z ich aktywnością w biznesie? Czy oznacza to przesunięcie w ich dotychczasowej aktywności punktu ciężkości z biznesu na filantropię i chęć przejścia do historii jako najwięksi filantropi w dziejach świata?
Zobacz również:
- GenAI jednym z priorytetów inwestycyjnych w firmach
- Szef Intela określa zagrożenie ze strony Arm jako "nieistotne"
- International Data Group powołuje Genevieve Juillard na stanowisko CEO
Przyjrzyjmy się bliżej fundacji Melindy i Billa Gatesów<sup>13</sup>:
- Fundacja posiada całkowite środki na poziomie 31,9 mld USD (wg stanu na 31.08.2006), z czego 1,6 mld USD pochodzi z darowizny W. Buffetta. W. Baffett zadeklarował przekazanie łącznie 31 mld USD na rzecz Fundacji Billa i Melindy Gatesów.
- Dotychczasowe zaangażowanie środków fundacji na działalność charytatywną (od jej powstania 6 lat temu): 11 mld USD, z tego 1,36 mld USD w 2005 r. Roczna wielkość przeznaczanych na cele społeczne środków pieniężnych jest zbliżona do wydatków Światowej Organizacji Zdrowia.
- Fundacja prowadzi działalność w ponad 100 krajach świata; 70% środków wydatkuje poza granicami USA.
Wyraźna jest ewolucja fundacji - od finansowania zakupu komputerów osobistych z dostępem do Internetu do 11.000 bibliotek szkolnych w USA do globalnej fundacji inwestującej w edukację, ochronę zdrowia i zmniejszanie ubóstwa w skali świata, w tym w partnerstwie prywatno-publicznym.
Filantropia M. i B. Gatesów jest czymś innym niż zwykła dobroczynność, tj. pomoc ubogim. Jak trafnie podkreśla D. Rosiak<sup>14</sup>, Gatesowie prowadzą skomplikowane operacje biznesowo-finansowe, których skutkiem jest udzielanie pomocy potrzebującym".
Fundacja prowadzi działalność w trzech dziedzinach: ochrony zdrowia, edukacji i zmniejszaniu ubóstwa. Przyświeca jej 15 zasad sformułowanych przez rodzinę Gatesów. U ich podłoża leżą wizja i filozofia aktywności charytatywnej Melindy i Billa Gatesów. Wizja ochrony życia ludzkiego zagrożonego śmiertelnymi chorobami oraz pomoc w zdobywaniu edukacji i wspieranie najbardziej utalentowanej młodzieży w kształceniu uniwersyteckim. Główną ideą fundacji jest pozytywne wpływanie na jakość życia milionów ludzi na świecie i dzięki temu kształtowanie rzeczywistości. Szczególny sposób działania fundacji to:
- formułowanie długoterminowych celów w zakresie ochrony zdrowia, oświaty i zwalczania ubóstwa;
- maksymalizacja korzyści społecznych z każdego wydanego dolara (swoista analiza "stopy zwrotu z inwestycji");
- traktowanie obdarowywanych jako partnerów, którzy tworzą "sieć kontaktów", co otwiera nowe możliwości dla ludzi;
- partnerskie współdziałanie z innymi przedsiębiorstwami, organizacjami pozarządowymi i rządami wielu krajów przy realizacji celów społecznych;
- wywieranie presji - w ramach partnerstwa prywatno-publicznego - na rządy w celu zwiększenia ich wydatków na realizowane wspólne przedsięwzięcia;
- dokonywany corocznie audyt fundacji; zarządzanie nią jak biznesowo zorientowanym przedsiębiorstwem.
Fundacja M. i B. Gatesów staje się w istocie przedsięwzięciem porównywalnym do głównego biznesu, tj. Mircrosoft. Nie sposób nie dostrzec, iż wzrost skali działania fundacji i jej globalny charakter zbiegły się w czasie z decyzją podjętą w lipcu 2004 r. o przekazaniu akcjonariuszom Mircrosoftu 75 mld USD w ciągu następnych 4 lat w formie dywidendy pieniężnej i wykupu akcji w celu ich umorzenia. Wskazuje to nie tylko na budowanie zaufania społecznego do firmy przez jej założyciela i głównego właściciela, ale także na długoterminowe pozyskiwanie nowych klientów w skali globalnej.
Filantropia splata się obecnie w sposób nierozłączny z prowadzonym przez przedsiębiorstwo biznesem, kreuje nowych klientów oraz nowe rynki zbytu, wzmacniając pozycję konkurencyjną firmy. Można wyróżnić następujące funkcje filantropii:
- tradycyjną - niesienie pomocy potrzebującym;
- kształtowanie pozytywnego wizerunku firmy, w następstwie działalności dobroczynnej wspieranej skutecznym marketingiem;
- budowanie zaufania do przedsiębiorstwa i jego wiarygodności;
- kreowanie przyszłych klientów i nowych rynków zbytu w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.
Filantropia przedsiębiorstwa staje się ważną częścią jego długofalowej strategii budowania konkurencyjności i wartości. Pojawiają się nowe funkcje filantropii, takie jak budowanie zaufania do przedsiębiorstwa oraz kreowanie nowych rynków i pozyskiwanie nowych klientów. Filantropia stanowi zatem nowe wyzwanie dla przedsiębiorstw - liderów i aspirujących do pozycji lokalnych, regionalnych i globalnych liderów, zwłaszcza w kontekście symbiozy celów społecznych i ekonomicznych i komunikacji ze społecznością klientów oraz inwestorów. Wzmacnia wówczas prospołeczny wymiar zarządzania wartością oraz sprzyja budowaniu zaufania społecznego do przedsiębiorstwa.
- Jest to fundacja rodzinna, która działa w oparciu o zainteresowania i pasje rodziny Gatesów.
- Filantropia odgrywa ważną, lecz ograniczoną rolę.
- Nauka i technologia posiadają wielki potencjał, by polepszać życie ludzkie na całym świecie.
- My założyliśmy fundację i nadajemy jej kształt - opieramy się na innych, którzy działają i wprowadzają w życie założenia fundacji.
- Nasz cel jest jasny - a zarazem ograniczony - i daje pierwszeństwo niektórym najbardziej zaniedbanym zagadnieniom.
- Stwierdzamy konkretne pole interwencji i wykorzystujemy nasze wysiłki według teorii zmiany.
- Podejmujemy ryzyko, robimy duże przedsięwzięcia i działamy szybko. Zajmujemy się tym od dawna.
- Jesteśmy rzecznikami - energicznymi i odpowiedzialnymi - spraw, które są w centrum naszych zainteresowań.
- Musimy być pokorni i uważni w naszych czynach i słowach. Szukamy rad i zwracamy uwagę na głosy innych.
- Traktujemy obdarowanych przez nas za cennych partnerów i podchodzimy z szacunkiem do naszych największych beneficjentów.
- Największe znaczenie mają efekty, realizowane w oparciu o środki, jakie dostarczamy - i zarazem szukamy i dzielimy się informacjami o wynikach działań.
- Wymagamy od siebie postępowania etycznego.
- Podchodzimy do siebie nawzajem jak do cennych partnerów.
- Sprostanie celom naszej misji - podniesieniu możliwości i równości dla najbardziej potrzebujących - wymaga zarządzania pieniędzmi, którymi dysponujemy.
- Pozostawiamy miejsce na rozwój i zmianę.