Filantropia a wartość przedsiębiorstwa

Globalny wymiar i nowe funkcje filantropii

W ostatnich latach filantropia przybrała globalny wymiar, uwyraźniły się jej nowe funkcje. Trzeba zauważyć podjęcie działalności dobroczynnej na niespotykaną dotychczas skalę - z punktu widzenia wielkości skierowanych środków na cele dobroczynne w skali globalnej - przez dwóch najbogatszych ludzi: Billa Gatesa i Warena Buffetta.

Jaki jest związek działalności filantropijnej Gatesa i Buffetta z ich aktywnością w biznesie? Czy oznacza to przesunięcie w ich dotychczasowej aktywności punktu ciężkości z biznesu na filantropię i chęć przejścia do historii jako najwięksi filantropi w dziejach świata?

Zobacz również:

  • GenAI jednym z priorytetów inwestycyjnych w firmach
  • Szef Intela określa zagrożenie ze strony Arm jako "nieistotne"
  • International Data Group powołuje Genevieve Juillard na stanowisko CEO

Przyjrzyjmy się bliżej fundacji Melindy i Billa Gatesów<sup>13</sup>:

  • Fundacja posiada całkowite środki na poziomie 31,9 mld USD (wg stanu na 31.08.2006), z czego 1,6 mld USD pochodzi z darowizny W. Buffetta. W. Baffett zadeklarował przekazanie łącznie 31 mld USD na rzecz Fundacji Billa i Melindy Gatesów.
  • Dotychczasowe zaangażowanie środków fundacji na działalność charytatywną (od jej powstania 6 lat temu): 11 mld USD, z tego 1,36 mld USD w 2005 r. Roczna wielkość przeznaczanych na cele społeczne środków pieniężnych jest zbliżona do wydatków Światowej Organizacji Zdrowia.
  • Fundacja prowadzi działalność w ponad 100 krajach świata; 70% środków wydatkuje poza granicami USA.

Wyraźna jest ewolucja fundacji - od finansowania zakupu komputerów osobistych z dostępem do Internetu do 11.000 bibliotek szkolnych w USA do globalnej fundacji inwestującej w edukację, ochronę zdrowia i zmniejszanie ubóstwa w skali świata, w tym w partnerstwie prywatno-publicznym.

Filantropia M. i B. Gatesów jest czymś innym niż zwykła dobroczynność, tj. pomoc ubogim. Jak trafnie podkreśla D. Rosiak<sup>14</sup>, Gatesowie prowadzą skomplikowane operacje biznesowo-finansowe, których skutkiem jest udzielanie pomocy potrzebującym".

Fundacja prowadzi działalność w trzech dziedzinach: ochrony zdrowia, edukacji i zmniejszaniu ubóstwa. Przyświeca jej 15 zasad sformułowanych przez rodzinę Gatesów. U ich podłoża leżą wizja i filozofia aktywności charytatywnej Melindy i Billa Gatesów. Wizja ochrony życia ludzkiego zagrożonego śmiertelnymi chorobami oraz pomoc w zdobywaniu edukacji i wspieranie najbardziej utalentowanej młodzieży w kształceniu uniwersyteckim. Główną ideą fundacji jest pozytywne wpływanie na jakość życia milionów ludzi na świecie i dzięki temu kształtowanie rzeczywistości. Szczególny sposób działania fundacji to:

  • formułowanie długoterminowych celów w zakresie ochrony zdrowia, oświaty i zwalczania ubóstwa;
  • maksymalizacja korzyści społecznych z każdego wydanego dolara (swoista analiza "stopy zwrotu z inwestycji");
  • traktowanie obdarowywanych jako partnerów, którzy tworzą "sieć kontaktów", co otwiera nowe możliwości dla ludzi;
  • partnerskie współdziałanie z innymi przedsiębiorstwami, organizacjami pozarządowymi i rządami wielu krajów przy realizacji celów społecznych;
  • wywieranie presji - w ramach partnerstwa prywatno-publicznego - na rządy w celu zwiększenia ich wydatków na realizowane wspólne przedsięwzięcia;
  • dokonywany corocznie audyt fundacji; zarządzanie nią jak biznesowo zorientowanym przedsiębiorstwem.

Fundacja M. i B. Gatesów staje się w istocie przedsięwzięciem porównywalnym do głównego biznesu, tj. Mircrosoft. Nie sposób nie dostrzec, iż wzrost skali działania fundacji i jej globalny charakter zbiegły się w czasie z decyzją podjętą w lipcu 2004 r. o przekazaniu akcjonariuszom Mircrosoftu 75 mld USD w ciągu następnych 4 lat w formie dywidendy pieniężnej i wykupu akcji w celu ich umorzenia. Wskazuje to nie tylko na budowanie zaufania społecznego do firmy przez jej założyciela i głównego właściciela, ale także na długoterminowe pozyskiwanie nowych klientów w skali globalnej.

Filantropia splata się obecnie w sposób nierozłączny z prowadzonym przez przedsiębiorstwo biznesem, kreuje nowych klientów oraz nowe rynki zbytu, wzmacniając pozycję konkurencyjną firmy. Można wyróżnić następujące funkcje filantropii:

  • tradycyjną - niesienie pomocy potrzebującym;
  • kształtowanie pozytywnego wizerunku firmy, w następstwie działalności dobroczynnej wspieranej skutecznym marketingiem;
  • budowanie zaufania do przedsiębiorstwa i jego wiarygodności;
  • kreowanie przyszłych klientów i nowych rynków zbytu w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.

Filantropia przedsiębiorstwa staje się ważną częścią jego długofalowej strategii budowania konkurencyjności i wartości. Pojawiają się nowe funkcje filantropii, takie jak budowanie zaufania do przedsiębiorstwa oraz kreowanie nowych rynków i pozyskiwanie nowych klientów. Filantropia stanowi zatem nowe wyzwanie dla przedsiębiorstw - liderów i aspirujących do pozycji lokalnych, regionalnych i globalnych liderów, zwłaszcza w kontekście symbiozy celów społecznych i ekonomicznych i komunikacji ze społecznością klientów oraz inwestorów. Wzmacnia wówczas prospołeczny wymiar zarządzania wartością oraz sprzyja budowaniu zaufania społecznego do przedsiębiorstwa.

15 zasad fundacji rodziny Gatesów
  • Jest to fundacja rodzinna, która działa w oparciu o zainteresowania i pasje rodziny Gatesów.
  • Filantropia odgrywa ważną, lecz ograniczoną rolę.
  • Nauka i technologia posiadają wielki potencjał, by polepszać życie ludzkie na całym świecie.
  • My założyliśmy fundację i nadajemy jej kształt - opieramy się na innych, którzy działają i wprowadzają w życie założenia fundacji.
  • Nasz cel jest jasny - a zarazem ograniczony - i daje pierwszeństwo niektórym najbardziej zaniedbanym zagadnieniom.
  • Stwierdzamy konkretne pole interwencji i wykorzystujemy nasze wysiłki według teorii zmiany.
  • Podejmujemy ryzyko, robimy duże przedsięwzięcia i działamy szybko. Zajmujemy się tym od dawna.
  • Jesteśmy rzecznikami - energicznymi i odpowiedzialnymi - spraw, które są w centrum naszych zainteresowań.
  • Musimy być pokorni i uważni w naszych czynach i słowach. Szukamy rad i zwracamy uwagę na głosy innych.
  • Traktujemy obdarowanych przez nas za cennych partnerów i podchodzimy z szacunkiem do naszych największych beneficjentów.
  • Największe znaczenie mają efekty, realizowane w oparciu o środki, jakie dostarczamy - i zarazem szukamy i dzielimy się informacjami o wynikach działań.
  • Wymagamy od siebie postępowania etycznego.
  • Podchodzimy do siebie nawzajem jak do cennych partnerów.
  • Sprostanie celom naszej misji - podniesieniu możliwości i równości dla najbardziej potrzebujących - wymaga zarządzania pieniędzmi, którymi dysponujemy.
  • Pozostawiamy miejsce na rozwój i zmianę.

  1. "Słownik wyrazów obcych PWN", PWN Warszawa 1980, s.217. Wg: A Greek - English Lexicon, H.G. Liddell, R. Scott, H.S. Jones, Clarendon Press Oxford 1996, s. 1932.
  2. Garnsey, P., Humfress, C., "The Evolution of The Late Antique World, Orchard Academic", Cambridge 2001, s. 115.
  3. Garnsey, P.; Humfress, C.: The Evolution of The Late Antique World, Orchard Academic Cambridge 2001, s. 115
  4. Brown, P.: "Power and Persuasion in Late Antiquity", The University of Wisconsin Press, London 1992, str., 95-103
  5. Garnsey, P.; Humfress, C.: op.cit., s. 128-129
  6. zob. "ENCYKLOPEDIA KATOLICKA", TN KUL, pod red. R. Łukaszyka, L. Bieńkowskiego, F. Gryglewicza, Lublin 1985, t. III, s. 1386-1391.
  7. zob. Markiewicz, T., "Filantropia według Patrioty", w:http://www.pb.pl/content.aspx?sid=6430&guid=b3470320-7d15-4069-ad63-1b87a79
  8. zob.Gumkowska, M., Herbst, J., Wygnański, J., Stowarzyszenie Klon/Jawor, "WOLONTARIAT, FILANTROPIA" I 1% - Raporty z badań 2004".
  9. zob. Porter, M.E., Kramer, M.R., "Filantropia przedsiębiorstwa jako źródło przewagi konkurencyjnej", w: Harvard Business Review Polska, wrzesień 2003, s. 83.
  10. Cone, C.L., Feldman, M.A., DaSilva, A.T., "Filantropia jako narzędzie marketingu", w: Harvard Business Review Polska, październik 2004, s. 104-113.
  11. Friedman, M., "Kapitalizm i wolność", Centrum im. Adama Smitha & Rzeczpospolita, Warszawa 1993.
  12. tamże, s. 129: "Korporacja jest narzędziem akcjonariuszy, którzy ją posiadają. Jeżeli korporacja udziela pomocy finansowej, to uniemożliwia samemu akcjonariuszowi podejmowania decyzji, w jaki sposób chce on wydać swoje fundusze."
  13. tamże s. 85.
  14. Rosiak, D., "Billa Gatesa droga do nieba", w: Rzeczpospolita z 4-5 lutego 2006, s. 11.


TOP 200