Energetyczna informatyka

Andrzej Amanowicz, dyrektor Działu Wsparcia Sprzedaży Aplikacji Oracle w Polsce i Krajach Bałtyckich

Specyficzną cechą projektów w energetyce jest ich ogromne skomplikowanie. Systemy IT w firmach tej branży muszą analizować mnóstwo danych, zbierając automatycznie dane z różnych mierników. Kluczowe stają się też kwestie odpowiedniego przechowywania danych czy integracji aplikacji. System powinien być zaprojektowany tak, aby zapanował nad ogromną ilością danych pojawiających się w czasie rzeczywistym lub w określonym interwale czasowym; musi obsługiwać cały cykl - od wytworzenia energii, aż do przekazania jej do konsumenta. Poza tym system ma pomagać w prognozowaniu odpowiedniego zużycia, w transformowaniu danych na konkretne informacje, na których podstawie z kolei firma może realizować określone działania. Specyfika informatyzacji polskich firm branży energetycznej polega też na tym, że niemal wszystkie przedsiębiorstwa posiadają już systemy dziedzinowe (np. billing), niewiele jest jednak instalacji profesjonalnego oprogramowania do wspomagania zarządzania. W nowych realiach ekonomicznych systemy ERP powinny realizować o wiele więcej funkcji niż tylko elementy sprawozdawczości księgowej. Ich funkcjonalność należy rozszerzyć o elementy CRM, hurtowni danych czy systemów analiz technicznych.

Zobacz również:

  • Trendy i wyzwania dla przedsiębiorców w 2024 roku – ekspercka analiza Comarch
  • 9 cech wielkich liderów IT

Jacek Pawelczyk, Comarch

Zmiany strukturalne, takie jak podział działalności na obrót i dystrybucję oraz tworzenie dużych koncernów energetycznych, spowodowały, że dużym problemem w przedsiębiorstwach energetycznych jest integracja wielu systemów na poziomie grupy energetycznej. Dotychczas zakłady energetyczne działały autonomicznie. Same decydowały o wyborze rozwiązań IT. Utworzenie grup energetycznych, w których skład wchodzi po kilka byłych zakładów energetycznych dodatkowo podzielonych na spółki obrotu i dystrybucyjne, spowodowało, że w obrębie grupy działa kilka różnych systemów, niejednokrotnie o tej samej funkcjonalności, różnych producentów (np. systemy billingowe). Rozwiązania oparte na SOA pozwalają na integrację tych systemów, a w dłuższym horyzoncie czasowym umożliwiają bezpieczną ich wymianę w poszczególnych oddziałach firmy w celu ujednolicenia ich na poziomie całej grupy energetycznej. Właśnie w dobie przekształceń organizacyjnych wydaje się, że oparcie swej działalności na rozwiązaniach zgodnych z SOA pozwoli skutecznie unikać problemów związanych z wymianą i integracją wielu systemów w tak dużej grupie przedsiębiorstw.


TOP 200