Empik rośnie cyfrowo

CIO:Szef IT powinien rozumieć procesy biznesowe, operacje, znać swoją organizację. W jaki sposób realizuje Pan ten postulat w EMF?

Mamy kilka różnych firm, każda ma swoją strategię komercyjną, zarząd, biznes, każda konkuruje aktywnie w swoim segmencie rynku. Mamy różne rozwiązania dla Grupy Smyk, Grupy Empik, Szkół Językowych. W każdej spółce jest lider, który odpowiada za to, żeby rozwiązania wpisywały się w specyfikę danej spółki, musi rozumieć biznes, szczegółowo znać charakterystyczne dla niego procesy. Wspólnie wypracowujemy rozwiązania.

Zobacz również:

  • Bez ludzi nie ma sukcesu
  • Trendy i wyzwania dla przedsiębiorców w 2024 roku – ekspercka analiza Comarch

Specjalista IT musi rozumieć, jak działa sklep, logistyka, zakupy, w jaki sposób przepływa towar, jakie dane zbieramy, jak analizujemy dane klienta, żeby zaproponować efektywne rozwiązania. Staramy się zrozumieć, gdzie jest problem, i wypracować wspólne rozwiązanie biznesowo-procesowe.

CIO:Empik intensywnie rozwija działalność w sieci, agregację i dystrybucję kontentu cyfrowego. Pan jest odpowiedzialny za rozwój całego Empiku Digital, co w tej chwili jest najważniejsze w ekspansji tej grupy?

To nie przypadek, że ja, informatyk, jestem odpowiedzialny za ten obszar. Jestem zaangażowany podwójnie. Na przykład w spółce e-Muzyka - jako szef IT Grupy EM&F - jestem m.in. odpowiedzialny za systemy IT, ale jednocześnie - jako osoba odpowiedzialna za biznes Digital - za całą spółkę.

Upowszechnienie urządzeń mobilnych przyniosło bardzo duże zmiany na rynku - polscy konsumenci uczą się korzystać z nowych form odbioru, a my musimy zapewnić im innowacyjne i ciekawe rozwiązania. To do zadań zespołu IT należy stworzenie rozwiązań wygodnych dla użytkownika.

Przykładowo, e-Muzyka jest największym w naszym regionie agregatorem szeroko rozumianego kontentu muzycznego. Mamy dużą bazę danych plików muzycznych, dostarczamy je zarówno odbiorcom indywidualnym, jak i partnerom biznesowym, takim jak Polkomtel.

CIO:Dział IT w EMF liczy zaledwie 50 osób. W jaki sposób zorganizowana jest praca?

Przyznam, że wolę mieć mniejszą liczbę, ale zmotywowanych, kreatywnych pracowników, którzy biorą odpowiedzialność za realizowane projekty. Jesteśmy innowacyjnym biznesem. Liderzy projektów są samodzielnymi menedżerami, często bez zespołów. Otrzymują do realizacji projekt z określonym celem biznesowym. Sami muszą dobrać partnerów, aby ten wynik osiągnąć.

Wybieramy ludzi, którzy są entuzjastyczni, lubiący zmiany, którzy chcą aktywnie pracować z biznesem. Wszystko zmienia się bardzo dynamicznie. Trzeba być liderem zmian, a nie hamulcowym, trzeba patrzeć, w jakim kierunku zmierza organizacja.

CIO:To wymaga dobrej komunikacji wewnętrznej. Jak wygląda obieg informacji pomiędzy IT a innymi działami?

Jako Grupa nie jesteśmy zorganizowani silosowo, ale wokół biznesów. Jeśli jest dobry szef IT w spółce, nie mam problemu z wymianą informacji. Jeśli widzę, że nie wie, co się w jego spółce dzieje, muszę wprowadzić zmianę. Moje zadanie to z jednej strony komunikować się na bieżąco z prezesem danej spółki, rozumieć, co robi, z drugiej strony wiedzieć, co robi szef IT w tej spółce.

CIO:Jakie są zatem wspólne zadania na najbliższy rok?

W Empik Digital chcemy zbudować platformę technologiczną, która będzie przez nas wykorzystywana do przechowywania plików i efektywnego dostarczania ich do klientów. Myślimy kompleksowo, a technologicznie przekłada się to na budowę spójnego, nowoczesnego, dobrze zorganizowanego systemu. W sektorze tradycyjnego handlu wyzwaniem jest poszukanie oszczędności.

Pracujemy także nad rozwijaniem CRM-u. W ubiegłym roku wdrożyliśmy Program Bonusowy Payback dla klientów sieci salonów Empik i sklepów Smyk, który w tej chwili zaczyna przynosić efekty. Dzięki pozyskanym indywidualnym informacjom o naszych klientach, będziemy w stanie dopasować ofertę do ich potrzeb i oczekiwań, co powinno się przełożyć na wzrost koszyka zakupów, a co istotniejsze - na większą lojalność i zaufanie do marki. Chcemy lepiej rozumieć, jak przygotować ofertę w sieci i w tradycyjnym sklepie.


TOP 200