Druga strona kryzysu

A jaka jest Pańska rola w tym wszystkim?

- Ja tylko sprawdzam, czy system działa. Spotykam się z klientami, proszę o ich opinie i uwagi, słucham naszych pracowników. Cały czas muszę ich wszystkich dobrze rozumieć. Trochę to przypomina pracę dyrygenta. Muszę się upewnić, że wszystkie instrumenty brzmią dobrze razem. Muszę określać priorytety, które zmieniają się zależnie od czasów. Mam utrzymywać swoją firmę na kursie.

Dziękuję za rozmowę.

RAMKA

SZYBKIE KARTY

Raport firmy POLASIK Research ocenia, że docelowo w Europie może zostać wydanych 6 mln kart do płatności bezstykowych. Płatności bezstykowe (zbliżeniowe) polegają na potwierdzeniu tożsamości klienta poprzez odczytanie karty specjalnym czytnikiem, zamiast uwierzytelniania transakcji podpisem albo wprowadzeniem numeru PIN.

Dr Christoph Siegelin, dyrektor marketingu firmy Gemalto, zajmującej się ochroną danych, ocenia, że wydawcy kart zakładają docelowo wydanie w Europie 6 mln kart działających w technologii zbliżeniowej. Prognozy dla USA zakładają wydanie 55 mln, a dla Regionu Azji i Pacyfiku 12 mln kart. Według danych opublikowanych w raporcie, dotychczas najwięcej kart zbliżeniowych wydał MasterCard - 28 mln - Visa obsługuje ich 8,5 mln, a American Express 2 mln. W czwartym kwartale 2008 r. na świecie było ponad 50 mln kart i urządzeń w technologii MasterCard PayPass, akceptowanych w ponad 141 tys. terminali.

Zdaniem autorów raportu, najważniejszą barierą dla popularyzacji tej formy płatności w Europie jest obawa wydawców przed ponoszeniem dodatkowych kosztów technologii (m.in. za zgodność ze standardem EMV) i organizacyjnych. Wskazują jednak, że zgodnie z wymogami SEPA wszystkie europejskie banki zobowiązane są do wdrożenia standardu EMV do 2010 r. W związku z tym wiele instytucji finansowych w Europie decyduje się na wdrożenie technologii przy okazji migrowania swoich systemów do standardu EMV. W raporcie podkreśla się, że połączenie wdrożenia standardu EMV i kart bezstykowych EPP wydaje się zasadne w przypadku krajów takich jak Polska, gdzie większość kart nie podlega jeszcze migracji.

Powołując się na wyniki badań przeprowadzonych w Polsce, autorzy raportu podkreślają, że przeszkodą dla rozwoju rynku płatności zbliżeniowych jest opór handlowców. Obawiają się oni ponoszenia kosztów związanych z akceptowaniem płatności bezstykowych. Kupcy uważają, że gotówka jest najtańszą metodą płatności, nie uwzględniają jednak kosztów jej liczenia, transportu i ochrony. (SPA)

Zobacz również:

  • GenAI jednym z priorytetów inwestycyjnych w firmach
  • Szef Intela określa zagrożenie ze strony Arm jako "nieistotne"
  • International Data Group powołuje Genevieve Juillard na stanowisko CEO

TOP 200