Dopasowanie strategiczne biznes-IT -wpływ na budowę wartości firmy
- Remigiusz Orzechowski,
- 31.01.2008
- partnerską współpracę biznes-IT i przesunięcie własności systemów informatycznych do biznesu;
- kontrolę realizacji i rozliczanie inwestycji (pomiar efektów biznesowych);
- relacje między IT i biznesem - wspólna odpowiedzialność za rozwój i utrzymanie systemów informatycznych;
- stosowanie umów gwarantujących jakość usług świadczonych przez IT (SLA);
- stosowanie standardów w zakresie architektury IT w całej grupie kapitałowej;
- stosowanie wspólnej metodyki zarządzania projektami w całej grupie kapitałowej;
- zarządzanie kompetencjami;
- pozycjonowanie i porównanie do najlepszych praktyk.
Ocena luki dopasowania IT do strategii przedsiębiorstwa z wykorzystaniem mapy strategii
Strategia przedsiębiorstwa zakłada, że jego wartość będzie budowana poprzez większe przychody i większą produktywność (perspektywa finansowa) (rysunek 3).
Większe przychody przedsiębiorstwo chce uzyskać poprzez zbudowaniu dobrego wizerunku firmy, oferowaniu klientom odpowiedniego produktu i dzięki doświadczeniom zakupowym (perspektywa klienta). Większa produktywność wynikać będzie z nowych inicjatyw z obszaru procesów wewnętrznych.
Zobacz również:
- GenAI jednym z priorytetów inwestycyjnych w firmach
- Szef Intela określa zagrożenie ze strony Arm jako "nieistotne"
- International Data Group powołuje Genevieve Juillard na stanowisko CEO
Warunkiem dostarczenia klientom powyższych propozycji wartości jest efektywna realizacja odpowiednich procesów z perspektywy procesów wewnętrznych. Przedsiębiorstwo dzieli te procesy na trzy główne grupy:
- efektywność operacyjną i nowe inwestycje;
- wzmocnienie działalności podstawowej na rynkach macierzystych;
- monitorowanie możliwości rozwoju na nowych rynkach.
- zarządzanie przedsiębiorstwem;
- sostawy surowców;
- wytwarzanie;
- sprzedaż hurtowa, obsługa i marketing;
- zarządzanie siecią detaliczną;
- zarządzanie środkami trwałymi;
- wsparcie biznesu;
- działalność działu IT.
Ocena dojrzałości procesów odpowiedzialnych za dopasowanie biznes-IT z wykorzystaniem modelu dojrzałości dopasowania strategicznego
Dojrzałość procesów odpowiedzialnych za dopasowanie biznes-IT jest wyraźnie wyższa w badanym przedsiębiorstwie w porównaniu do innych firm sektora przemysłowego, co przekłada się na minimalizację luki dopasowania biznes-IT (rysunek 5).
Szczególnie dużą dojrzałość wykazują procesy związane z nadzorem, pomiarem wartości oraz z zakresem i architekturą IT. Potwierdza to dostrzeganie przez zarządzających firmą coraz większej roli IT w strategii przedsiębiorstwa oraz dążenie do efektywnego wykorzystywania technologii informacyjnych. Słabsze wyniki firma osiąga w obszarach "miękkich", takich jak komunikacja, umiejętności i partnerstwo. Wyraźnie widać, że w celu realizacji misji działu IT, czyli przejścia od związków operacyjnych do partnerstwa biznes-IT i dzięki temu umożliwienia wykorzystywania wiedzy o firmie i procesach w niej zachodzących do tworzenie przewagi konkurencyjnej, przedsiębiorstwo będzie musiało przeprowadzić szereg programów poprawiających wzajemne relacje IT i biznesu. W miarę polepszania dojrzałości procesów odpowiedzialnych za dopasowanie biznes-IT minimalizowana będzie luka dopasowania i uzyskiwany będzie jeszcze większy wpływ IT na budowę wartości przedsiębiorstwa.
Autor jest wykładowcą, trenerem i konsultantem Szkoły Głównej Handlowej.
<hr>
<sup>1</sup>Szczegółowe wyniki badań zostały opublikowane w październikowym numerze "CIO Magazyn Dyrektorów IT", nr 6/2007.
<sup>2</sup>W związku z bardzo dużą liczbą aplikacji i elementów infrastruktury IT na potrzeby tego opracowania zasoby IT zostały pogrupowane.