Dopasowanie strategiczne biznes-IT -wpływ na budowę wartości firmy

Dopasowanie strategiczne biznes-IT -wpływ na budowę wartości firmy

Rysunek 4

Poprawa efektywności obejmuje:

  • partnerską współpracę biznes-IT i przesunięcie własności systemów informatycznych do biznesu;
  • kontrolę realizacji i rozliczanie inwestycji (pomiar efektów biznesowych);
  • relacje między IT i biznesem - wspólna odpowiedzialność za rozwój i utrzymanie systemów informatycznych;
  • stosowanie umów gwarantujących jakość usług świadczonych przez IT (SLA);
  • stosowanie standardów w zakresie architektury IT w całej grupie kapitałowej;
  • stosowanie wspólnej metodyki zarządzania projektami w całej grupie kapitałowej;
  • zarządzanie kompetencjami;
  • pozycjonowanie i porównanie do najlepszych praktyk.
Tworzenie wartości poprzez inwestycje polega natomiast na realizacji kompleksowego programu inwestycji w IT dopasowanego do celów strategicznych całego przedsiębiorstwa oraz do potrzeb działu informatyki.

Ocena luki dopasowania IT do strategii przedsiębiorstwa z wykorzystaniem mapy strategii

Strategia przedsiębiorstwa zakłada, że jego wartość będzie budowana poprzez większe przychody i większą produktywność (perspektywa finansowa) (rysunek 3).

Większe przychody przedsiębiorstwo chce uzyskać poprzez zbudowaniu dobrego wizerunku firmy, oferowaniu klientom odpowiedniego produktu i dzięki doświadczeniom zakupowym (perspektywa klienta). Większa produktywność wynikać będzie z nowych inicjatyw z obszaru procesów wewnętrznych.

Zobacz również:

  • GenAI jednym z priorytetów inwestycyjnych w firmach
  • Szef Intela określa zagrożenie ze strony Arm jako "nieistotne"
  • International Data Group powołuje Genevieve Juillard na stanowisko CEO

Warunkiem dostarczenia klientom powyższych propozycji wartości jest efektywna realizacja odpowiednich procesów z perspektywy procesów wewnętrznych. Przedsiębiorstwo dzieli te procesy na trzy główne grupy:

  • efektywność operacyjną i nowe inwestycje;
  • wzmocnienie działalności podstawowej na rynkach macierzystych;
  • monitorowanie możliwości rozwoju na nowych rynkach.
W celu realizacji procesów z perspektywy procesów wewnętrznych przedsiębiorstwo potrzebuje m.in. określonych zasobów IT, opisanych w perspektywie nauki i wzrostu, bez których procesy te nie mogą być realizowane. Wymagane zasoby IT (aplikacje i infrastruktura) zostały podzielone w przedsiębiorstwie na osiem następujących grup:

  • zarządzanie przedsiębiorstwem;
  • sostawy surowców;
  • wytwarzanie;
  • sprzedaż hurtowa, obsługa i marketing;
  • zarządzanie siecią detaliczną;
  • zarządzanie środkami trwałymi;
  • wsparcie biznesu;
  • działalność działu IT.
Rysunek 4 ilustruje dojrzałość poszczególnych zasobów IT (1 oznacza brak wsparcia dla procesów biznesowych, 2 - częściowe wsparcie, 3 - pełne wsparcie)2.

Dopasowanie strategiczne biznes-IT -wpływ na budowę wartości firmy

Rysunek 5

Wszystkie procesy odpowiedzialne za realizację strategii przedsiębiorstwa są wspierane przez IT, jednak niektóre tylko częściowo. Zatem do pełnego wsparcia realizacji strategii firmy wymaganych jest jeszcze szereg inwestycji w IT. Z programu inwestycyjnego badanego przedsiębiorstwa na najbliższe lata wynika, że wszystkie procesy będą wspierane w pełnym zakresie przez odpowiednie zasoby IT w ciągu 2 najbliższych lat. Luka dopasowania strategicznego biznes-IT jest zatem systematycznie minimalizowana. W konsekwencji wpływ IT na budowę wartości tego przedsiębiorstwa jest coraz większy.

Ocena dojrzałości procesów odpowiedzialnych za dopasowanie biznes-IT z wykorzystaniem modelu dojrzałości dopasowania strategicznego

Dojrzałość procesów odpowiedzialnych za dopasowanie biznes-IT jest wyraźnie wyższa w badanym przedsiębiorstwie w porównaniu do innych firm sektora przemysłowego, co przekłada się na minimalizację luki dopasowania biznes-IT (rysunek 5).

Szczególnie dużą dojrzałość wykazują procesy związane z nadzorem, pomiarem wartości oraz z zakresem i architekturą IT. Potwierdza to dostrzeganie przez zarządzających firmą coraz większej roli IT w strategii przedsiębiorstwa oraz dążenie do efektywnego wykorzystywania technologii informacyjnych. Słabsze wyniki firma osiąga w obszarach "miękkich", takich jak komunikacja, umiejętności i partnerstwo. Wyraźnie widać, że w celu realizacji misji działu IT, czyli przejścia od związków operacyjnych do partnerstwa biznes-IT i dzięki temu umożliwienia wykorzystywania wiedzy o firmie i procesach w niej zachodzących do tworzenie przewagi konkurencyjnej, przedsiębiorstwo będzie musiało przeprowadzić szereg programów poprawiających wzajemne relacje IT i biznesu. W miarę polepszania dojrzałości procesów odpowiedzialnych za dopasowanie biznes-IT minimalizowana będzie luka dopasowania i uzyskiwany będzie jeszcze większy wpływ IT na budowę wartości przedsiębiorstwa.

Autor jest wykładowcą, trenerem i konsultantem Szkoły Głównej Handlowej.

<hr>

<sup>1</sup>Szczegółowe wyniki badań zostały opublikowane w październikowym numerze "CIO Magazyn Dyrektorów IT", nr 6/2007.

<sup>2</sup>W związku z bardzo dużą liczbą aplikacji i elementów infrastruktury IT na potrzeby tego opracowania zasoby IT zostały pogrupowane.


TOP 200