Deweloper odporny na kryzys

Niezliczone fuzje

David Simon na Columbia University otrzymał tytuł MBA, a po studiach zdobył doświadczenie w prowadzeniu transakcji fuzji i przejęć, pracując na Wall Street. W 1988 r. otworzył własny butik inwestycyjny. Na fali kryzysu w 1990 r. wrócił do domu i zaczął pomagać w prowadzeniu rodzinnej firmy.

W MSA od razu zajął stanowisko wiceprezesa i dyrektora finansowego. W 1994 r. został jej prezesem. Wprowadził intensywny program restrukturyzacji, unowocześnił także najstarsze centra handlowe należące do portfolio spółki.

Zobacz również:

  • GenAI jednym z priorytetów inwestycyjnych w firmach
  • Szef Intela określa zagrożenie ze strony Arm jako "nieistotne"
  • International Data Group powołuje Genevieve Juillard na stanowisko CEO

Wprowadził trzy programy menedżerskie, które miały na celu opracowywanie koncepcji handlowych, współpracę z menedżerami centrów handlowych i zwiększenie możliwości operacyjnych oraz audyt programów bezpieczeństwa w poszczególnych obiektach.

Z jego inicjatywy spółka znalazła się w 1993 r. na giełdzie, poprzez firmę Simon Property Group (SPG). W tym czasie był to największy debiut giełdowy, jego wartość sięgnęła 840 mln USD.

W 1996 roku nastąpiła fuzja z DeBartolo Realty Corp - powstała Simon DeBartolo Group, która posiadała 7% rynku regionalnych centrów handlowych w USA (niemal 200 dużych obiektów w 33 stanach). Była to największa notowana na giełdzie spółka typu REIT (real estate investment trust) w Ameryce Północnej.

W 1997 r. Simon dokonał kolejnej akwizycji - nabył Retail Property Trust, który posiadał 10 centrów handlowych. W 1998 r. nastąpiła fuzja, z Corporate Property Investors, funduszem REIT z Nowego Jorku. Była to wówczas jedna z największych transakcji M&A. Oznaczało to dodatkowe 23 centra handlowe i dwa biurowce. Firma Simona stała się większa niż jej czterej najwięksi konkurenci łącznie.

Strategia przyjaźni

Był to też czas zawierania aliansów strategicznych. Simon rozwijał współpracę z innymi REIT-ami, prowadził projekty joint-venture, starał się wchodzić na nowe rynki. W 1998 r. firma wróciła do nazwy Simon Property Group.

W 1997 r. powstała inicjatywa marketingowa Simon Brand Ventures, która miała wykorzystać ekonomię skali. Pracowała nad przygotowaniem dla klientów sklepów i dla właścicieli sklepów produktów, korzyści, zniżek, których nie byłoby w stanie zaoferować żadne inne centrum handlowe.

Zaczęto tworzyć relacje ze sklepami wynajmującymi powierzchnię handlową u Simona. Dzięki współpracy SBV z innymi firmami mogli korzystać po niższych cenach z różnych usług, dostaw i produktów - od wywożenia śmieci po analizę frekwencji konsumentów.

Powstał program lojalnościowy dla klientów centrów handlowych o niespotykanej dotąd skali, który pozwalał na zbieranie punktów za zakupy w dowolnym sklepie. Już w pierwszym roku działalności do programu przystąpiły 2 mln osób. Powstawały także inne inicjatywy, skierowane do poszczególnych segmentów konsumenckich.

Zaczęły działać kolejne spółki należące do firmy. Simon Business Network (SBN), specjalizuje się w prowadzeniu programów operacyjnych dla klientów biznesowych spółki, a Simon Global Limited ma siedzibę w Londynie i zarządza międzynarodowymi interesami Davida Simona.


TOP 200