Dajmy ludziom możliwości

Jakiś czas temu Peter Armstrong z BMC Software opowiadał mi, że w Stanach Zjednoczonych za kilkanaście dolarów można kupić urządzenie do przewijania DVD. Kompletnie nieprzydatny gadżet, który wyprodukowano, bo pozwalają na to możliwości techniczne. Czyżby świat zwariował na punkcie nowych technologii?

- Ludzie ze swoją wrodzoną kreatywnością zawsze będą tworzyć nowe rozwiązania. Oczywiście efektem procesu tworzenia innowacji są również i rozwiązania zupełnie nieprzydatne, ale pamiętajmy, że są też i takie, które poszerzają nasze horyzonty. Spójrzmy choćby na iPoda, który był tworzony zgodnie z hasłem: wybierz swoją muzykę i zabierz ją dokądkolwiek chcesz. Każdy z nas lubi gadżety i w mniejszym lub większym stopniu chce je mieć. Nic na to nie poradzimy.

Na polski rynek wchodzą nowe modele telewizorów LCD, wykonane w technologii Full HD. Dostępna w Polsce telewizja, nawet cyfrowa, przekazuje sygnał co najwyżej w technologii HD. Czy nie jest trochę tak, że ta pogoń za nowinkami to efekt marketingu firm z sektora nowych technologii? Czy nie jest tak, że w dziedzinie IT wdrażamy rozwiązania, z których po prostu nie korzystamy?

Zobacz również:

  • 9 cech wielkich liderów IT
  • CIO "bumerangi": liderzy IT awansują, powracając
  • 6 znaków ostrzegawczych, na które CIO powinni zwrócić uwagę w 2024 roku

- Myślę, że firmy powinny zrozumieć, że decyzje o inwestycji w nowe technologie należy podejmować z należytą rozwagą. I chociaż znajdują się one w zasięgu ręki, to wcale nie oznacza, że pora je wdrożyć.

Raport Sage Research wykazał, że typowa organizacja posługująca się komunikacją IP korzysta z co najmniej sześciu różnych urządzeń telekomunikacyjnych i przynajmniej pięciu aplikacji do ich zarządzania. Czy integracja rozwiązań jest obecnie największym wyzwaniem w dziedzinie IT?

- Nie jestem wcale przekonana, że jest to największe wyzwanie, ale z pewnością jedna z największych szans. Firmy, które bazując na protokole SIP, zrobią krok w kierunku integracji i aktualizacji infrastruktury telekomunikacyjnej, zyskają przewagę konkurencyjną. Z takim silnym fundamentem przedsiębiorstwo może dać pracownikom większe możliwości i zwiększyć przewagę konkurencyjną.

Badania przeprowadzone przez Cutter Consortium pokazują, że technologia wcale nie wpływa na innowacyjność firm. Są przedsiębiorstwa, które mimo ogromnych inwestycji wcale nie są innowacyjne. Z czego to wynika i czy w takim razie nie jest to dowód na to, że w IT nie warto inwestować dużych pieniędzy?

- Biznes musi stać mocno na ziemi, podejmując decyzję o realizacji projektów IT. Przede wszystkim niezmiernie ważne jest zrozumienie, w jaki sposób technologia będzie reagowała na obecne środowisko IT. Czy obecne środowisko będzie ograniczało, czy zwiększało funkcjonalność nowej technologii? Czy wiem, jakie zmiany należy podjąć, by biznes osiągnął pożądane rezultaty? I w końcu warto sobie uzmysłowić, że potrzebujemy zespołu, który posiada doświadczenie we wdrażaniu nowej technologii o podobnej złożoności.

Jak wygląda polski rynek z perspektywy CIO zatrudnionego w amerykańskiej korporacji? Czy polskie firmy mają wiele do nadrobienia pod względem IT?

- Polskie firmy mają bardzo utalentowanych pracowników. Szukam możliwości, by dzielić się z nimi doświadczeniami i wymieniać informacjami. Z mojej perspektywy współpraca ze specjalistami IT z całego świata pozwala lepiej identyfikować własne atuty i określać obszary, które można usprawnić.

Mówi się, że w informatyce większość wdrożeń się nie udaje. Wiele przedsiębiorstw wdraża nowe technologie, inwestuje w call centers, systemy Business Intelligence, po czym okazuje się, że nie przynoszą one oczekiwanego zwrotu z inwestycji. Gdzie zwykle tkwi błąd?

- Nie, to nie ma sensu. Większość inwestycji w IT ma spowodować, by model biznesowy, który określa, w jaki sposób tworzy się nowe produkty, sprzedaje się je i serwisuje, po prostu właściwie działał. Aby było to możliwe, przedsiębiorstwa potrzebują sprawnej komunikacji i wymiany informacji. Bo jeśli posiadamy innowacyjny produkt, ale nie potrafimy wprowadzić go na rynek i wspierać go przez cały okres jego życia, to po co nam innowacje? Czy IT wpływa na tworzenie innowacji? Tak, choć jest możliwe powstanie innowacji bez udziału IT - mam tutaj na myśli przede wszystkim proces tworzenia nowego produktu. Ale cofnijmy się nieco w czasie i spójrzmy na rozwój Internetu. To umożliwiło małym przedsiębiorstwom konkurowanie z gigantami. Dajmy ludziom możliwości, a wtedy będą tworzyć nowe produkty i usługi.


TOP 200