Czy można zrozumieć "piarowca"?
- Justyna Piesiewicz,
- 21.10.2008
Przykład 2:
- wartość opublikowanego całostronicowego materiału prasowego, w którym koszt zamieszczenia 1 strony reklamy wynosi 80 000 zł;
- koszt prowadzonych działań media relations: 20 000 zł;
- na podstawie przeprowadzonych ankiet wywnioskowano, że publikacja prasowa jest 2,5-krotnie cenniejsza niż zamieszczenie płatnego materiału (np. reklamy) oraz ma relatywnie duży wpływ na podjęcie decyzji o zakupie bądź skorzystaniu z usług firmy;
- jakość zamieszczonej publikacji: 35% w stosunku do 100% oczekiwanych.
Obliczenie AVE
AVE to mnożnik wartości publikacji, współczynnika postrzegania publikacji przez grupę docelową oraz jakości zamieszczonej publikacji:
Obliczenie ROI
ROI to iloczyn różnicy wartości końcowej i korzyści z media relations oraz poniesionych nakładów, pomnożone przez 100%.
Wartość końcowa to różnica między AVE a kosztem prowadzonych działań media relations:
Wskaźniki ROI oraz AVE są obecnie szeroko dyskutowane. Specjaliści nadal jednak uważają, że jedną z najbardziej wiarygodnych miar efektywności budowania relacji z dziennikarzami oraz całościowych działań PR jest liczba wycinków prasowych, tzw. press clippings, czyli stały i rzetelny monitoring mediów prowadzony przez profesjonalne firmy.
Najczęściej zapomina się, jak ważne dla firmy są działania PR, że dzięki nim wszyscy mogą dowiedzieć się z mediów o sukcesach przedsiębiorstwa, o jego zespole, o jakości oferowanych produktów lub usług, ale przede wszystkim klienci będą mieli o firmie dobrą opinię.
Autorka jest dyrektorem marketingu i public relations, Accreo Taxand.