Czy można zrozumieć "piarowca"?

Przykład 2:

  • wartość opublikowanego całostronicowego materiału prasowego, w którym koszt zamieszczenia 1 strony reklamy wynosi 80 000 zł;
  • koszt prowadzonych działań media relations: 20 000 zł;
  • na podstawie przeprowadzonych ankiet wywnioskowano, że publikacja prasowa jest 2,5-krotnie cenniejsza niż zamieszczenie płatnego materiału (np. reklamy) oraz ma relatywnie duży wpływ na podjęcie decyzji o zakupie bądź skorzystaniu z usług firmy;
  • jakość zamieszczonej publikacji: 35% w stosunku do 100% oczekiwanych.

Obliczenie AVE

Czy można zrozumieć "piarowca"?
AVE to mnożnik wartości publikacji, współczynnika postrzegania publikacji przez grupę docelową oraz jakości zamieszczonej publikacji:

Obliczenie ROI

ROI to iloczyn różnicy wartości końcowej i korzyści z media relations oraz poniesionych nakładów, pomnożone przez 100%.

Wartość końcowa to różnica między AVE a kosztem prowadzonych działań media relations:

Czy można zrozumieć "piarowca"?
Wskaźniki ROI oraz AVE są obecnie szeroko dyskutowane. Specjaliści nadal jednak uważają, że jedną z najbardziej wiarygodnych miar efektywności budowania relacji z dziennikarzami oraz całościowych działań PR jest liczba wycinków prasowych, tzw. press clippings, czyli stały i rzetelny monitoring mediów prowadzony przez profesjonalne firmy.

Czy można zrozumieć "piarowca"?

Stosunek do reklamy

W jednym ze swoich artykułów "Recession and PR: Put Down That Knife!", Risë Birnbaum, CEO agencji zcomm, była amerykańska korespondentka stacji ABC wskazuje na znaczenie działań marketingowych, w tym PR. Autorka twierdzi, że nawet podczas głębokiej recesji gospodarczej firmy nie powinny rezygnować z działań PR, ponieważ "uciekają" w ten sposób z rynku, ustępując pola konkurencji. Badania przeprowadzone przez American Business Press, które były poświęcone wpływowi recesji na wielkość sprzedaży, wykazały, że obcięcie wydatków marketingowych, a w szczególności na działania kreujące wizerunek spowoduje znaczny spadek sprzedaży oraz zysków przedsiębiorstwa.

Najczęściej zapomina się, jak ważne dla firmy są działania PR, że dzięki nim wszyscy mogą dowiedzieć się z mediów o sukcesach przedsiębiorstwa, o jego zespole, o jakości oferowanych produktów lub usług, ale przede wszystkim klienci będą mieli o firmie dobrą opinię.

Autorka jest dyrektorem marketingu i public relations, Accreo Taxand.


TOP 200