Czy jesteś inteligentny?

Nikt oczywiście nie twierdzi, że inteligencja emocjonalna sama w sobie gwarantuje sukces, jednak świadomość uczuć i motywów kierujących postępowaniem innych niewątpliwie pomaga menedżerom kierować podwładnymi - nawet w najtrudniejszych sytuacjach biznesowych.

Sprawdź swą inteligencję emocjonalną

Poniższy test pomoże nam zorientować się, w jakich sytuacjach służbowych przydaje się inteligencja emocjonalna (IE) i przy okazji ocenić własny poziom tej inteligencji. Im szczerej odpowiemy na pytania, tym prawdziwszy zyskamy obraz naszej kompetencji w tym zakresie. Wszystkim pragnącym zgłębić temat i poprawić swoją IE, polecamy stronę internetową www.eiconsortium.org Konsorcjum ds. Badania Inteligencji Emocjonalnej w Organizacjach (The Consortium for Research on Emotional Intelligence in Organizations).

1. Jesteś na naradzie podsumowującej wdrożenie systemu ERP w twojej firmie, gdy nagle wiceprezes ds. łańcucha zaopatrzenia zaczyna przypisywać sobie twoje zasługi. Jak postąpisz?

Zobacz również:

  • GenAI jednym z priorytetów inwestycyjnych w firmach
  • Szef Intela określa zagrożenie ze strony Arm jako "nieistotne"
  • International Data Group powołuje Genevieve Juillard na stanowisko CEO

A. Natychmiast upomnisz się o swoje. W końcu nie jesteś byle popychadłem i nie byłoby sprawiedliwie, gdyby ktoś inny stroił się w należne tobie laury.

B. Już po naradzie odciągasz na bok wiceprezesa i komunikujesz mu, że w przyszłości wolałbyś, aby zabierając głos w tej sprawie, jednak zauważał twoje dokonania.

C. Nie robisz nic. Nie znosisz konfliktów i wiesz, że ani awantura, ani przeciwstawienie się wiceprezesowi i tak ci nic nie da.

D. Zabierasz głos zaraz po wiceprezesie, dziękujesz mu za jego wkład w realizację przedsięwzięcia, po czym opowiadasz zebranym o swoich usiłowaniach w trakcie wdrażania systemu i o przeszkodach, które przychodziło ci pokonywać.

2. Właśnie zadzwonił wiceprezes ds. marketingu ze skargą na system CRM obsługiwany przez twój zespół. Jest wściekły i bardzo nieuprzejmy. Jak reagujesz?

A. Mówisz mu, żeby spadał na drzewo. Nie musisz przecież wysłuchiwać bzdur wygadywanych przez niedoinformowanych facetów.

B. Wysłuchujesz go, opisujesz mu swoimi własnymi słowami, jakie uczucia nim targają i zapewniasz go, że łączysz się z nim w tych uczuciach.

C. Wyjaśniasz mu, dlaczego jego słowa są niesprawiedliwe i pomagasz mu zdać sobie sprawę, że system, nad którym tak ciężko pracuje twój zespół, w końcu przecież zacznie być przydatny dla niego i jego działu.

D. Zapewniasz go, że zdajesz sobie sprawę z poziomu jego frustracji i proponujesz jakieś rozwiązanie, które poprawi mu humor.

3. Twoja firma dba o krzewienie szacunku dla różnorodności rasowej i etnicznej. Jak postąpisz, gdy przypadkiem podsłuchasz kogoś wygłaszającego antysemickie uwagi o jakiejś znanej osobie pochodzenia żydowskiego?

A. Puścisz te uwagi mimo uszu. Sam przecież nie lubisz osoby, o której mowa.

B. Wezwiesz pracownika wygłaszającego antysemickie uwagi do swojego gabinetu i pouczysz go, że jego zachowanie jest nieodpowiednie i że dalsze komentarze tego typu rodzaju ściągną na niego kary dyscyplinarne.

C. Natychmiast podejdziesz do pracownika, by wytłumaczyć mu, że komentarze tego rodzaju są nieodpowiednie i nie będą w firmie tolerowane.

D. Zaproponujesz pracownikowi wygłaszającemu niestosowne uwagi, by wziął udział w szkoleniu przybliżającym tematykę różnorodności rasowej i etnicznej, bądź by przeczytał sobie esej Jean-Paul Satre'a pt. "Potret antysemity".

4. Przychodzi do ciebie któryś z pracowników, silnie wzburzony napastliwym e-mailem otrzymanym właśnie od klienta. Co zrobisz, by uspokoić swojego kolegę z pracy?

A. Zmienisz temat. Opowiesz dowcip czy jakąś historyjkę - cokolwiek, aby tylko pracownik przestał rozmyślać nad bulwersującym e-mailem.

B. Wyrazisz przypuszczenie, że twój kolega być może przesadza ze swoją reakcją.

C. Zaprosisz wzburzonego pracownika na kawę i opowiesz mu o swojej reakcji w podobnej sytuacji - o twojej wściekłości, która minęła, gdy w końcu okazało się, że pretensje klienta były jednak uzasadnione.

D. Zapewnisz kolegę, że go rozumiesz, i że zdajesz sobie sprawę, że ten akurat klient jest zwykłym palantem.

5. Dyskusja z kimś z firmy przeradza się w zaciekłą kłótnię i z obu stron zaczynają padać obelgi, choć ty nie rzucasz inwektyw szczerze i z przekonaniem. Co teraz zrobisz?

A. Zaproponujesz dwudziestominutową przerwę w rozmowie.

B. Odwrócisz się na pięcie i pójdziesz sobie.

C. Przeprosisz za swoje słowa i zażądasz przeprosin ze strony swego rozmówcy.

D. Przerwiesz na chwilę rozmowę, zbierzesz swoje myśli do kupy i raz jeszcze, tym razem możliwie beznamiętnie, sformułujesz swoje stanowisko.

6. Poproszono cię o pokierowanie zespołem tworzącym nowy portal internetowy. Zespół dopatrzył się jakiegoś błędu w oprogramowaniu, ale nie umie go usunąć. Co zrobisz w tej sytuacji?

A. Zwołasz zebranie w celu omówienia problemu i przedyskutowania ewentualnych sposobów poradzenia sobie z trudnościami.

B. Zorganizujesz spotkanie towarzyskie poza firmą, aby członkowie zespołu mieli okazję poznać się lepiej.

C. Poprosisz kolejno każdego członka z zespołu o przedstawienie własnych pomysłów na rozwiązanie problemu.

D. Zorganizujesz "niesłużbową" burzę mózgów podczas lunchu i będziesz zachęcać wszystkich do proponowania wszelkich rozwiązań, jakie tylko im wpadną do głowy. Nawet tych najbardziej szalonych.

7. Jeden z twoich podwładnych awansował na stanowisko kierownicze. Po jakimś czasie orientujesz się, że osoba ta nie jest w stanie podjąć nawet najbłahszej decyzji bez uprzednich konsultacji z tobą. Co zrobisz z tym fantem?

A. Poprosisz kogoś z kadr, aby porozmawiał ze świeżo upieczonym menedżerem o tym, jak ten widzi swoje miejsce w firmie. Być może człowiek ten nie nadaje się akurat na to stanowisko.

B. Pogodzisz się z faktem, że były podwładny nie ma właściwych kwalifikacji do piastowania nowego stanowiska i poszukasz kogoś, kto mógłby przejąć jego obowiązki do czasu aż znajdziesz lepszego kandydata.

C. Obarczysz nowego kierownika mnóstwem trudnych i skomplikowanych spraw do rozwiązania, aby nabrał większej pewności siebie przy podejmowaniu decyzji.

D. Polecisz wykonanie szeregu zadań, z którymi nowo mianowany menedżer będzie umiał sobie poradzić i zawsze będziesz do jego dyspozycji, by służyć mu radą i nauką.

8. Jedna z twoich bezpośrednich podwładnych sygnalizuje ci problem w źyciu osobistym: jej rodzice są już w podeszłym wieku i być może trzeba będzie ich umieścić w domu opieki. Jak zareagujesz?

A. Złożysz jej wyrazy współczucia i zapewnisz ją, że w każdym momencie może do ciebie przyjść po radę albo się wyżalić.

B. Zapewnisz ją, że zdajesz sobie sprawę z wpływu, jaki kłopoty rodzinne mogą wywierać na pracę zawodową. Poprosisz ją jednocześnie, by otwarcie informowała cię, jeśli nie będzie w stanie podołać obowiązkom, aby w razie potrzeby można było ująć jej zadań w tym trudnym okresie w jej życiu.

C. Zauważysz, że praca zawodowa stanowi znakomitą okazję do oderwania się od kłopotów rodzinnych.

D. Pouczysz ją, że profesjonalizm wymaga, by nie przenosić swoich kłopotów osobistych na pracę zawodową.

Punktacja

Czy jesteś inteligentny?

Punktacja

Interpretacja wyników

0-24 punktów: Pod względem emocjonalnym jesteś matołem

Winszujemy! Inteligencją emocjonalną dorównujesz kartonowi po mleku, a pod względem przystępności możesz rywalizować z waranem z wyspy Komodo. Do ludzi odnosisz się źle, wtrącasz się do wielu spraw niepotrzebnie i bez wyczucia chwili (np. publicznie zarzucając komuś przypisywanie sobie twoich zasług), a w innych przypadkach powstrzymujesz się od zasadnych interwencji (np. w przypadku rasistowskich dowcipów). Pośpiech, z jakim zbywasz swoich kolegów i koleżanki w pracy, powoduje alienację twojej osoby i szkodzi twoim stosunkom służbowym. Jeśli nie zadbasz o zmianę swego nastawienia, to twoje emocjonalne braki wkrótce złamią ci karierę.

25-54 punktów: Z twoją inteligencją emocjonalną jest tak sobie

Zyskujesz punkty, bo zdajesz sobie sprawę, z jakim trudem przychodzi ci reagować na kłopoty osobiste innych osób, ale też wiesz, że do zadań kadry kierowniczej należy jednak radzenie sobie i z takimi sytuacjami. Nie musisz być od razu orłem psychologii, ale musisz umieć taktownie rozładowywać konflikty z klientami i pracownikami swojej firmy. Jeśli np. dział kadr musiał wkroczyć w przypadku świeżo awansowanego kolegi, który zamęcza cię prośbami o rady, to może i nie należy podawać w wątpliwość twoich dobrych chęci, ale trzeba też powiedzieć, że taka sytuacja nie najlepiej świadczy o twojej gotowości stawiania czoła wyzwaniom, z jakimi powinny mierzyć się osoby na stanowiskach kierowniczych.

55-75 punktów: Jesteś szefem doskonałym

Twoi koledzy i podwładni w pracy z pewnością postrzegają cię jako osobę przystępną i komunikatywną. Uważaj tylko, by nie przedobrzyć. Wysoki poziom inteligencji emocjonalnej nie znaczy, że musisz od razu wyrywać się z radą czy współczuciem przy okazji każdego kryzysu, czy dramatu osobistego. Chodzi o to, by rozumieć, w jaki sposób emocje wpływają na ludzi, rozumieć czemu odczuwają to, co odczuwają - i wykorzystywać wszystkie te emocje ku pożytkowi swojej firmy czy organizacji.

Tłumaczenie: Andrzej Lewandowski


TOP 200