Czego polskie firmy oczekują od BI?

Czego polskie firmy oczekują od BI?
Rozwiązania BI są obecne w wielu obszarach działalności firm, ale wciąż najwrażliwszym jest zarządzanie finansowe - dlatego zdaniem aż 56% respondentów jest to element najbardziej wartościowy w aspekcie rozwoju i wzrostu firmy. Według 38% ankietowanych równie ważne jest zarządzanie strategiczne oraz zarządzanie relacjami z klientami. Dla 16% respondentów istotne jest zarządzanie łańcuchem dostaw i produkcją. Optymalizacja i automatyzacja marketingu zyskała 12% wskazań, a zarządzanie zasobami ludzkimi - 8%.

Poprawa jakości zarządzania finansowego w organizacji tradycyjnie kojarzona jest z wprowadzaniem rozwiązań BI i wyniki naszego badania to potwierdzają, ale bardzo wartościowe okazuje się także wsparcie zarządzania strategicznego oraz wsparcie zarządzania relacjami z klientami.

Zobacz również:

  • 9 cech wielkich liderów IT

Planowanie zmian

Czego polskie firmy oczekują od BI?
Przedsiębiorstwa, które planują w najbliższym czasie wdrożenie, modernizację lub wymianę rozwiązań BI, skoncentrują się przede wszystkim na obszarze zarządzania finansowego (36% wskazań) oraz na zarządzaniu strategicznym (24%). Ważne obszary to także zarządzanie produkcją i zarządzanie relacjami z klientami (po 16% wskazań) oraz zarządzanie łańcuchem dostaw (14%). Co dziesiąty ankietowany wymienił zarządzanie zasobami ludzkimi, optymalizację i automatyzację marketingu, zaś 6% wspomniało o innych dziedzinach.

Czego polskie firmy oczekują od BI?
Zmiany planowane są dla najważniejszych obszarów rozwiązań BI - czyli finansów i zarządzania strategicznego. Dwie piąte firm w najbliższym czasie nie planuje modernizacji rozwiązań BI.

Remedium

Według zdecydowanej większości ankietowanych (80%) kompleksowe rozwiązania BI mogą pomóc w zyskaniu przewagi konkurencyjnej na rynku dzięki optymalizacji wyniku finansowego przez redukcję kosztów oraz eliminację nieszczelności przychodów (revenue assurance). Ponad jedna trzecia ankietowanych (34%) wskazała na wzbogacenie oferty poprzez identyfikację nisz produktowych, zaś 42% na stabilizację przychodów dzięki zmniejszonemu odsetkowi odchodzących klientów.

Dla niemal jednej czwartej respondentów istotne było także obniżenie ryzyka kontraktów - BI zapewnia uszczelnienie procesu oceny wiarygodności kontrahentów. Walka konkurencyjna jest istotna dla 14% respondentów; uważają oni, że BI pomaga w zwiększeniu potencjału przez przejęcie portfela produktów lub klientów konkurencji.

Osiągnięcie przewagi konkurencyjnej ściśle wiąże się ze sprawnym działaniem zarządzania finansowego w firmie, redukcją kosztów i poprawą jakości informacji - to pokazują wyniki naszego badania.

Liderzy rynku

Czego polskie firmy oczekują od BI?
Ankietowani wskazali na czterech liderów polskiego rynku rozwiązań BI. Są nimi: SAP/Business Objects, SAS Institute, Oracle/Hyperion i IBM/Cognos. Te wyniki nie były zaskakujące, ponieważ pokrywają się z wcześniejszymi analizami rynku i wynikami raportu Computerworld TOP 200 "Ranking firm informatycznych i telekomunikacyjnych 2008", według którego trzech czołowych dostawców BI w Polsce to: SAS, Oracle i SAP. Łącznie te firmy mają 87-proc. udział w polskim rynku, z czego na SAS Institute przypada 47%.

Czego polskie firmy oczekują od BI?
Od kilku lat raporty firmy analitycznej Gartner potwierdzają, że rozwiązania Business Intelligence są priorytetem na liście inwestycji dyrektorów IT w przedsiębiorstwach na całym świecie.

Czego polskie firmy oczekują od BI?
Wyniki omawianego tu badania wykazują, że w opinii aż 70% respondentów, użytkowników rozwiązań BI na polskim rynku, rozwiązania BI mogą pomóc przedsiębiorstwu zniwelować skutki złej sytuacji makroekonomicznej.

Informacje o badaniu:

Badanie zostało przeprowadzone w czerwcu i lipcu 2009 r. przez CIO Magazyn Dyrektorów IT we współpracy z SAS Institute. Udział w badaniu wzięło 80 przedstawicieli dużych i średnich przedsiębiorstw. Respondentami byli przedstawiciele kadry kierowniczej, działów finansowych i IT oraz członkowie zarządów.


TOP 200